Längd på ryttare och storlek på häst..

S

sunnyday

Vad tycker ni är ett passande ekipage?

Själv är jag 174 cm lång och smal, borde väl rida de lite större hästarna men idag har jag ridit på en underbar häst som var strax under 160. Ägaren tyckte inte att jag skulle kunna tävla och så med den, det kan väl inte vara farligt om man inte väger någonting? :smirk: Eller?

Sv: Längd på ryttare och storlek på häst..

sunnyday skrev:

Själv är jag 174 cm lång och smal, borde väl rida de lite större hästarna men idag har jag ridit på en underbar häst som var strax under 160. Ägaren tyckte inte att jag skulle kunna tävla och så med den, det kan väl inte vara farligt om man inte väger någonting? :smirk: Eller?

Det beror ju delvis på hur bred hästen är. Är själv lika lång som du och ajg ser väldigt lång ut coh det är ju inte så snyggt, fick sluta med ponny tidigt pga det.
(Alltså jag tycker inte själv det ser snyggt ut.) Men en rundare häst kanske det inte alls ser konstigt ut på jämfört med en smal.
Skadligt för hästen är det ju inte det hänger väl mer på vikten, men jag känner mej väldigt stor på hästar under 160 i alla fall och det är inte kul, säkert en vanesak men så känner jag. Rider inte gärna mindre hästar, det känns som ponny för mej.
Lagom är 167-170 det passar mej bäst. Men allt över 160 går, så farligt är det inte.

Absolut ingen fara... det enda som kan vara är vikten, men som du skrev är du smal. Dessutom är det värre med en lätt ryttare som är obalanserad i sin ridning, än en ryttare som är balanserad och mjuk fast tyngre. Så tävla på du! Om det är ok med ägaren vill säga

Det kan väll knappast vara någon fara!:)
Jag är lika lång (och antagligen minst lika tung) som dig och rider fortfarande ponny (trots att jag passerat ponnyålder med flera år nu). Inte några små smäckra ponnyer då förstås, utan stora omfångsrika D-ponnyer. Varken ser eller känner mig jättestor på dem... SÅ rid på du!!

Det beror på om det är dressyr eller hopp.Om man hoppar så har man kortare läder. Titta på Beerbaum.

I Engl. o på Island ser man karlar som är alldeles för långa för sina hästar. Jag tycker inte att det ser proportionerligt ut.

Jag är 177cm/60 kg, min häst är nog ca 175 nu (växt!!), halvblod. Jag tycker det är precis lagom!! Min andra som iofs är pensionär nu är 165cm, men han är jättebred över ryggen och djup i bålen så jag ser nästan liten ut på honom.

Tycker det är lagom när ryttaren är lite längre än sin häst. Jag skulle kunne rida en maffig d-ponny sett utifrån min vikt, men det blir ju helt oproportonerligt och det är dumt att köpa en häst som är för liten.

Den här hästen som jag har ridit ska jag inte rida på heltid utan kanske 3 - 4 dagar i veckan som avlastning för ägaren som inte hinner med.
Jag kände mig inte speciellt stor när jag red men det är ju svårt att säga själv när man sitter på utan att se sig själv. Fick rida ponny hos en annan för bara några månader sedan så det borde ju inte vara något problem.
Skulle iaf få hjälpa till att rida igång hästen och sedan ta det därifrån! =) Alltid något. Hästen var alldeles underbar! =)

Jag rider inte vilka d-ponnyer som helst förstås. Känner jag mig inte för stor så gör jag ju inte det, hur det ser ut är det däremot svårare för mig att svara på.

Den här bilden är på mig och min ponny (147,5 cm), iof 6 år gammal bild, men jag är inte längre nu... (däremot lite tyngre:smirk: )
http://www.walsang.se/bilder/valborg7.gif

Hur ska jag kunna övertala henne att jag passar hennes häst då? :P Hon pratade till och med om att höra med sina vänner om de ville ha hjälp istället... så vi får väl se hur det utvecklas.

Gronda, du ser ju iaf inte förstor ut! =)

Gronda skrev:
Jag rider inte vilka d-ponnyer som helst förstås. Känner jag mig inte för stor så gör jag ju inte det, hur det ser ut är det däremot svårare för mig att svara på.

Den här bilden är på mig och min ponny (147,5 cm), iof 6 år gammal bild, men jag är inte längre nu... (däremot lite tyngre:smirk: )
http://www.walsang.se/bilder/valborg7.gif

Absolut inte för lång:) jag är 168 och har en c-ponny,av lite grövre modell.
{077A6BB4-6D7F-43F7-851D-8C2E082867F8}.jpg
Så ser det ut;)
Men jag ska sälja henne nu i vår:cry:

Att hon tycker att du är för stor kan du ju antaligen inte göra så mycket åt... Däremot kanske du kan få henne att inse att du faktiskt inte är för stor. Hur du ska lägga fram det vet jag dock inte...

Jag är 173 och rider häst på 157 och jag tycker att vi är perfekta i längd. Men han är av grövre typ så det kanske spelar in också..
Men som du beskriver det så tycker jag inte att det vore något problem att du tävlar h*n! Och när du lärt känna hästen(jag vet inte om du gör det redan) så är det ju upp till dig vad du känner att ni kan göra ihop, och om ni kan tävla eller inte. Men om hon tillåter dig att rida hårt hemma men inte på tävling så luktar det lite dubbelmoral:smirk:. Men jag själv tycker inte att det verkar vara något problem angående din längt jämförelse med hästens mankhöjd alls! Lycka till:D

Min kompis är ungefär 175 cm lång och hon tävlar en liten D-ponny på 143 och det ser inte alls hemskt ut. Det går utmärkt.:rofl:

sunnyday skrev:

Jag är 176 cm lång och väger 52 kg och har en häst på 152 cm i manken.

Hon är halvnllod ee: Edinhburg och Arab + connemara.
Så hon är ganska smäcker pga hennes korsning.
Jag ser varken stor eller för lång ut på henne.
Jag tävlar i både hoppning och lite dressyr så klart du kan tävla den hästen.

Tycker att du inte ska vara orolig för storleken på din häst.

Hahaha, vad skönt att man inte är ensam om att ha "liten" häst då^^

Brukar man inte säga att hästen skall vara 10-15 cm lägre än ryttarens längd:idea:

Sen beror det både på ryttaren OCH hästens extr:D iör

Jag är 166 cm och väger 50 kg och mitt sto är runt 152 cm.
Själv tycker jag att ser för stor ut, men jag vet inte.

jag är ca 173 och smal med långa ben och har en häst på precis under 160 och vi är ett snyggt ekipage tycker jag och jag har inte hört att jag skulle vara för stor eller för lång för honom.

Jag red ponny förra året. Var lagom på d-ponny, men på min c-ponny började jag känna att jag fick för lång överkropp i hoppningen.

Jag är 1.75 och väger 69 kg, hästen jag rider är 1.55 och verkar inte ha några problem alls. Men hon har mkt kallblod i sig också vilket kan hjälpa ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar