Längd på skaklar...

Sv: Längd på skaklar...

Nej, jag vill inte bara ha sista ordet men 40 cm på en D-ponny med väldigt långt steg kan bli för lite, därför ville jag bara poängtera att man får utgå ifrån hästen och inte bara vad som står i böckerna.

Jo, visst kan det väl vara så men om jag ändå ska köpa en ny sele så kan det väl inte vara helt omöjligt att hitta en som passar både till hästen och vagnen, eller?
Tycker att det verkar vara svårare att hitta en vagn som uppfyller alla de krav man har till ett vettigt pris, har tyvärr inte 10-15 tusen att lägga på en vagn, då hade jag genast köpt en från DriveOut...
Känner att jag hellre väntar med sele tills jag vet vilken vagn det blir.

Körningen är bara ett litet sidospår i vår träning, kommer att bli någon/några gånger i månaden för omväxling så jag har inte miljarder att lägga på utrustningen. Däremot så tullar jag inte på att det ska vara bra och ändamålsenliga grejor, ska hästen köras så ska den köras säkert och med bekväma grejor.

Det tycker jag låter väldigt klokt :) Hoppas du hittar både vagn och sele som passar dig och hästen, det är inga problem att hitta en sele som passar en viss vagn.

jag är duktig på spåk, och matematiker stavas det :)

Det bästa är att göra skaklar man själv kan justera. Det är ju en väldigt lätt matematisk formel för det. Två skruvar och ett rör som är större än det andra!

Hört talas om träskackel? Viktipetter:mad:

träskakel heter det. jag trodde du var smed pinge och inte snickare...och vem kör med träskaklar idag utan att de är måttbeställda?

/Götapetter

träskakel heter det. jag trodde du var smed pinge och inte snickare...och vem kör med träskaklar idag utan att de är måttbeställda?

/Götapetter

Du är helt otrolig..
Sökte för skoj på gooooooogle

Skackel gav 48 träffar. Samtliga var hästrelaterade
Skakel gav 537 000 träffar varav ingen av de 100 första var hästrelaterade.. Nåja..

En smed ska kunna lite av varje.. Och just det faktum att det inte går att justera längden på en träskackel gör ju att man gärna vill få rätt mått från början.
Alla inom travet tävlar förresten med just träskacklar. Och vem vill klämma dit en rörskackel på en finvagn?

var tog din humor vägen? jag vet att ironi är svårt på nätet, men hallå.. :) jag påpekade just ordet skackel för att vi har en diskussion om det just nu, men du kanske missade den, förlåt.

Jag tror fortfarande inte man låter tillverka ett par träskaklar till en finvagn utan att mäta en enda häst först. Det är ju väldigt individuellt med mått både framme och på längden.

Ingen på de stall jag jobbat har man tävlat med träskaklar, utan med kolfiber, eller stål.

var tog din humor vägen? jag vet att ironi är svårt på nätet, men hallå.. :) jag påpekade just ordet skackel för att vi har en diskussion om det just nu, men du kanske missade den, förlåt.

Jag tror fortfarande inte man låter tillverka ett par träskaklar till en finvagn utan att mäta en enda häst först. Det är ju väldigt individuellt med mått både framme och på längden.

Ingen på de stall jag jobbat har man tävlat med träskaklar, utan med kolfiber, eller stål.

Humorn finns allt kvar... delvis..
Självklart mäter man å kollar noga men det vore nice med en enkel formel ändå. Inte minst när man ska försöka besvara frågor om just SKACKELLÄNGDER.
När jag tog B-licens för travet så fick man iaf inte tävla med annat än träskalmar :smirk:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: yamyam
·
Dressyr Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det...
2
Svar
30
· Visningar
171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare