Längd på ryttare och storlek på häst..

Sv: Längd på ryttare och storlek på häst..

Hare tt halvblod som är 165 och en arabhinst som är 152-153 och jag är 170 lång..Fast ser inte överdrivet lng ut på honom ändå..Jag är rätt normalviktigt med kan jag tillägga;)

Hingstar kan ju bära upp sin ryttare lite bättre i vissa lägen ch sådant med:)

Tänkte på det med storlekar på hästar alltså ajg kollade på de halvblodshingstarna som typ var i från 30 talet och det var knappt någon som var över 160 de låg typ mellan 155 och 160.. Nu finns det ju inte en halvblodshingst under 160 knappt..Sen desto längre fram man kom desto högre blev dom men var knappast någons om låg på 170 då:S

Precis, de blir större och större hela tiden. Och är det inte hbl som är bland de hästar som blir skadade mest?

Jo alltså..det är det..för när jag köpte arabhingsten så när han skulle försökras så kollade vi med if vad det kostade för honom och då kolalde vi ändå upp halvblodet med om han kostade nästan lika mycket någar 100 lappar billigare men då är araben försäkrad i det dubbla emot halvblodet:p..

Typ halvblodet är inte fösäkrat mer än det vi köpte honom för..Man kan lika gärna lägga udan pengar i månaden då för självrisken och kostnaderna för de omd e blir skadade är lika stora ju..det är ju abar om han dör typ som vi får ut försäkringspengarna och kan ju ändå inte få tillbaka samma häst typ..

Men anledningen till att halbloden kostade så mycket var skadorisken på dom..Fullblod är ju med dyra att fösäkra men halbloden är nog minst lika dyra tror jag..

sjukt!

Typ man avlar sönder hstarna nu..Det börjar komma i arab världen med typ man vill ha de så smäckra som möjligt och då blir benen för klena och sådant..Sånt har redan börjar hända nere i Tyskland att hingstar får inte gå in i hingst proven pga för dåliga ben..

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 1.52 m lång och min häst är 157-160 cm hög. Mina ben ser ut som två stumpar, men vad ska man göra. Jag vill ha längre ben men överkroppen är bra. Så snyggt med långa ben när man rider. Min kompis ser fin ut på min häst och hon är 1.86, det ni!!

sunnyday skrev:
Vad tycker ni är ett passande ekipage?

Själv är jag 174 cm lång och smal, borde väl rida de lite större hästarna men idag har jag ridit på en underbar häst som var strax under 160. Ägaren tyckte inte att jag skulle kunna tävla och så med den, det kan väl inte vara farligt om man inte väger någonting? :smirk: Eller?

Jag är 175 cm lång och normal byggd, kanske lite smal för min längd. Min häst är 164 cm i mkh och av fullblodsmodell dvs ädel och nätt. Känner mig precis lagom på henne. Men för 1 år sen (var lika lång och så då som nu) hade jag en D-ponny av kraftig modell (welsh cob). På henne kände jag mig inte stor heller och andra tyckte hon var lagom stor. Men när jag red min kompis D-ponny som var lika hög men betygligt smalare byggd kände jag mig stor! Så de beror helt på hur hästen är byggd.

Nej farligt är det inte. Jag är 176 cm själv och min häst är bara 162 cm, men hon är av den kraftiga modellen så det ser ganska propotionerligt ut, även om jag har väldigt långa ben.

Jag är 184, rider hästar som ligger runt 160 utan större problem. Här om dagen satt jag på en som är 156, men eftersom han är ganska kraftig så kändes han inte alltför liten, även om det kanske inte är idealiskt.... Men jag har hört att man ska kunna stå bredvid hästen med armen/handen på hästens manke, och då ska den vara helt rak eller luta uppåt (förutsatt att hästen inte har jättehög manke). Verkar ju lite skumt eftersom hästens och ryttarens kroppsbyggnad och kunskaper i övrigt kanske ska räknas med i bilden. Det där med 10 cm låter helt befängt. har hört nåt sånt, men då var det snarare vid 20 cm som man skulle börja fundera på att skaffa sig en större pålle.

kan däga att jag tror inte att det stämmer så där hemskt bra:p..Då skulle jag forfarande ligga på D - ponny måttet.Jag vet att när jag avr yngre så kollade jag det med och när ajg var typ 14 så skulle jag ridit B -ponny och det hade sett fjolligt ut;)

Personligen anser jag inte att längden eller mankhöjden spelar någon roll. Så länge ekipaget är samspelt och harmoniskt.

Själv är jag 175 cm och min häst är 156 cm...

Jag är inte förtjust i stora hästar ... Idealisk storlek på hästar för den stora massan av ryttare anser jag ligga på 155-160cm...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar