Längd på skacklar?

TinyWiny

Trådstartare
Hej alla kunniga buke människor!
Då jag har fått så bra svar av er förut kommer nu att par frågor till:
Hur långt behöver det vara mellan svängeln och hästen? Har en fjording på ca 143cm.
Mina draglinor som hör till selen (tedex sele från Zilco stl full) är bara 184cm så jag antar att de behöver förlängas på något vis, har funderat på att sätta kedjor från svängel till draglinornas d-ring men det kanske låter mycket?
Något annat förslag eller det kanske inte behövs?
Har läst i andra trådar 50cm mellan häst och svängel men det kanske gällde mindre hästar?
På rockarden och vagnen som jag köpt fanns det ingen svängel så min händige sambo fixade en, hur långt behöver det vara mellan svängeln och vagn/rockard för att det inte ska slå i?
Och sist hur långa behöver skacklarna vara? Tackar på förhand:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:
Sv: Längd på skacklar?

Till en Dponny räcker det med 180 skaklar, lite beroende på hur de är konstruerade i förhållande till vagnen.
Dina draglinor bör vara i längsta laget tycker jag, då det försvinner 30 cm på bröstan plus 10 cm minst på svängeln. Alltså ca 140 cm draglina. Snarare behöver du göra fler hål om jag tänkt rätt.

Mellan svängel och has ska det vara minst 50 centimeter, gärna lite till om svängel och vagn är låga, som på en rockard.

Det finns många här som kör fjording, hoppas de svarar vad de har för utrustning och i vilken storlek.

Åke har en rockard som har skaklar som är ca 8 (!!!) meter.:eek:

Så allt är en smaksak...

Varför?... Verkar urbota dumt att ha så långa skaklar, då måste du ha 20 meter töm oxå? *crazy* Men praktiskt om man vill motionera 3 hästar i rad. Man får köra på flygplatsen så man kan svänga. :)

20 meter???

Du får lägga på 2 meter till det...så får du tydligen Åke´s tömlängd!:angel:

Hm har inte tänkt köra på en flygplats så det kan nog bli lite långt har heller ingenstans som den går in under tak då:rofl:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 698
Senast: skuggi
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka