Längd på sadel?

Lella

Trådstartare
Jag är ute efter en sadel i den "keltiska" modellen men tvekar lite då man oftast importerar dem och då inte har bytesrätt. Ponnyn min har en rygglängd för 17" men han har en väldigt rörlig rygg så vi har slutat med en 16" då alla sadlar, oberoende om de bildade bro eller låg slätt med ryggen, skavde just framför länden. Är nu lite rädd att en portugisisk sadel ochså skall skava så jag undrar lite vilken längd i cm de brukar ha?

Sv: Längd på sadel?

Jag är ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp, men jag blev så nyfiken! :D En sadel i keltisk modell? Har aldrig sett en sån tror jag.... Bild? :bump:

håller med! låter spännande...en liten bild om du har...

Längden på sadlar kan variera ganska mycket mellan olika märken och modeller.
Vissa sadlar kan du få uppsydda efter hästen också. Då passar de både häst och din bakdel bra. Det kanske kan vara bra om hästen har en knepig rygg.

Det namnet är det som lättast går hem för finnar. En helt vanlig portugisisk dressyrsadel, som de gamla stridssadlarna med högt fram och bakvalv. Dessa finns inte än i Finland utan man måste importera dem och det blir lite knepigt att köpa en sadel man inte har sett och inte kan returnera.

Jag vet ett företag som har ett slags termoelastiskt tygstycke som man, efter att ha lagt det i 70 gradigt vatten, kan forma efter hästens rygg och göra en "avgjutning". Har man långt till sadelaffären kan man ju ta med sig gjutmodellen och få en grov gissning på hur sadeln passar . PM:a om du vill ha adressen

Det namnet är det som lättast går hem för finnar. En helt vanlig portugisisk dressyrsadel, som de gamla stridssadlarna med högt fram och bakvalv. Dessa finns inte än i Finland utan man måste importera dem och det blir lite knepigt att köpa en sadel man inte har sett och inte kan returnera.

Aha! Stackars finnar..:(:p

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 387
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212
Utrustning Vilka sadlar kan tänkas passa på den här ryggen? Behöver någon sadel som kan användas under uppbyggnad av muskler och kondition. Har en...
2
Svar
24
· Visningar
2 073
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30