långa klor

shayd

Trådstartare
har nyligen tagit över en vuxen hund och han har så jättelånga klor och jag kan inte klippa ner dom för pulpan. Har klippt så långt jag kan och filar sedan tills jag nästan är igenom. Hur lång tid tar det innan klorna "går tillbaka", d.vs. tills pulpan är så kort att hunden inte riskerar att skada klorna när han busar ute. Finns det något annat sätt att få till normal längd, vill helst inte klippa igenom för hunden är väldigt gnällig och absolut INTE smärttålig och jag vill heller inte utsätta honom för det.

Sv: långa klor

Var inte orolig för smärttåligheten. Hunden gnäller förmodligen mest för att han kommit utand med kliklippning tidigare, "gnäller man så slipper man". Svärföräldranas hund har jag klippt klorna på och det gick fint, han skrek av bara h-e ibland fast jag inte var i närheten av pulpan och det är bara att ignorera. Men eftersom att hunden i fråga är gammal och "skör" och varken ser eller hör så gjorde jag så att jag tog en klo i taget. Jag klippte en klo och gick helt blankt därifrån sen. Slutet gott allting gott.

Det bästa du kan göra är att ta hunden till en vetrinär. Där kan dom söva och klippa ner dom och sen bränner dom blodkärlen.

Vi har nämligen en ettrig lite tik som inte går med på att klippa klorna för då bits hon. Pratade med vår vet. om detta och då berättade hon att vi kunde göra så.

Enligt min hundistruktör så är det en myt att pulpan går tillbaka när man klipper (om det var de du menade?). Hon anser därför att det är bäst att gå till en veterinär och söva hunden isåfall.. Så håller med lakrits:)

En myt är det inte, men det tar en sjujäkla lång tid och kräver täta kloklippningar..

Min jycke hade långa klor när jag fick henne,klippte det 1a,sen filade jag hennes klor med en rasp ungefär var 3e dag,för skulle du komma mot pulpan så gör det inte ont och det blöder bara en droppenu har hon korta fina klor!

Det är en myt att pulpan drar sig tillbaka om man klipper oftare. Min chef har varit hundtrimmare i 30 år och hon har aldrig varit med om att pulpor blivit kortare, inte ens när folk varit hos vet med hundarna och fått klorna brända. Har även hört av vet att det är en myt (fast å andra sidan så säger andra vet att dom drar sig tillbaka.. komplicerat) :crazy:
Längden på pulpan är individuell och rasbetingad, tex så har taxar oftast långa pulpor (grythundar) medans tex whippet (de jag har träffat) har korta (springa fort-hundar).
Och självklart så ska du inte klippa igenom med flit, det blir ingenting bättre för.

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 010
Senast: snorp
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 359
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka