Långresa med katterna

maria85

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska åka långt med katterna för att resan ska bli så trevlig som möjligt för både tvåbeningar och fyrbeningar?
Jag ska ta med mina två innekatter till mina föräldrar som bor på landet för att låta dom få springa lite i gröngräset nu i sommarvärmen. Tyvärr innebär detta en resa på ca 4-5 timmar med bil och min katter är inte direkt resvana, längsta resan vi gjort hittills har nog varit på ca 15 min till veterinären och redan det lilla innebar mycket gnäll och inte så glada katter.
Så har ni några tips på hur resan ska bli så smärfri som möjligt?

Sv: Långresa med katterna

Stäng in dem i burarna, sätt fast burarna i bilen och låt dem pipa tills de slutar ;) Vill du kan du stanna lite efter vägen och erbjuda dem lite vatten, men det är ju inte så många timmar det handlar om.

Är det väldigt snart ni ska åka? Annars kankse du hinner träna dem lite, ffa vid att vara instängda i burarna. Låt bli att ge mat direkt innan avfärd också, så de inte kräks om de blir åksjuka. ta med vatten och erbjud under resan. Tänk på att de säkert kommer vara kissnödiga när ni kommer fram, så att inte allt annat packas upp innan katterna får komma ur burarna!
Lycka till!

Tack för tipsen Pimy och Reykur! Nu känner jag mig lite bättre förberedd, jag har ju aldrig åkt långt med katt tidigare och man blir ju orolig för hur dom små liven ska klara en så lång resa.
Det är knappt en vecka kvar tills vi ska åka, så vi kommer inte hinna träna så mycket. Men jag ska ställa fram burarna i lägenheten så dom hinner bekanta sig lite med dom och kanske känner sig lite tryggare när det blir dags för resan.

I helgen åkte jag och mina kissar bil för första gången, och de var superduktiga. Inte minsta pip från buren. :-)

Dock lyckades jag inte spänna fast buren med bältena i bilen. Hur brukar ni göra? Finns speciella band att spänna med?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: kma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 638
Senast: Farao
·
Övr. Katt Jag har rätt nyligen flyttat till lägenhet där det är ok att ha djur, och funderar på om jag ska ta med mig en eller båda mina katter...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 858
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar