Långa uteritter

Ö

Ökenvind

Tänkte ha en bekväm westernsadel för långa uteritter. Vilken sadel kan vara lämplig? Hästen i fråga har normalhög men vid manke, bred över ryggen m en rund bröstkorg, är fortfarande ngt hög baktill och har en mycket kort rygg. Anläggningsytan mot hästens rygg får vara ca 50 cm. Vad tror ni, är det omöjligt att hitta något passande?:confused:

Sv: Långa uteritter

Det beror ju helt på hur hästen ser ut - ryggens exteriör. Om den är av ridhästmodell, rejäl manke och (c:a 90 graders ryggvinkel bakom bogarna) då kan du hitta en sadel som passar, är den däremot rund som en tunna och har låg manke då är det sele o vagn som gäller, du kommer aldrig att hitta en sadel som passar, och ska du rida långt o länge då måste du ha en sadel som passar annars blir inte ridturerna så långa, hästen blir sadelbruten. Skaffa en sadel med "hardseat" , utan stoppning o mocka i sitsen. Annars är du blöt i röven hela nästa vecka om det regnar, plus att du har ridsår

Precis som IngeLena sa, fast att du själv ska söker kanske efter en roping sadel även om man inte rope nåt...:rofl: De är byggt för långa timmer i sadeln båda för dig och hästen. Ja de är tunga men bekväma.

Ojdå jag fick visst min häst att framstå som en tunna med fyra ben, huvud och svans!:) Tur att han inte är läskunnig. Det är en spansk hingst, i högsta grad av ridhästmodell men han är som flera av denna ras kort i ryggen samt att han har en rejäl bröstkorg och vid bog. Manken är normalhög. Han har vuxit lite till bak och är nu något överbyggd. Behöver en sadel som inte är för rak utan lite svängd så den inte trycker bakpå. Jag har hittat en dressyrsadel som passar, till slut. Nu skulle jag så gärna vilja ha en westernsadel då vi rider ut på lite längre sträckor. Har tidigare provat rida i westernsadel och det var verkligen bekvämt för långritt. Är som ni förstår novis på westernsadlar och har nog mest sett långa och raka sadlar, finns det överhuvudtaget någon sadel som skulle kunna passa min häst eller ska jag lägga ner idén om westernsadel?:confused:

Double c har en trailsadel som heter nevada fancy, kompisen har den på ett halvblod som är grov och lite överbyggd. Sadeln är rundskuren och passar bra på lite kortare ryggar. Den finns i många olika strl.

Ok, då finns det hopp alltså. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben