Längre koppel/spårlinor

sussisus

Trådstartare
Finns det inga koppel eller spårlinor som är längre än 15 meter?
Man kan ju göra själv, men vart köper man linor/rep på metervara (typ Rusta, Jula, K-rauta eller?)?

Tänkte jag skulle skaffa ett långt koppel till Izor så att det går att träna t.ex. platsliggning och inkallning (han får ligga kvar medan jag går därifrån och sedan kallar på honom, ja ni vet), omgivningarna häromkring är inte så smart att ha lös hund i (tycker jag i alla fall, dels kanske Izor sticker, dels finns det massor av ouppfostrade hundar/hundägare - det finns heller inga stora inhägnade områden där man får släppa hundar).

Skulle bli en bra julklapp, det börjar ju bli dags för sånt, ju...;)
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Vanligt grönt rep finns att köpa (Varning för brännskador, handskar rekomenderas) Flagglina har jag också setts användas. Finn också hur långa som helst :)
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Tack för tipset!

Funderar på minst 20 meters lina, helst 30 tror jag (fråga mig inte varför bara;) ). Har hittat en del rep, bl.a. tågvirke, på både Clas Ohlson och Jula. Gäller bara att bestämma sig då...
Är 6 mm för tunt tro?
Vill nog helst ha liknande en sån där spårlina som känns tvättlineaktig, vanligt rep vill jag inte ha p.g.a. just brännskaderisken.
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Jag tror inte att 6 mm är för tunt. Tänk också på att har du en tung spårlina så är det inget du låter släpa efter hunden, det blir så pass tungt att hunden upplever att den är kopplad...
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Kanske borde satsa på linor som är till båtar? De är ju både lätta, vattentåliga och slitstarka (bristningsgränsen på en av dessa var visst på 550 kg - undrar hur mycket Izor, som väger drygt 7 kg, ska behöva dra för att ha sönder linan då;) :D ).
Dessutom har dessa linor ju oftast öglor i ena änden där man skulle kunna sätta fast en karbinhake eller liknande.
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Ah! Är han så liten? Ja då är det någon tunn och lätt nylonlina som gäller! Öglor? Knyt själv ;)
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Japp, han vet inte om det själv bara - han är ju en dvärgschnauzer.:D

Ska åka iväg och kolla i diverse affärer om en stund, ska hålla utkik efter nylonlinor då.
 
Sv: Längre koppel/spårlinor

Vi håller också på att leta tunna linor till vår dvärgpinscher, vi tänkte göra själva av fallskärmslina/paracord är smal och inte trasslar sig så lätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 473
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 448
Senast: bigganl
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp