längd mellan bommar????

zazza girl

Trådstartare
jag ha gått och funderat på hur långt det ska vara mellan bommarna när man rider...???
det e en stor häst på 158cm i mankhöjd ...
så hur långt ska det vara imällan i skritt , trav och galopp....????
:confused:

Sv: längd mellan bommar????

zazza girl skrev:
jag ha gått och funderat på hur långt det ska vara mellan bommarna när man rider...???
det e en stor häst på 158cm i mankhöjd ...
så hur långt ska det vara imällan i skritt , trav och galopp....????
:confused:

Det beror på hur långa steg din häst tar..
Men på ett ungefär:
Skritt: 0,8 m
Trav: 1,20-1,30 m
Galopp: ca 3 m

Good luck :D

Visst är det där grund längderna eller?

För isåfall kan man specielt i traven är det väldigt bra, korta avståndet lite gran mellan längden å då även korta traven för att samla ihop hästen å sedan länga ut även länge än grund längden å på så sätt länga ut traven. för att se till så att man har bra kontroll på hästen.

moonlightgarden skrev:
Visst är det där grund längderna eller?

För isåfall kan man specielt i traven är det väldigt bra, korta avståndet lite gran mellan längden å då även korta traven för att samla ihop hästen å sedan länga ut även länge än grund längden å på så sätt länga ut traven. för att se till så att man har bra kontroll på hästen.

Ja, det är det........Det har du alldeles rätt i, det e skit bra...:D

Jo jag vet, vi satt å traglade det en hel lektion nyligen nämligen :)

På studs , va är det för avstånd där? Min kompis vill veta säkert, hon byggde förr en studs på ca 50 cm, tre hinder, det var för kort så min jäst hoppade över alla tre :angel:

Öh fråga inte mig, jag har ingen anning :D

När jag sätter upp hinder så hamnar dom där dom hamnar :D (visserligen har jag en c-ponny som tar studs på ett hinderkombination där en häst ska ta ett galoppsprång jag oxå :angel: )

Har också en häst på runt 158 cm (okej, han är 157). Brukar köra de här avstånden:

Skritt; 0,9 M
Trav; 130 Cm
Galopp; Drygt 3-3,5 M

studs stor häst: ca 3,5 m. kortare för ponny eller häst med korta galoppsprång

Och för att kolla att det stämmer kan man ju bra ha bommarna på marken först, innan man sätter upp dem. Sätter man sen upp dem ett i taget (typ först det längst bak, sen det före det etc...) e de lättare för hästen att förstå vad man vill och man råkar inte ut för nåra jobbiga missförstånd, tex som att hästen hoppar över alla samtidigt =P. O så minskar skaderisken också avsevärt, då hästen får värma upp ryggen ordentligt och inte sträcker sig. Studs är ju väldigt gymnastiserande för hästens rygg o där vill man ju inte direkt ha några skador...

Senast ändrad av en moderator:

studs ska vara ca 3,5 m mellan om du rider på i galopp, kommer du i trav ska det vara ca 3 m.

travbom före hindret: tänk dubbelt avstånd mot vad du har mellan travbommar.

Typen skrev:
På studs , va är det för avstånd där? Min kompis vill veta säkert, hon byggde förr en studs på ca 50 cm, tre hinder, det var för kort så min jäst hoppade över alla tre :angel:

Men Gud!!:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
422
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka