Långhelgsresa i november?

Istanbul är en intressant stad, men det kanske är för långt bort? Prag besökte jag i slutet av oktober ett år, och då kunde man fortfarande sitta ute på kvällarna. Jag vet inte om det normalt är så, eller om jag hade tur. Det är i vart fall en vacker och intressant stad. Krakow är också fint.

Jag kan ju inte låta bli att tipsa om Italien :love: vart beror på vad du vill med resan :)

Ska du bara ligga på hotellrummet och vara dekadent i en helg funkar Scantic Hotel i Uppsala utmärkt.
Men du kanske vill mer än så..? :)

Men Portugal överlag lockar åtminstone mig, även Barcelona, alla som jag känner som har varit där har varit väldigt positiva!

Vad har ni tänkt för inriktning på helgen? Shopping? Mat? Museer? Teater? Mm? Det är enklare att ge förslag när man vet mer.

Om Istanbul som @Butros föreslog så var jag där i förra veckan. Då var det varmt! Men jag undrar om det inte var i oktober - november jag besökte staden förra gången och det var utmärkt höstväder. Det är i alla fall en jättefin stad med hur mycket som helst att se, basarer att shoppa i, enkelt att åka kollektivt, hyfsad prisnivå. Om man vill kan man ta en tripp till Asien (vilket jag hittills inte har gjort). Man kan också gå på Haman (turkiskt bad, suveränt skönt). Man klarar sig bra med engelska.

Turkish flyger direkt från Arlanda till mycket bra pris. Det tar 3,5 timme och mat och vin ingår på flyget.

Istanbul är också en rackarns fin stad. Blir det den ska du få ett tips om cafeet med stans utan jämförelse finaste utsikt.

Budapest.
Med thermalbaden som huvudingrediens.

Jag kan bara hålla med. Har varit i Budapest 6 gånger de senaste 15 månaderna och varje gång jag är där hittar jag fler saker jag vill se och gör. Nästa resa blir i slutet av November och jag längtar varje dag!

Var i Krakow i augusti och staden var fin men inte alls lika "hemma" som Budapest. Känner inte att jag behöver åka dit igen innan det är dags för dottern att uppleva Auschwitz/ Birkenau om typ åtta år.

Om Istanbul som @Butros föreslog så var jag där i förra veckan. Då var det varmt! Men jag undrar om det inte var i oktober - november jag besökte staden förra gången och det var utmärkt höstväder. Det är i alla fall en jättefin stad med hur mycket som helst att se, basarer att shoppa i, enkelt att åka kollektivt, hyfsad prisnivå. Om man vill kan man ta en tripp till Asien (vilket jag hittills inte har gjort). Man kan också gå på Haman (turkiskt bad, suveränt skönt). Man klarar sig bra med engelska.

Turkish flyger direkt från Arlanda till mycket bra pris. Det tar 3,5 timme och mat och vin ingår på flyget.
Dessutom: Istanbuls "gamla stad" är i samma storlek som Stockholms Gamla Stan. Däri finns många sevärdheter i princip vägg i vägg - med sultanens palats Topkapi som kronjuvelen. Men att besöka katedralen Hagia Sofia, och jaga rätt på dess vikingaklotter kan inte vara fel för någon svensk med intresse för historia. Nästan vägg i vägg finns Blå Moskén - och mellan dem finns nedgången till Basilikacisternen.

Du kan gå mellan dessa fyra toppställens huvudingångar längs en krokig sträcka av 700 metrar, och då har du också befunnit dig en icke föraktlig del av tiden i Sultan Ahmeds Park.
_49393218_istanbul10.jpg

Myser gör ni sedan i storstadslungan Gulhane Park, som ligger längs med Topkapikomplexet.
Några timmar på sightseeingbåt längs Bosporen är inte heller fel..!

Senast ändrad:
Sedan jag insåg att det går att flyga drägligt till Istanbul på vettiga tider har det blivit en favorit! Massor att uppleva och trevliga människor! Enkel kollektivtrafik god mat och lite shopping behöver inte jag för en helg. Missar aldrig hammanbesök!

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 041
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 810
Senast: Tajger
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama