Längd på skaklar?

Nixehen

Trådstartare
Nu behöver jag lite snabba svar från kunniga Bukefolk! :bow:

Då min snälla morfar håller på och renoverar en vagn till mig och min Shettis så behöver jag veta måtten på Skaklarna till en sådan.

Hästen i fråga är 102 cm över havet och den grövre modellen av shettis.

Måtten jag behöver är: Längd - från fäste till slut, Bredd - mellan skaklarna på bredaste och smalaste stället.

Tack på förhand! :banana:

Sv: Längd på skaklar?

Det går inte att ge ett generellt svar här. Du måste mäta på hästen som ska ha vagnen.

Kanske finns det någon kusk i närheten som du kan rådfråga?

Okej, men om jag ska mäta på honom - hur ska jag då mäta? Hur mycket plats ska det vara mellan skakel och rumpa? Vagn och rumpa? Samt Skakel och sele?

Det är svårt att svara i cm. Tex vill man gärna ha hästen så nära vagnen som möjligt, men utan att hästen slår i när den tar ut steget. Olika hästar har ju olika stort steg så enklast är att mäta på den hästen som ska ha vagnen.

hästen ska befinna sig ca 50 cm från svängeln så skaklarna måste vara tillräckligt långa för att kunna placera hästen där.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Körning Ni som kör nordsvenska hästar eller andra grövre hästar: Jag undrar vad ni har för bredd mellan skaklarna, fram vid magen där man fäster...
Svar
1
· Visningar
2 542
Senast: fejt
·
Körning Hur breda få skaklarna vara baktill på en tävlingsvagn? Har äntligen fått hem min nya vagn som är 110 cm i spårvidd, alltså godkänd...
Svar
8
· Visningar
2 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka