Sv: Långsam kortdrivare
Så gärna så
Vi har två stycken nu, en gammelman som fyller 12 i mars och Ipod, 5 i maj.
Gammelhunden är en sån som man inte behöver lära saker, han bara kan
Dagen innan han startade öppen klass var pappa ute och slängde änder i en halvtimme, sedan åkte han och satte så gott som full poäng och blev Bästa Wachtel det året (han missade 1 poäng i 8 moment..).
Han är 50+-barnsfar och har nedärvt sig väldigt väl.
HD-A, ED ua, ögonlyst ua.
Jagar (jagade) helst älg och rådjur, kom i närkamp med ett vildsvin som 5-åring och har 12 stygn som minne efter det. Fortsatte jaga gris efter det, men han valde annat vilt om det fanns. Drevtider om 15-20 minuter på rådjur och hjort, ca 30 minuter på älg, dock inget ståndarbete.
Bedömningen från hans öppenklass lyder:
Skogsarbete: Söker i turer om 5-8 minuter, finner rådjur som observeras, åter efter
11 minuter. Finner snabbt nytt vilt, blåses av från drevet. Släpps på nytt och finner vilt
direkt, rådjur som observeras, åter på 12 minuter. Provad 50 minuter.
Spårarbete: Bra tempo med korrekt grepp och avlämning.
Apportering: Apporterar båda fåglarna med bra grepp och avlämning.
Vattenarbete: Apporterar båda fåglarna med korrekt grepp och avlämning.
Skottreaktion: u.a.
Förighet: Bra kontakt hund förare, kan kallas in på drev under skogsarbetet.
Tyvärr har vi inte använt honom aktivt som apportör mer än när bonden skjuter duvor på åkrarna hemma, men skogsdelen beskriver hans jaktsätt väldigt väl. Fantastisk familjehund som går lös på gården, gärna sover i sängen och kan både sitt, ligg och vacker tass
Han är en ganska förarvek hund, men har haft okej skärpa på vilt. Gått en hel del skarpa eftersök, ffa på trafikskadat vilt (ffa älg, vildsvin och rå) och det har han gjort med bravur.
Ipod har mer tyskt blod i sig med en heltysk mor, och det är ganska mycket mer skärpa i honom, även om han är en ganska förarvek hund. Han är väldigt självständig, och har riktigt bra sök, upp till 800m om han inte hittar något.
Han jagar allra helst älg eller vildsvin, men tar gärna rådjur om det inte finns något annat. Jobbar som sagt gärna älg och vildsvin i upp till en timme, på senare år har han ställt älg i ca 20 minuter och även haft en del ståndarbete på gris.
Det är skjutet mest gris och älg för honom, och det är nog därför hans rådjursintresse är relativt lågt. Han håller i 10-20 min, springer han på en mer intressant löpa tar han den i stället.
En dag sköts det tre rådjur för honom i samma såt, och efter det var han betydligt mer intresserad, så vad man skjuter för dom har nog som sagt stor betydelse för deras intresse.
Det är skjutet lite hjort för honom också, dock inte så många eftersom vi inte har hjort på våra marker.
Han kan nog uppfattas som lite tjockskallig (
), men är det något han är motiverad till att lära sig (dvs om jag är tillräckligt rolig, eller har tillräckligt gott godis...) så går det fort.
Vi tragglar fortfarande sitt-kommandot ibland, men att spela död, lära sig vacker tass med båda tassarna, krypa etc tog ungefär 10 min var att lära in
Han går att blåsa av 19/20 gånger på fullt drev. Kanske lite hård i skallet, väcker inte mycket utan skäller oftast bara när han har vilt framför sig.
Han har fått ta över eftersöksbiten efter gammelman, och går enkelt ikapp rådjur och biter ihjäl dem. Han har faktiskt avfångat älg nån gång också, och han håller fast mindre grisar (<60 kg) tills föraren har hunnit fram och kan sticka dem.
HD A, ED UA, ögonlyst ua.
25-barnsfar, i kullen som levererades till ägarna i juni har det skjutits gris för alla utom en.
Är en hund som kräver en hel del fysisk aktivering, och ganska lite mentalt arbete för att vara nöjd. Det är en del vakt i honom, men han tystnar när man ber honom.
Vi hade tre hanar ihop som mest, och då var det en del gruff. Det två vi har nu funkar allt som oftast, men även där blir det lite morrande ibland, ffa över ben. De har inga problem att sova rygg-mot-rygg i sängen
Jag tycker inte att det är vanligt att de är könsbundet aggressiva, ofta slänger vi in hundarna i en jaktkamrats bil om man är ute i någon såt, och då är det sällan problem om de hamnar med hundar de inte känner.
Ipod har lite "störst, bäst och vackrast"-attityd ibland, men när han är hos mig i Stockholm går han lös i hundrastgårdarna utan några problem med andra hundar, likadant när han är med mig på hundcaféet där jag jobbar.
Våra har en väldigt tydlig av-och-på-knapp, har de bara fått sin aktivering så ligger de och sover inomhus och i bilen, även om det är full fart ute.
Båda går lösa på gården utan att ge sig iväg, dock inte om vi släpper ut båda samtidigt..
Den gamle har alltid varit väldigt såttrogen, och likaså Ipod... Fram tills för några veckor sedan!
De tre senaste jakterna har han dragit iväg långt med vildsvin, troligtvis när han inte får stopp på dem, och i fredags var han iväg 6 km från pappa
Det har dock bara hänt de här tre jakterna och idag hade han jagat som normalt igen. Han ligger nog lite på gränsen till att vara jaktidiot, och ibland händer det att det slår över, även om det är sällan.
Nu har jag skrivit en jätteroman och ska avrunda, men måste bara säga att det allra roligaste med wachtel är att det händer saker i skogen när man jagar
Man får nästan alltid se vilt, och garanterat alltid höra skall.
Kan ju bifoga Ipods senaste öppen klass-kritik med
Skogsarbete: Sök: Söker metodiskt i bra tempo i turer om 5-10 minuter, 200-300 meters sök i vidd och djup.
Upptagsförmåga: Visar utmärkt upptagningsförmåga. Har två drev, - 15 minuter varvid rå observeras vid ett av dreven.
Drevförmåga: Har ett felfritt drevsätt.
Skall: Har ett felfritt ärligt skall med god hörbarhet.
Samarbete: Bra återgång efter avslutat drev.
Spårarbete: Tar an och följer löpan korrekt, återkommer utan kanin. Hittar kaninen men apporterar ej.
Apportering: Apporterar båda änderna med mycket stöd. Trög inleverans. Droppar båda fåglarna framför föraren.
Vattenarbete: Finner första anden snabbt. Går upp på land och äter av fågeln.
Skottreaktion: Lugn i skott
8-8-8-8-7-1-3-1-8 = 53 p 0 pris (8 är fullt, 2-3 är godkänt)
Vi har en del att jobba med i apporteringen
Vi har dock gjort stora framsteg med hjälp av klicker!