Långa tyglar/Long Reining

Hanna_Z

Trådstartare
Nu när isen ligger blank på vägar och stigar så testade jag på att arbeta Acce på "långa tyglar" inne på ridvolten. Är total nybörjare som bara ville testa på det som jag sett och läst från Ellen Ofstad och Piet Bakker.

Vi höll inte på länge men det märktes att Acce tyckte det var roligt, han klev på betydligt bättre än vad han gör när jag rider dressyr och han hittade självmant formen i både skritt och trav emellanåt. Hade dock lite svårigheter med att få ut honom på spåret så det blev en del genande i hörnen..

Hur som helst skulle det vara jättekul att höra om det är fler som arbetar sin häst från marken i denna fria form, lite småtips kanske och gärna någon bild!

Ska se till att låna Ellen Ofstads film "Long Reining" snart samt förhoppningsvis kunna få något träningspass för en man som gav ett smakprov till en annan tjej i stallet! Verkar vara ett roligt och användbart träningssätt som det skulle vara kul att lära sig mer om :)

Sv: Långa tyglar/Long Reining

Håller också på lite smått! Tycker det är jätte kul och hästarna också :bump: Jag har filmen hemma (beställde från hemsidan) och jag tycker den är väldigt lärorik, man får se hästar som tex går 1-2:a lektionen och inte bara hästar som redan kan allt (som vissa andra filmer :smirk:). Dom förklarar bra, hur man ska göra, vad som kan gå fel osv. Så den tycker jag du absolut ska se om du vill fortsätta :D Lycka till! :)

Kul att det är någon mer som håller på! Får hem filmen här i helgen så då ska det inspireras :) Du har inga bilder/filmer från när du håller på? Alltid kul att se hur andra gör.

Jag jobbar min häst mycket på detta vis. Är mycket svårt att skriva långt om det dock utan några direkta frågor. Det finns en gammal tråd om du söker :)
Jag har bland annat varit nere hos Piet i Holland och tränat, mycket lärorikt! :)

Ett par bilder från i somras;
pic47.jpg

pic48.jpg

Piaff-embryo, som nu har utvecklats än mer.

Vilken härlig häst du har!! Och roligt och lärorikt att träna för Piet kan jag tänka mig :) Ska kika i den gamla tråden annars återkommer jag kanske med någon fråga, tack för tipset!

En dum fråga kanske.
Vad är det för träns du har på bilden? är det ett sidepull?

Om du frågade mig så ja, det är ett sidepull
Ja, det var nog dej jag frågade. Tack!
Har man alltid bettlöst då man tränar med lång tygel? om ja, varför?
Jag är bara nyfiken och intresserad.
Det var en väldigt vacker häst på bilderna.

Jag ska nog passa på med en fråga angående det jag hade störst problem med när jag prövade långa tyglar häromdagen. Min häst är under uppbyggnad, vilket medför att jag i ridningen också håller på att få honom lösgjord och att han får med sig bogarna osv. Tänkte att arbete på långa tyglar skulle hjälpa honom att själv gymnastisera sig och hitta balansen, men problemet blev för mig att få ut honom på spåret. Istället trycker han in/ut bogarna och jag hittade inte riktigt nyckeln till att stötta honom, mer än att ge ett stabilt stöd på yttertygeln som i ridningen.

Har ni tips på hur jag får ut honom på spåret? Sen är det givetvis en träningsfråga också beroende på att han inte orkar eftersom han är omusklad och ganska stel.

Jag är rätt nybörjare själv på just detta, även om jag tömkört, kört och ridit ganska länge för övrigt, men om jag ska utgå från min erfarenhet tycker jag att nyckeln till rak/böjd ligger i halvhalterna. Att börja på voltspår är nog lite svårare än att börja på fyrkant, just därför att du inte har samma början och slut som på en raksida/ett hörn. Halvhalten är för att du ska hinna guida in hästen i böjningen, får du inte reda på hästen före böjningen så hinner hästen springa ifrån den med bogen före. På volt får man testa vilket som fungerar bättre på hästen, att minska volt/öka böjnig och sedan få igenom halvhalten eller få rätt på tempot först och be om böjning sedan. I ett visst läge av böjningen brukar hästen minska tempot för att sedan falla över på bogarna och springa fortare, så det gäller att ha fingertoppskänsla och själv stanna upp påverkan i rätt millisekund, så att man inte halkar av rätt läge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka