längd på stigläder?

D

DaddyIwantAPony

Hur långa stigläder har ni när ni rider? Hur långa bör de vara för att man ska få en sån bra sits och balans som möjligt? :)
 
Sv: längd på stigläder?

Känn efter själv, då du tycker att du har en bra balans och sits.

Olika för mig :p Beror helt på häst, sadel och mig själv .. och vad jag ska göra ;)
 
Sv: längd på stigläder?

Svarar som Rigoletto, det beror på hästen och sadeln bland annat.
De läder som är lagom på stora hästen blir för långa på ponnyn, sedan har jag gärna kortare ute i skogen och i hoppsadeln ;)
Beror på dig själv och din balans, helt individuellt.
 
Sv: längd på stigläder?

Du ska sitta så att du får svikt i knäna och genom hela kroppen. Du ska kunna rida lätt utan problem, men samtidigt komma ner i sadeln ordentligt. Stigbygeln ska vila på fotens bredaste ställe, inte på tån.

Jag själv red med lååånga stigläder förut, och tyckte att jag satt bra i dressyrsadeln, hade bra balans och kom åt hästen ordentligt. Men jag hade svårt att känna mina sittben och inverka med dem, så jag fick hjälp av en CR-tränare.

Hon kortade brutalt stiglädrena 4 hål tror jag, vred om hela mig och fick mig att använda heeela min kropp. Och tänk, när hon var klar kändes det knappt (eller syntes) att jag hade så mycket kortare stigläder...:o

Att rida med så långa stigläder som möjligt blir alltså inte helt bra...:angel:
 
Sv: längd på stigläder?

Beror som många andra sagt helt på sadel och häst.
Själv är man uppvuxen i skogen på små envisa ponnyer där det har varit "säkerhetsåtgärd" att ha korta läder, dels för att det var lättare att ställa sig i stigbyglarna och fortfarande ha balans och kontroll när hästen bockade, dels för att vi hoppade över allt det lilla som gick att hoppa över. Dessutom så var det enklare att stå i ordentlig fältsits under våra fartfyllda, härliga galopper.

Inte konstigt att jag tycker bäst om hoppsadlar som är platt som plankor. :D

Nä, men resultatet av det har blivit att jag själv trivs i kortare läder än vad man borde ha många gånger :angel: Men gör numera mitt bästa för att ha lite längre läder så man kan sitta i alla gångarter ordentligt och inte automatisk ställer sig upp så fort det går snabbare än i skritt. :D (okej, där tog jag i...)

Lite OT men är det någon mer än jag som märker stor skillnad på olika typer av stigbyglar? Inte med eller utan led utan gummisnodds, australiensiska, vanliga, fillis...? Tycker nämligen att det är direkt läskigt att rida med dressyrlängd på lädrena om stigbyglarna inte är lite tyngre...

Nä, skogsmarodör och hemmatränande, icketävlande som jag är så tycker jag det viktigaste är att man sitter hyfsat rätt (man kan ha korta läder utan att hamna i stolsits) och att det känns bra, mer än att det ska finnas uppmätta standardlängder för hoppning, dressyr och skogsridning.
 
Sv: längd på stigläder?

Dressyrläder: Jag rider med så långa stigbyglar så att jag precis kan trampa ner hälen. Man ska ha en liten böj på knäet.
Men: Med för långa stigläder så om du ska rida lätt så får du oftast jätte dålig balans och kan få en konstig viktbelastning (eller hur man ska säga).

Allroundläder ---> dressyr: Ett tips är att om du mäter stiglädrena. sätt fingertopparna mot "stigelbygsfästet" och håll armen rakt och sätt stigbygeln i armhålan. Då får du rätt allround mot dressyr stigläder.

Hoppläder: Har jag ingen åsikt om. Men om du är dressyrryttare och är van att ha långa läder, så känns det oftast som att lädrena är jätte korta, fast dom egentligen ska kortas två hål till :rofl:
Så. Men, man känner oftast vad som känns rätt. Du ska känna att du har stöd.

Anna
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Fritid På gymmet har de raka pinnar av trä som är ganska långa. Jag skulle vilja ha en sån hemma då jag behöver det till några rehabövningar...
Svar
7
· Visningar
350
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 195
Senast: sorbifolia
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp