Längd på ryttare och storlek på häst..

Sv: Längd på ryttare och storlek på häst..

Hehe, joo kanske:idea: Jag har hört det med lite halvt öra någon gång tror jag ..eller att man skulle sträcka ut armen brevid hästens manke eller nåt... det kanske är samma sak föresten?

Jag kan viktmässigt rida B-ponnyer o C-ponnyer, men tyvärr är inte min längd på min sida! :smirk: Jag är också 174, men kan utan problem rida d-ponny (om dom inte gränsar mot c-ponny), utan att se för stor ut!

emelie_r skrev:
Jag kan viktmässigt rida B-ponnyer o C-ponnyer, men tyvärr är inte min längd på min sida! :smirk: Jag är också 174, men kan utan problem rida d-ponny (om dom inte gränsar mot c-ponny), utan att se för stor ut!

Jag kan oxå rida c och D-ponnysar om det inte vore för man är så himla lång 176 cm. Men på vikten ( 53 kg) så kan jag rida dom.

jag har en maxad d-ponny som jag kan rida utan problem...jag är 169cm lång...kan lägga till att det är en ponny m väldigt mkt steg o typ alla runtomkring mig tkr inte att ja e för stor för henne...men hon är verkligen en ponny som bär upp en längre ryttare...! Så länge det känns bra så e de väl bara att rida...bortsett från vissa unadantag..som te.x att hästen börjar få ont i ryggen, inte orkar el att man får höra att man är för stor...! det är min åsikt o ja förväntar mig inte att alla ska dela den med mig!!

Jag själv är 183 cm och väger 55 kg min 5 åring är ca 155 och ponnyn (som jag ej rider) är 135 cm. Skulle nog igentligen behöva en häst på 170+ men det är minsann inte det lättaste när man har ett minimalt stall som inte tar hästar på över 160 för att det ska vara rimligt i boxstorlek... Känns satans ponnyaktigt att rida hästar under 165.

sunnyday skrev:
Vad tycker ni är ett passande ekipage?

Själv är jag 174 cm lång och smal, borde väl rida de lite större hästarna men idag har jag ridit på en underbar häst som var strax under 160. Ägaren tyckte inte att jag skulle kunna tävla och så med den, det kan väl inte vara farligt om man inte väger någonting? :smirk: Eller?

Hästen mankhöjd avgör inte så mkt, det är snarare hur den är byggd! Är det en klen 160 häst så kan det se lite underligt ut, men är den normal byggd eller lite grövre så ser jag inga problem i det hela!

Jag är själva 177 cm lång och har hästar från 163 cm upp till ca 170 cm.
Den på 163 cm har jag tävlat upp till 1,30 hoppning, samt att den gått lite Ft. Hon är en ganska normal byggd häst.

Har en häst på 1,54, är själv 1,70 och definitivt inte smal ialla fall. Ser inget problem med det alls, ibland önskar jag nästan att jag hade längre ben. Om det ser snyggt ut struntar jag fullständigt i. I vårt stall har det nästan blivit lite "populärt" med en mindre häst då det ger ganska många fördelar. Har en kompis som är närmare 1,80 och rider en islänning, det ser fullt prpotionerligt ut.

men vad är det för jäkla fixering vid längden? är man över 30 cm längre än en PONNY kan man fundera annars ska man bara rida..

jag själv är 37 cm längre än c-ponnyn jag rider(jag 173, ponny 136) jag är medveten om att jag är lång men sålänge vi är helt balanserade och hon inte får ont av att jag rider så tänker jag fortsätta..
{1C569E7F-750C-474B-B7C4-93A84711581E}.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 177cm och rider en häst på 168cm det känns jätte bra.. men jag rider även en häst på 163cm oxå och det ser heller inte fult ut..

Hejsan!
Jo normalt brukar man ju säga för att passa bra med en häst så ska man inte vara mer än 10cm längre än hästens mankhöjd samt inte 10 cm kortare. Men det är ju lite hur man känner själv men oavsett är man för kort eller för lång så kommer man inte åt hästen ordentligt så därför tycker jag att man ska välja häst i passande storlek.
Sen en anna sak.. är man väldigt stor eller överviktig så tycker jag att man ska välja en lite kraftigare häst som orkar bära upp ryttaren då jag hatar att se stora personer på pinnsmala hästar som man värkligen kan se "lider" samt om man är väldigt tunn så kan man ha svårt att sätta sig imot hästar som är väldigt tunga och stora. Kom ihåg när jag var och jobbade i ett stall och fick rida ett halvblod på 187 i mankhöjd!!! han var ruskit stor och man kände sig rätt liten när man väl satt där. så drog han så skulle man ju inte ha något och sätta imot! Jan Brink har därimot provridit den valacken ett flertal gånger och hade jättesvårt att bestämma sig om han skulle köpa honom eller inte...men han tyckte att han var för stor..så jag säger bara d tummen upp för små hästar!! :P

Jag själv är 169 cm lång och väger 50kg. Min Prins är väldigt tunn fortfarande, (halvblod/fullblodskille på 4 år) han är endast 157 i mankhöjd just nu. så jag är ju gränsfall för att va ärlig...men det går jättebra än¨å och jag ser inte stor ut på honom så det är huvudsaken. att man passar.

du är INTE gränsfall..
10 cm.. vart kommer den "regeln" ifrån, helt befängd är den..

jag är ju 176 å min häst 160-165
såhär ser vi ut:

PICT1158.jpg

PICT1168.jpg

fram för mindre hästar!! de håller mkt bättre i längden, enligt Chris Johnston på strömsholms djursjukhus är större hästar ofta för stora för sig själva..(han hjälpte oss med våra gigantiska voltigehästar och sa att vi skulle köpa mindre nästa gång)

obs! det är oootroligt modernt med balsnöre för att inte sidepullen ska åka upp i ögonen :angel:

å mina ridkläder med för den delen haha

Varför skulle det vara det? Det beror ju givetvis på hästen hur mycket den kan bära, men 174 cm är ju knappast mycket för en häst på 160. Är själv 175 och har en häst på 155. det funkar alldeles utmärkt. Tycker att stora hästar oftast blir tunga och sega. Rider kompisens hbl på 168 ibland och jag tycker det är svårt att rida en så stor och tung häst. Nä, tacka vet jag små fullblod. Ibland rider jag ponny också :angel:

Jag på min häst
http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/Bild115.jpg

Jag på c-ponny
patchieojag.jpg

Jag på kompisens 168-häst (seeeeegt)
ghibli.jpg

Senast ändrad:

voltigehoppare skrev:
obs! det är oootroligt modernt med balsnöre för att inte sidepullen ska åka upp i ögonen :angel:

Eller snokrem som jag har ;)

På tal om de stora hästarna. Jag var på clinic med Bo Tiblin och han sa också att små hästar håller bättre. Det är inte naturligt för hästar att vara så stora som många är idag.

Jag är 160 cm och hästen 170.... känner mej liten, inte så supersnyggt, men det funkar ändå!:bump:

Sparf skrev:
Hahaha, vad skönt att man inte är ensam om att ha "liten" häst då^^
Ha ha, nä...fast vi är ju ett rätt stort gäng westernryttare som inte bryr oss det minsta och likaså vimlar det ju av islandshästryttare som inte lider det minsta dom heller.

Jag är 1,74, rejäl kvinna med en korsning på 153-155 cm och en Welsh Cob som kommer att bli ca 150 eller strax under. En bekant har en QH på 147 cm och ingen pratar om att han rider ponny;)...ser heller inte ut så:D

Jag är ca 165, väger 55 kg och har en liten D-ponny 142 fyra år och växer nog lite till.
millirilli2.jpg

På bilden provsitter jag en sadel. Ponnyn är väldigt bred, har vitt koppjärn i Wintecsadeln. Och känns inte ett dugg liten.
Min andra häst (Hbl) är 157, hennes tvååriga dotter är redan 170 och jag tror att hon kommer att bli alldeles för stor för mig.
Börjar tro att 150 vore perfekt till mig.

det beror väl på vad det är för häst, och vad den har för kroppsbyggnad och muskler. Jag rider ju min (älskade) fjording, och jag är 1.76 lång, väger normalt - och hon klagar absolut inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar