Länga med bibehållen takt.

L

**Lina**

Hur ska man rida för att kunna länga steglängden i trav men ändå behålla takten? Vilka övningar är bra för att uppnå detta?

Sv: Länga med bibehållen takt.

Det där hjälpte mig inte ett jota! :devil: Jag behöver utförliga och pedagogiska förklaringar! :D

Ökdning/ längning kräver ganska mycket samling.

Ökningen måste komma ur ett väl omvinklat bäcken, altså en väldigt samlande halvhalt, sedan är mitt förslag att släppa på lite i taget.
Dvs ge hästen en större ram och driva med sätet, inte skyffla och inte börja luta sig bakåt men jag kniper med min djupa rotatorer ( sök på det ordet i detta forum)

När jag rider så smyger jag på mina hjälper. Lite som att öppna en kran... öppnar jag den där kranen för häftigt så kollapsar allt ..

Om du har en bra grundbalans och ett grundtempo så kan du själv testa vad du har att spela på, vilket register hästen har och givetvis vilken balans du har.:cool:

det är när du begär för mycket för fort / alternativt själv tappar balansen som hästen tappar sin balans och börjar springa = tappar takten.

I den här tråden " skall det kännas långsamt" så pratar vi ju om att hitta och själv placera sig ovanpå hästens tyngdpunkt, och kunan sitta kvar där - no matter what...:D

Om du hittat dit så kan du ju experimentera med att flytta er gemensamma tyngdpunkt bakåt, och ur det släppa på mer framåt.
Altså jag driver inte med skänkeln i en ökning släpper bara mer energi framåt.

Gav det nåt?

Senast ändrad:

Håller inte med dig!

Hästen behöver inte vara samlad för att göra en längning.:p

Bara den behåller sin takt som den ofta tappar om den blir framtung.

Ökad trav är en annan 5.Då ska den vara samlad.

Är på hugget idag! PMS kanske:bump:

Jo - om man inte vill att längningen skall se ut om boccelli på bilden vi diskuterade förrut :D :o

Det talas ju också om att hästen skall göra samma sak fram och bak :idea:

En häst som rör sig som Bocceli _gör på den bilden_ är inte självbärig är inte _ren_ i sin takt.
Det är ju en förutsättning...

Just eftersom det är så lätt att tappa balnsen framåt i en längning/ökning så måste den ske ur en samlande halvhalt - om den skall bli bra :cool:

Jag har förstått att vi går i olika skolor.......

Börja med små tempoväxlingar under korta sträckor - minska tempot några meter, öka några meter, minska igen osv. För att kunna öka tempot längre sträckor måste hästen först bygga upp muskler, och det gör det genom dessa ständiga övergångar + att den ökar elasticitet, balans och schwung. Öka så småningom sträckornas längd.

När du rider dessa tempoväxlingar är det viktigt att du rider på rätt sätt, så att hästen trampar under sig mer. Det kan lätt bli att hästen "tappar bakdelen" i minskningarna, och "skjuter ifrån" utan att trampa under sig i ökningarna.

Ett sätt att tänka i hjälpgivningen kan vara:
1. Minska tempot med hjälp av förhållningar. Behåll det minskade tempot en liten stund.
2. Öka drivningen utan att låta hästen öka tempot. (Ha en stilla mjuk kontakt med bettet och öka drivningen några steg eller tills du känner att hästen tänker öka tempot. Om hästen vill öka tempot, upphör med drivningen och om inte det räcker möt med en mjuk förhållning direkt följd av en eftergift.) Du ska känna att hästen börjar trampa lite aktivare med bakbenen. Upprepa ev. några gånger.
3. När du känner att hästen "har laddat energi", öka drivningen igen men mjukna mer i handen när du känner att hästen driver på bak och tillåt hästen att öka tempot (dock utan att tappa kontakten med bettet, bibehåll den lodräta sitsen). Det ska kännas som om hästen välver sig upp under dig.
4. Efter en kort stund, innan hästen börjar mattas i bakbensarbetet, driver du lite extra igen med bibehållen kontakt med bettet = halvhalt. Mjukna och möt med upprepade förhållningar omväxlande med drivning, för att minska tempot med bibehållen bakbensaktivitet. Bibehåll det minskade tempot en kort stund, upprepa p 2 ovan osv...

Om du får problem med dessa tempoväxlingar, gå tillbaka och öva övergångar, först med renodlade och sedan med samverkande hjälper. Det jag har försökt beskriva ovan är tempoväxlingar med samverkande hjälper. Innan du gör dessa kan du även pröva tempoväxlingar med renodlade hjälper.

Lite olika övningar för att kunna länga på traven utan att det blir springigt:

1. Lägg ut travbommar på normalavstånd och trava över. Läng sedan avståndet lite i taget. Här får du hjälp av bommarna för att verkligen länga steglängden i stället för att få kortare, snabbare steg. Viktigt att bara länga avstånden lite i taget och att göra halvhalter före och efter. Det är ganska lätt hänt att hästen kommer över tygeln annars.

2. Sätt ut två koner och räkna antalet trav steg emellan dem. Försök sedan att minska antalet travsteg emellan. Bra kontroll på om stegen verkligen blir längre. Även här viktigt med halvhalter före och efter. Risk för att hästen kommer över tygeln om man pressar för mycket utan att tänka på balans och form.

3. Öva på långsidan - öka mellan M och B, minska ca 5 m runt B, öka igen mellan B och F, minska vid F osv. Hästen lär sig ganska snabbt att tänka framåt vid M. Viktigt att få igenom minskningen innan B, kan vara lite svårt att hinna öka igen efter B men en bra övning för att få hästen att tänka framåt och lyssna.

4. Rid skänkelvikning eller öppna ca halva långsidan, rid över ridbanan på kort diagonal och öka ur skänkelvikningen. Bra övning för att få med bakbenen. Var noga med att hästen är rak innan ökningen.

Det finns många andra bra övningar. Se Zandrizzz tips ovan... Det är viktigt att ta ett steg i taget. Det är svårt att göra bra tempoväxlingar innan övergångarna är bra.

Vad är då skillnaden på mellantrav resp. ökad trav?
Tycker du att en unghäst ska samlas så fort som möjligt för att undvika arbetstrav?

Senast ändrad:

En bra övning att använda är att göra en ökning ur skänkelvikning!
Man rider först in i en skänkelvikning och sen direkt ur den en ökning. Fungerar jättebra för oss! :bow: . Då är bakbenen med och framdelen uppe.
Har man svårt att hålla takten så är det jättebra att rida lätt. Du håller takten till hästen. Tillslut sitter takten där på hästen med när den har förstått och hunnit stärka sig.

Den egentliga skillnaden är ju tempot = steglängd.

Det blir väldigt svårt för dig och mig att diskutera, då vi har helt olika begreppsvärld. Du refererar ofta till Svenska ryttare och jag kommer ur en tysk/klassisk skola.

Det du tar för givet som sanningar - är inte sanningar för mig.
Jag har andra förebilder, som jag tycker har väldigt mycket bättre koll än P & P :cool:

Rent biomekaniskt är samling ( en del av den) en böjning av bakbenets leder ffa. SL - leden (mellan bäcken och länd).
Vilken vinkel denna led har påverkar hur mycket bär- respektive skjutkraft hästen kan utveckla.:idea: Denna led är den springande punkten sas.
En första böjning/placering i denna led krävs för en så simpel sak som framåt - nedåt, den är extremt liten, men en liten större sån böjning krävs för mellan trav och en större för ökad trav.
Om man har känt skillnaden mellan en häst som går på bogarna och en häst som är självbärig så vet manju att hästen antingen kan gå som en skotkärra och skyffla på med bakbenen,:angel: eller kan börja bära även bak.

Rent biomekaniskt sker detta genom att böja böja denna SL led (påverkar även de andra lederna i bakbenet) vinkla om bäckenet så att bakbenen belastas UNDER hästen istället för BAKOM - så att det överhuvudtaget GÅR att flytta vikt bakåt. Udo Bürger kallar detta mycket passande BÖJGÅNG :D Och är seg 1 i grudnutbidlningen av hästen.

Det tyskarna skäller på oss för (nåja skälla är ett starkt ord för ett så artigt folk) är at vi grundutbildar våra hästar fel.
Vi får inte till det där första steget i utbildningen och följdaktligen får vi större och större problem ju längre upp i klasserna vi kommer.
I min välrd så är inte samling en av och på knapp. Utan en ökning av böjgången:D

En självbärig häst är rent språkmässigt ett mellanting, mellan att gå på bogarna och börja samla sig. Men rent biomekaniskt så har den redan igång BÖJGÅNGEN = den samlande mekaniken:idea:

En självbärig häst har altså redan den tagit 1 steg mot att så småningom kunna samla sig.

För att behålla sin självbäriget ( balans = renhet i takten) i en längre form med ökat tempo ( steglängd) så måste hästen rent muskulärt kompensera de krafter som vill placera den i framvikt.

Det är det den samlande halvhalten ber om.

Senast ändrad:

Svara alla i samma inlägg!

Susan: Varför har man med förlängd steglängd redan i LCprogrammen om det kräver ganska mkt samling? Eller har jag inte kommit tillräckligt långt för att starta en LC om jag inte kan göra en bra längning? :o

Ni som tipsade om att länga ur en skänkelvikning: som sagt så är jag inte så långt kommen, jag tränar inför Div III där jag ska rida LC:2an. Jag är ganska säker på att jag inte kan göra en bra skänkelvikning och att sen länga direkt ur den... Jag tror att jag skulle fixa en ganska rejäl pannkaka utav alltihop! :D

Men tack för alla tips!

Jag vet faktiskt inte hur man tänker.

Men som jag skriver så samling är ju något som sker stegvis.

Bara att vara korrekt på tygeln (= samma sak som omvinklat bäcken i min värld) kräver ju en viss grad av BÖJGÅNG/samling.

Finns denna förlängning även i LC 0.an annars är den väl kanske en utveckling där man bara vill se lite elasticitet och inte så mycket som krävs för mellantrav.

bara spekulationer från min sida, har noll koll på detta med tävlingstänk

Nu ä det jag som är så besvärlig.

Jag har en liten :angel: fråga
När började du med din typ av dressyr?
Har du tränat på mitt sätt tidigare o i såná fall vad hände för att du skulle bli "omvänd"?

Tränade du för ngn tidigare som man kan känna till?
Ciao bambina:love: :love:

på A svarar jag För fem år sedan
På B svarar jag JA, och att det var mycket mer effektivt och med mindre 'brute force' och mycket mer harmoniskt för hästen.
Det vaer en tydlig attitydförändring på hsäten, men det som gör det galsklart för mig ärframförallt för att när den värsta omskolningen var över (jag kände mig sååååå värdelös), så kunde jag göra saker som jag inte drömt om att kunna på min Nordis.

Med detta nya sätt red jag också in mitt halvblod, han blev dock bara fyra år pga av olycka så vi kom inte så långt.

Den jag red mellantiden för kännenr du nog inte till och jag gillar den personen och har respekt för henne. Liksom hon har för mig. Eftersom hon själv sa att jag skulle fortsätta på min nyare väg eftersom den uppenbarligen funkade.
Hon ler varje gång vi träffas åt att min tunga Nordis är så rörlig.

Däremot kan jag väl avslöja att hon regelbundet rider för Dressyrtränarna på Strömsholm

Jag har själv haft väldigt mycket problem med just travlängningarna på båda mina hästar. Det jag använt mig främst av är det Zandrizzz:en pratade om, länga korta sträckor, så att de aldrig tappar sin balans och hamnar i otakt.
En annan övning som jag använder mig av är att rida längs långsidan och när jag närmar dig hörnet gör jag en bakdelsvändning, och så fort jag går ur den ska hästen fram i mellantrav (oftast har vi inte ens kommit ut på spåret igen). Det viktiga är att ta vara på samlingen du får i bakdelsvändningen ut i ökningen.
Du pratade om att du kommit så långt i utbildningen, så detta är kanske något ni kan använder av när du och hästen känner er tryggare och utvecklats lite mera.

På tävling brukar jag samla/korta traven före och efter en ökning, för att det ska bli större skillnad och se ut som en hästar länger.

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA