längd på hoppryttaren?

D

dezir

har längden på hoppryttaren någon betydelse för hur bra den kan prestera? är själv 178 cm, borde man vara kortare än så som hoppryttare? tänkte ifall man lättare kommer i obalans ju längre man är. :crazy: ;)

Sv: längd på hoppryttaren?

De låter logiskt de du säger.. Men ja hoppas att de inte spelar nån roll :angel:

det beror ju också helt på vad man har för häst med! men jag tävlar upp till 140 hoppning med goda resultat och är 180 lång.... och många ryttarkillar tex Peder, Ludger är ju väldigt långa..

beror ju lite på hur kroppen är byggd oxå.
Jag som är 170 har väldigt långa ben. en äkta dressyrkropp har jag fått som beskrivning ;) , vill ha en sadel som är framskuren så jag får plats med benen.

Hellre långa ben än korta ben.

beror ju lite på hur kroppen är byggd oxå.
Jag som är 170 har väldigt långa ben. en äkta dressyrkropp har jag fått som beskrivning ;) , vill ha en sadel som är framskuren så jag får plats med benen.

Hellre långa ben än korta ben.

Hellre korta ben än långa :p

ponnyryttare ??? ;)

nä skulle jag få välja, långa eller korta så skulle jag välja långa (eller så som jag har nu då :D) för man kommer åt hästen bättre och har mera o hålla om med då hästen far iväg o leker rodeo :D

kl*
men tänk er då att vi har två ryttare och en häst. båda två är exakt lika duktiga på att rida den här hästen, men den ena är 155 cm och den andra är 180 cm. avgör längden hur bra man hoppar med den här hästen? har den ena större chans att hoppa en bana felfritt än den andra?

Jag skulle säga att det beror på hur hästen ser ut, men som de flesta hopphästar ser ut idag skulle jag nog säga att den som är 1.80 har en fördel.

ponnyryttare ??? ;)

nä skulle jag få välja, långa eller korta så skulle jag välja långa (eller så som jag har nu då :D) för man kommer åt hästen bättre och har mera o hålla om med då hästen far iväg o leker rodeo :D

Nej, häst ryttare :) :angel:
Men min barnmorska sa att jag skulle bli lång, men nu vill jag inte bli längre :p

kl*
men tänk er då att vi har två ryttare och en häst. båda två är exakt lika duktiga på att rida den här hästen, men den ena är 155 cm och den andra är 180 cm. avgör längden hur bra man hoppar med den här hästen? har den ena större chans att hoppa en bana felfritt än den andra?

Om båda rider exakt likadant så är det troligen dagsformen som avgör.

vad innebär dagsformen? :p

Att även om man har tränat massor och känner sig väldigt förberedd så kan man ha en mindre bra dag.
Det är ju inte alltid det stämmer till 100% de där ynkliga minuterna man har på sig inne på banan. :)

Det beror nog på en massa olika saker, är det en väldigt liten häst så att den långa ryttaren riskerar att hamna fel i sadeln pga korta stigläder för att inte slå ner bommar med hälarna skulle jag säga den korta, men om man är så kort att man inte kan få benen nedanför sadeln så....

Jag tror inte längden spelar så stor roll, så länge inte ngn drar iväg rejält över 2 m, då kanske det börjar bli problem?

Men är man lång får man ju välja hästar lite mer ofta än "kortisarna" får. Jag är dryga 175 cm lång, och jag har inget under knäna och tycker det är jätteläskigt om jag har för lite hals framför mig när jag rider.

Däremot så har jag många ggr hört att ryttare med långa ben har en fördel balansmässigt, de får ju sina långa ben som "balansstänger".
Personligen tror jag att de enda ryttare som kan ha problem med sin kroppsbyggnad är de som har extremt korta ben till en extremt lång överkropp. Borde bli vingligt då tycker jag?

ja det som du säger med korta ben+lång överkropp låter rimligt :)

återigen tack för svaren. nu har jag blivit en gnutta klokare! ;)

Jag har också den där "dressye kroppen" som vissa här skrivit att dom har:angel: Låååånga ben men även ganska långa överkropp:crazy:
Är väl runt 177cm och vill INTE växa mer nu....haha

Bra att ni kom fram till att de e bra med långa ben, men skulle endå vart lite kortare om jag fått välja:D

Om man är lång eller inte spelar väl ingen större roll...
det som kanske kan bli svårare om man är lite längre är att bibehålla samma balans för en bra form :confused:
De flesta män inom hoppsporten är ju jättelånga, men det går ju bra för dem ändå :p

Jag är själv 1.80 hög (och har enligt många en "dressyrkropp"), men jag är ju hoppmänniska och hoppar utan problem.

varför vill du vara kortare? det är ju skitbra att vara lång :p :rofl: själv är jag 178 cm och är jättenöjd över det. man ser och når allting. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 390
Senast: zarmino
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka