längdhopp!!

F

fint

Hej! har en häst som hoppar av för långt innan hindren, så att det blir väldigt långa flacka språng..är det nån som har några bra tips på hur man kan träna bort det??..

Sv: längdhopp!!

Sätt upp en erfaren ryttare med ett gott "öga". Han/hon kan lägga hästen rätt och ge den rätt förutsättningar för att hoppa av lagom långt innan...Ryttaren har mycket stor del i hur hästen hoppar. Finns flertalet ryttare som "jagar" hästarna fram och över hindret istället för att bara sträcka upp sig,mjukna i handen och vänta...

Bra tips annars, galopp bom, eller 5,50 övning när hästen får träna på ett kort avstånd och lära sig hoppa uppåt istället för bara framåt.

Hoppa studs, typ tre st med en galoppbom framför första! Travhoppa enkelhinder och tänk på att inte bli passiv mot hindret då du hoppar i galopp! håll in och släpp iväg först när det tom känns lite trångt, för att hästen ska få använda ryggen mer! Ha inte så lång anridning, hoppa låga hinder på serpentiner t.ex..
Är ingen expert, men detta är saker jag fått höra! :smirk:

öva även på att korta/länga galoppen, så att du kan bestämma var hästen ska ha sin avsprångspunkt.
kanske du får lägga hästen litet nära i början för att den ska få ta i ordentligt och hoppa upp sig.
travhoppning är åxå jättebra, det stärker hästen så att den orkar ta i mer när den kommer närmre hindret.

Korta galoppen och ha hästen mera "rund", då kommer den att hoppa över hindret och inte bara skjuta över det.
Dessutom är det du som placerar hästen, så det är upp till dej att se till att hästen kommer rätt.

Nu har du redan fått en del bra svar, och jag orkar inte läsa igenom alla, så jag skriver på här bara ;)
Ha en BRA galopp från början, dvs en galopp med mkt "energi" i, inte en jagad galopp eller en seg galopp.. Träna på att kunna korta/länga hästens galopp. Rid inte av hästen för tidigt på hindret, vänta hellre och låt den lägga in ett extra språng istället.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka