Längd på NH_ pass?

finapina

Trådstartare
Hur långa NH- pass brukar ni köra? Tänkte på en video där det sades att känna gnm hästen ska ta ca 30 min, innan man ens börjar med övningarna?Hur många lekar per pass gör ni? Tid?

Sv: Längd på NH_ pass?

Nu är jag ingen NH-utövare på det sättet, ser inte poängen i att göra en massa "lekar" för sakens skull. Men jag jobbar efter samma principer, både med problemhästar och unghästar.

Om det ska ta 30 min att gå igenom hästen innan man kommer till skott så att säga, då känns det som man har problem. Med en "normal" häst, utan beteendeproblem och som vet vad som förväntas, då skulle jag nog låta hela passet ta ungefär 30 min. Det finns inget egenvärde i att stå och flytta runt hästen bara för flyttandets skull. Bättre att lägga energin där den behövs.
Och så filosoferar jag om ridning med.

Det där låter konstigt?
Man känner väl av hästen hela tiden och anpassar övningar efter det, oavsett om man arbetar från marken eller uppsuttet.
En ny grej återkommer jag till 2-3 gånger under ett pass, avslutar övningen så snart man fått ett framsteg, vilket ju kan ske nästan omedelbart.

Oavsett om jag arbetar från marken eller uppsuttet så är syftet med passet nästan alltid att stärka muskler eller kondition, därför kör vi alltid uppvärmning: skritt 10 min och skritt/trav 20 min, därefter själva arbetet 20 min och sedan nedvarvning 10 min i skritt.

Om det är helt fri lek, bara njuta av att hitta på saker tillsammans så kan man ju hålla på 5 min upp till ett par timmar om man är några stycken och tittar på/hjälper varann.

Jag tycker inte man skall gå efter hur lång tid något tar. Man bestämmer vad man vill gå igenom för dagen, sätter upp ett litet mål och jobbar mot det. Om hästen löser det på 5min så avslutar iaf jag då, tar det längre tid och målet verkar långt bort så delar jag hellre upp det. Berömmer framstegen mot målet men kräver inte att målet uppnås.

Att träna NH är egentligen att utöva ren dominans så jag föredrar att inte ha hela träningspass med det. Gör hellre då nån liten övning före en uteritt, efter ett pass i paddocken eller bara ute i hagen. Men jag förstår ju iofs om man är i det läget att man måste träna en häst så blir det ju rena träningspass. Jag hade i det läget alltså hellre haft ett kort pass.

Jag har tränat en del trickträning under hösten, jätteroligt säger min häst! Men där märks väldigt tydligt hur mkt hon orkar vara med. Jag har då haft henne lös i paddocken och förflyttar mig själv runt så om hon vill träna så måste hon gå med mig. Det märks tydligt att hon ibland behöver pauser! Då följer hon inte med mig utan går o kollar de andra i hagen, rullar eller bara står en stund. Sen kommer hon till mig o vill fortsätta :) känns som ett bra koncept!

Det är jätteviktigt att tänka på, hästarna blir ju trötta i huvudet, och det är lätt att man tolkar det som att de vägrar/dummar sig.

När jag och några kompisar några sköna sommarkvällar lekt på ridbanan så har tiden ibland rullat iväg utan att man märkt det. Plötsligt bara slutar allt att funka som gick så bra "nyss" O_o
Så kollar man på klockan, ojdå, vi har visst varit här två timmar nu, klart de är trötta i skallen :D

Jag leker allt från 5 min till ett par timmar. Men jag inkluderar ju NH i allt jag gör med hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023