Längd på tömmar??

S

SanchoPancho

Vad rekomenderar ni för längd på tömmarna när man skall börja tömköra? 8, 10, 12 eller 14 m?

"Tömkörnings-tömmarna" på Börjes och Hööks är 16 meter i alla fall. :)

det märker man ;) det är jäkligt jobbigt att ha tömmar som är kortare än 16 m när man tömkör.
Sen så är det lättare att göra olika varinter på tömansättningar om man har längre tömmar.
Minst 16 m tycker jag, men gärna 18 m.

Därför att man inte ska kunna bli sparkad av hästen, även om man har den inspänd med diverse diffusa inspänningsmetoder.

Beror ju helt på hur stor häst du har... rekommenderar 16m till fullstora hästar.

MVH/ Zanna :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa en Thermobar, men så ska man välja längd på kabel 2, 10 eller 20 meter Säkert en jättedum fråga men Hur ska man tänka...
Svar
6
· Visningar
260
Senast: Johannna1
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 507
Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 879
Senast: Tibialis
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka