Långa klor

Lejonelle

Trådstartare
Dottern tog sig an en omplacering för ett par månader sedan och den har riktigt långa klor. Långa pulpor också, vi har klippt så mycket det går men klorna är jättelånga fortfarande. Vad är bästa sättet att gå vidare? Gå till vet, söva hunden, kapa klorna till lagom längd? Gneta gneta och klippa ofta och hoppas att det rättar till sig med tiden? Ge sjutton i problemet, klippa så mycket som går och låta den ha långa klor?

Sv: Långa klor

Beror väl på hur långa klor den har.. Är det så att det kanske stör ögat lite men egentligen ingen fara för hundens del? Eller är de så långa att den riskerar att bryta sig eller få konstig vinkel på tårna?

Om det inte är någon fara för hundens del hade jag försökt klippa så kort det går och ofta. Om hunden ändå ska sövas hade jag bett dem fixa det då.

Men jag skulle inte söva och bränna på en hund visserligen har långa klor men där det liksom inte är någon egentlig fara.. Om du förstår.

Eftersom min hund har rätt långa klor på ena tassen ( till följd av skadan ) så har vi varit i kontakt med ett antal veterinärer och hört om klippa/bränna och alla har sagt samma sak.

-Vi gör inte detta mer på denna station, det är för plågsamt.

Fila klorna istället, så blir det inga smärtupplevelser för hunden om du kommer mot pulpan.

För det är stört omöjligt att få blodet att spruta och hunden att skrika om du filar för hand mot pulpan.

Fila klorna istället, så blir det inga smärtupplevelser för hunden om du kommer mot pulpan.

För det är stört omöjligt att få blodet att spruta och hunden att skrika om du filar för hand mot pulpan.

Håller med, skaffa en eldriven fil om hunden har hårda klor (en sån grön, svensk klarar av klor på riktigt).
Innan när jag klippte med sax kom jag åt lite då och då. När man filar kan man se exakt vad som händer: när man ser lilla pricken mitt i klospetsen som är pulpan så sluta fila. :).

Det är iprincip omöjligt att göra fel och många hundar tycker det är trevligare med fil än sax som klämmer åt runt klon. Kan ju passa bra om ni ska fixa med klorna ofta.

Finns sådan fil att köpa i zoo-butiken?

Hur ofta ska man på klorna för att pulpan ska backa? Min ena har lite långa klor tycker jag och jag har klippt var 3:e dag men tycker inte att det gör nån skillnad direkt. Det blir liksom bara det lilla som växt ut som jag hyvlar av igen.

Jag har en gammal överbliven Rasp? från hovslagaren, den funkar alldels kanon, men jag har stor hund.

Har även en eldriven slip köpt på Ö6B men min hund hatar verkligen ljudet, så den förstör mer än den hjälper.

Men är det verkligen så plågsamt? Hunden är sövd, och får sedan värkmediciner. Min hund var sig själv efter ingreppet. Hur pigg och lekfull som helst.

Säger som de andra, ifall hunden kan ha besvär av klorna är det bättre att bränna. Då är besväret kortvarigt, jämfört med att dagligen dras med bökiga klor.

Eftersom min hund har rätt långa klor på ena tassen ( till följd av skadan ) så har vi varit i kontakt med ett antal veterinärer och hört om klippa/bränna och alla har sagt samma sak.

-Vi gör inte detta mer på denna station, det är för plågsamt.

Plågsamt för vem? Veterinären? P_L kanske kan svara på det.
Den erfarenhet jag har av klippta/brända klor är att de inte har ont när de vaknar o sen kan man hålla klorna i schack.

Min mamma har en hund som är LIVRÄDD för att klippa klorna och blir farligt aggressiv av detta (vad som hänt tidigare i hennes liv vet ingen).
Nu dock så går det att fila och ibland att klippa.
Henne måste vi bränna för att hålla klorna nere på acceptabel nivå.
så jovisst det finns veterinärer som bränner, om det är nödvändigt. :)

Jag brukar inte bränna utan använda blodstillande. Räcker dock inte om man klipper rejält in i pulpan, en rejält skadad pulpa som dessutom brännskadas gör garanterat ont.
PL

För hunden såklart.

Svaret jag fick var detsamma som PL gav, att man använder sig av blodstillande och bränner inte längre. Huruvida det är smärtsamt att bränna avklippta klor ( som klippts rejält korta ) låter jag någon mer kunnig svara på, själv kan jag bara tänka mig och det är inte gott nog.

Allmänt:

Klart det finns veterinärer som bränner, det finns ju inget som förbjuder det. Jag delgav bara svar som jag fått av de veterinärer jag frågat.

KL Själva pulpan består av ben o utanpå det hornproducerande "hud" den blir inte längre för att klon blir längre lika lite som en hästs kötthov blir längre om hoven blir för lång. Däremot kommer blodkärlen lite ytligare.
När jag klipper tar jag en skiva i taget o ser på snittytan när jag kommer nära pulpan. Klipper gärna till första blodsdroppen vid långa klor men inte vidare rätt in i pulpan.
PL

Aha! Så då har jag kanske inte klippt i pulpan när de bara kommit en liten bloddroppe? Eller fattade jag fel?
Vad rekomenderar du för att korta klorna?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 654
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka