Längd på dressyrgjord?

Estivuz

Trådstartare
Jag ska ju modifiera min hoppsadel och sätta dit långa stroppar på den och då måste jag ju byta till dressyrgjord. Men jag har verkligen noll koll på storlekar, vilka är standard? Jag har 120 och 130 på mina halvblod, resår i båda ändarna. 130 är på gränsen till för stort på den ena och 120 på gränsen till för litet för den andra.

Är det 60 -70 cm gjordar som är standard? Eller är det 65? För halvstorlekar finns väl. Vill ha resår i båda ändarna, hur lång gjord tror ni jag behöver då?

Sv: Längd på dressyrgjord?

Eftersom en hoppsadel har väldigt korta kåpor hade jag provat en så lång dressyrgjord som möjligt utan att din skänkel störs av den. Just för att slippa ha så mycket stroppar mot huden på hästen.

Jag får väl prova mig fram lite antar jag men det vore skönt att veta vad man ska köpa. Dressyrgjorden jag använder till "gammelhästen" o dressyrsadeln har bara resår i ena änden, så den "räknas inte" Sen har jag nog bara någon gammal bucasgjord helt utan resår att jämföra med så det blir lite svårt.

Men de kanske går att använda bara för att få känna på måtten? Så du vet vad du ska ha för mått på den du köper?

Red en gång i en hoppsadel med långa stroppar och den gjorden funkade inte för mig för jag fick skänkelläget preciiiis över spännen och hakade i då och då med skänklarna. Var mindre behagligt över hinder! Så därför tror jag att det är bra att känna efter längden noga. Det blir lite annorlundare med så korta läder än om man jämför med dressyrsadlarna.
Men en lite kortare gjord blev det bra, då hakade jag inte i alls. :) Eller så hade jag grymt otur just med den gjorden :D

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 696
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 140
Senast: VegaL
·
Utrustning Har ett litet problem. Även om jag inte har någon dressyrsadel - än, vill jag ändå ha en åtminstone enklare (billigare) dressyrgjord...
2
Svar
20
· Visningar
5 993
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar