Långa traktstöd (Barfota)

WildHorse

Trådstartare
Hej. Min kompis häst är sedan ca 4månader Barfota och trivs bra med det. Men jag la märke hennes traktstöd nu efter att Hovis varit här. De är väldigt långa, mkt längre än jag sett tidigare på någon häst.
Några hovnördar därute som har ngr tankar eller idéer till varför traktstöden blir långa? Är det något man ska hålla ögonen på?

(Bild på väg)

5630-1481994289-ba5e35df8a87bde373f4f16f55375602.jpg

Här är en bild på vänster framhov där jag tycker det syns tydligt, ser likadant ut på andra framhoven.
Nedanför är en bild på hur bakhovarna ser ut för att jämföra:
5631-1481995340-c369ae75c15bcab46b438f59be0bbb66.jpg

Tycker att din fråga gränsar lite mot forumets regler, genom att frågan inte består från egen häst. Men kan kan kort skriva att frågan bör ställas till hovisen. Samtidigt bör poängteras att en ändring inte kan ske från en dag till en andra.

Ser ut på bild i allafall som det kommer flytta sig lite bakåt. Går bara att gissa, men hovslagaren kanske räknar med att det fixar sig med is i magen.

skulle säga att det saknar betydelse. Hovis kunde väk ha skurit bort lite av de överliggande delarna bara om det nu spelar någon roll med sådan kosmetik.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har haft barfotahästar i flera år och jag skulle säga att det där ser helt normalt ut.
Olika hovisar gör lite olika, men om man inte med flit tar bort dem så ser det ut sådär. Jag har hört lite olika om vad som är bäst, låta dem vara eller ta ner dem, men oavsett så skulle jag inte oroa mig.

Är de inte böjda eller viker sig över sulan så kan det vara så att det är så de ser ut helt enkelt :) syns ganska tydligt vart de ska gå om man skrapar med en hovkniv :) där traktstöden möter strålen är bredaste delen på hoven :)

Ser ut som hästen har fått understuckna trakter där belastningen flyttats framåt mot tån. Kan bero på flera faktorer som bla fångkänning, hovbensrotation. Men då borde hästen varit halt. Har tån blivit längre?

Väldigt märkligt att inte hovis tagit hörnstöden, det som ligger över sulan lär trycka på ett mindre skönt sätt och jag sätter en peng på att hästen kommer bli nöööjd om ngn tar det överflödiga. De går absolut för långt ner mot strålspetsen på fram och det blir tryck på fel ställe, även på bak. Be ngn annan hovis eller ngn som vet vad den gör att ta det som ger tryck på sulan, den här bilden ger en idé om hur det kan se ut https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Hoof_quoted.jpg/250px-Hoof_quoted.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat