Långa ridpass?

W

Wannabe_Me

Hur långa ridpass är egentligen normalt? De flesta i min omgivning brukar rida i genomsnitt 1 timme inkl. uppvärmning och avskrittning. Kanske lite mer än en timme under uteritt på helgen, och kortare än en timme om de rider på banan...

Själv har jag en pålle som behöver arbeta ordentligt och som allra helst skulle behöva gå två pass flera dagar i veckan. En uteritt på två timmar med mycket inslag av galopp och trav eller ett pass på banan med 45 minuters uppvärmning, 15 minuters intensivarbete, och minst 30 minuters nedvarvning är också okej om hon får jobba ordentligt. Kankse är extremfall då det är en f.d. löphäst med god kondis och mycket energi, men det är så hon fungerar bäst.

Är detta ovanligt mycket? Vet ingen annan häromkring som rider såpass mycket, och jag hör på omvägar att många tycker synd om min häst efterssom hon får gå så himla "mycket"... Lite trist att höra när man lägger ner såpass mycket tid för att hålla henne i topptrim :smirk:

Sv: Långa ridpass?

Äh, det beror väl på vad man gör. Träning i paddock ska man nog begränsa men uteritter.... Vi är ofta ute minst tre timmar med våra hästar nästan varje dag.Visserligen brukar vi ta med hö åt hästarnaoch fika åt oss. Både vi och hästarna trivs med det.

Wannabe_Me skrev:
Hur långa ridpass är egentligen normalt? De flesta i min omgivning brukar rida i genomsnitt 1 timme inkl. uppvärmning och avskrittning. Kanske lite mer än en timme under uteritt på helgen, och kortare än en timme om de rider på banan...

Själv har jag en pålle som behöver arbeta ordentligt och som allra helst skulle behöva gå två pass flera dagar i veckan. En uteritt på två timmar med mycket inslag av galopp och trav eller ett pass på banan med 45 minuters uppvärmning, 15 minuters intensivarbete, och minst 30 minuters nedvarvning är också okej om hon får jobba ordentligt. Kankse är extremfall då det är en f.d. löphäst med god kondis och mycket energi, men det är så hon fungerar bäst.

Är detta ovanligt mycket? Vet ingen annan häromkring som rider såpass mycket, och jag hör på omvägar att många tycker synd om min häst efterssom hon får gå så himla "mycket"... Lite trist att höra när man lägger ner såpass mycket tid för att hålla henne i topptrim :smirk:

En timmes ridning per dag, räknar då inte träning för instruktör, kan klassas som LÄTT träning för hästen. Något som de flesta hobbyryttare tror när normal träning.

Men en häst orkar MYCKET mer, och jag tror de flesta skulle må bra utav att bli ridna mer.

Oftast så handlar det ju om att man som hästägare inte har tid att rida längre än 1 timme.

Jag skulle vilja åka iväg till Strömholm och gå deras sommarläger (med egen häst). När jag berättade för en kompis att man faktiskt rider 2 gg/dag så fick hon en chock och menade på att det kan ju inte en häst orka :confused:

Bara att rida fram konditionen - både hos sig själv och hästen :angel:

/Lizzie

1½ timmes träning orkar polarens ponny lätt med.. t.o.m i sommarvärmen orkade hon toklätt med 30 min framskrittning, 40 min dressyr, 10-15 min vila, 30 min hoppning och 30 min avskrittning..

inga problem där inte.. visst blev hon svettig men inga problem med kondisen eller nånting.. dagen efter var hon pigg och fräsch..

det gäller juh bara att jobba upp konditionen och ge hästen foder efter hur mycket den arbetar..

Jag tycker inte alls att det låter mkt...distansryttare som jag är. :D

Kan man rida/motinera hästen för mkt? Tror inte det... Jag tycker snarare synd om alla dessa hästar som bara går i hagar & skrotar och aldrig får komma ut.

Så länge hästen är pigg & glad, sätter muskler och får bättre kondis så är det bara att köra på tycker jag. :bump:

Kanske är det folk som är avundsjuka på dig som orkar och hinner rida så mkt som har sagt detta...antagligen. ;)

Jag rider oftast ca 1timme om dagen främst pga att jag inte har mer tid, och det är väldigt synd skulle helst lägga ner ungefär 2timmar iaf. Tycker hästarna blir mer genomarbetade! Men till helgerna försöker jag att ge mig ut på längre turer.

2-3 timmar per dag oftast uppdelat på 2 pass fick mitt sto gå, när jag hade henne. Hon hade blivit fnoskig om hon inte fått jobba. Tränade dessutom rätt så hårt med klättring i berg, ofta på myrmark, varvat med dressyr och hoppning. Uppvärmning och avskrittning = självklart, samt en rejäl avborstning efter dusch. Har aldrig haft en så arbetsvillig och glad häst någon gång. Ju hårdare och längre hon fick jobba ju bättre mådde hon :)

OMG vad mycket alla rider! Hur hinner/orkar ni med det?

Jag brukade rida ca 30-45min 4-5dagar/vecka. Nån gång ibland en längre tur på 1-2 timmar. Hästen hade lugnt orkat bra mycket mer men jag varken hann eller orkade mer...

De flesta jag känner rider mcyket mindre ändå.

Jag hann med eftersom jag jobbar hemma och kan lägga upp min tid som jag vill. Pga jag fick en ryggskada, så har jag fått sluta rida och har sålt de större hästarna :( . Nu är det 2 shettisbrudar som finns här..och de rids ju inte på det viset. Håller iofs på att rida in 3-åringen lite smått och de 5-10 minuterspassen 4 ggr/månad får jag lida för, men jag vill att min dotter ska ha en ordentligt inriden häst, så jag biter i hop och fortsätter..

milly skrev:
OMG vad mycket alla rider! Hur hinner/orkar ni med det?

Jag brukade rida ca 30-45min 4-5dagar/vecka. Nån gång ibland en längre tur på 1-2 timmar. Hästen hade lugnt orkat bra mycket mer men jag varken hann eller orkade mer...

De flesta jag känner rider mcyket mindre ändå.

30-45 min!? Det är ju bara uppvärmningen ;) Så ont om tid kan man bara inte ha VARJE dag... Jag har ju 40 min skrittväg till ridhuset, så när jag tränar sitter jag ungefär 2 tim och 15 min i sadeln. Detta måste min häst orka utan problem, vilket gör att jag behöver rida rätt långa pass för att både hon och jag ska ha kondition att orka med träningspassen.

Det är klart att man kan ha on om tid och rida kortare pass, men det sker bara någon gång ibland.

Annars så får man ju faktiskt ta sig tid. Att rida 1 - 1,5 timme tar ju faktiskt inte så mycket längre tid egentligen, då får man försöka rationalisera bort andra tidstjyvar.

/Lizzie

Om man inte har tid som du säger och bara rider ca 30-45 min varje dag, så tycker jag att en smart sak är att skaffa en skötare !

Det underlättar så om man inte har tid.

Jag brukar rida min valack 45 min till 1 h varannan dag. Han är en väldigt pigg häst som orkar en hel del..men i längden håller inte det för honom.

Japp, det råder även lite delade meningar här också...

Liten följdfråga till er som rider 30 min till 1 h om dagen, och er som inte rider varje dag: Tycker ni att ni motionerar hästen tillräckligt, eller skulle ni vilja ha tid att rida oftare och längre?

Vad räknar ni som vila? För mig är vila för hästen antingen "passiv vila" i hagen, eller "aktiv vila", en skrittur barbacka på hängande tygel/ alt. tömkörning i skritt ut i naturen ca 20-30 minuter...

Intressant att höra vad ni anser:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att det är några problem. jag tror snarare att det är andra som rider sina hästar för lite. Fast två timmar i paddocken kan ju bli tråkigt, uteritter spelar väl ingen roll om de är långa? Det är bara bra tycker jag. Rider hästarna två ggr per dag, så ofta jag hinner. Ett pass på morgonen och ett på kvällen. Självklart aldrig samma övningar båda passen samma dag. Med tanke på hur mycket en häst naturligt ska röra på sig, och hur många som går för lite, eller i för små hagar, så tror jag det går jättebra =)

Min pigga häst tycks aldrig bli trött! :eek: Jag kan rida 1,5 i padocken och ändå känner jag att hon har mer att ge! Om din häst tycker om träningen/ridningen och inte blir trött av det så finns det väl inget som hindrar er från att rida hur mycket ni vill? :D

lizzie skrev:
Annars så får man ju faktiskt ta sig tid. Att rida 1 - 1,5 timme tar ju faktiskt inte så mycket längre tid egentligen, då får man försöka rationalisera bort andra tidstjyvar.

/Lizzie

Det hände väl att jag skulle haft TID att rida längre tid men dock ingen LUST... Vad ska man göra liksom? Särskilt på vintern, jag fryser som bara den!! BRRR Usch.

Varför skulle det vara så himla viktigt att hästen ska gå mycket mer? :confused: För min del räckte det om hästen orkade lunka runt lite några dagar/vecka. Jag krävde inget speciellt av henne. (dock hade hon en enorm energi, ork och kondition så det var inte nåt problem)
Jag ville bara att hon hålldes igång några dagar/vecka och inte blev helt stående. Hästen själv led inte av det... en nordis som helst av allt bara stod och åt... ;) .

v_Ninja_v skrev:
Om man inte har tid som du säger och bara rider ca 30-45 min varje dag, så tycker jag att en smart sak är att skaffa en skötare !

Det underlättar så om man inte har tid.

Ja du, jag HAR alltid haft "skötare" - dvs medryttare. Men det är för det första förbannat svårt att hitta en medryttare (måste ju vara över 16-17år , helst vuxen, erfaren OCH ha skjuts jämt alt.körkort och bil) och för det andra få medryttaren att rida så pass ofta/mycket som man skulle önska. Jättesvårt! :crazy:

Jag och min häst är gärna ute tre timmar om vi kan. 1-1.5 timmar på bana brukar det väl bli, sedan blir det för tråkigt ;) Nu är hon under igångsättning så det får räcka med 20 minuter på bana och någon timme ute, bara skitt just nu.

Stallägaren och hennes barn brukar skaka på huvudet och flina åt min när vi är ute 1.5 timmar. 40-minuter-dressyr-på-banan-mesar :p

fotis skrev:
Äh, det beror väl på vad man gör. Träning i paddock ska man nog begränsa men uteritter.... Vi är ofta ute minst tre timmar med våra hästar nästan varje dag.Visserligen brukar vi ta med hö åt hästarnaoch fika åt oss. Både vi och hästarna trivs med det.
Tänk om alla gjorde så här med alla hästar även tävlingshästarna:)
Jag bruka själv ta transporten på somrarna och åka runt till kompisar, bada och grilla , bara umgås...hästarna bara älska det....;) Lite annat än bara tävlingar...:banana:

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 067
Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: _Skifting_
·
E
Ridning Har funderat kring det här med styrka och kondis hos hästen. I denna ridning är det ju vanligt att man rider korta och intensiva pass...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: artemis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits