Långa hår, brist på något?

Sv: Långa hår, brist på något?

Härlig beskrivining! :)

Tror kanske att min dam också samlar lite kraft för att bli av med de sista så jag väntar med att ringa vet och starta en utredning.. :)
Har ju inte så bra koll på hur hon brukar fälla eftersom det är våran första fällning tillsammans.

Menar du verkligen att du inte redan ringt veterinären, det skulle varit det första jag gjort *ironi*

Har en 3årig shettishingst som oxå har långa hår kva, dom försvinner nog, annars klipper jag bort dom

kl

jag undrar också. Min hästs kompis (en annan åring) har all vinterpäls kvar från bogen och bakåt. Det är mycket, långt och fluffigt. Under magen hänger vinterpälsen också.
De andra hästarna utom min och en annan har också mycket vinterpäls kvar.
Min har fällt 99%, visst får man lite hår på sig men bara korta hårstrån.

Vad beror sånt på?

Hackad Lusern så är du säker på att det innehåller aminosyror som hästen kan tillgodogöra sig. En del foder innehåller inte alltid den aminosyresammansättning som hästen kan tillgodogöra sig som ex majs och soja. Då använder hästen det som energikälla istället.
Om hästen äter grovfoder kan den äta upp till tre gånger så mycket protein som den behöver utan att må dåligt av det.
(källa, veterinär med stor hästkunskap)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

det här var jätteintressant. Sidospår i tråden men min häst har tappat supermycket och alla tyckte det var konstigt då hon bla fick soja. Nu när sojan är borttagen och andra ändringar är gjorda har hon gått upp i vikt!

Har du mer info/tips på sidor/böcker om det här?

Mitt kallblodssto är 10år och har inte fällt alla långa strån än. Skägget är kvar samt lite under magen och på rumpan, jag vet inte om det är onormalt men borde hon fällt klart nu redan eller?
Har era hästar redan fällt all päls? :)

Om hästen har långa hårstrå som sitter kvar vid fällning, är det då tecken på att det saknas något i hästens foderstat?
Har för mig att jag hört detta någonstans..

Protein saknas.!

Om du har en äldre häst brukar denne ha något svårare att bli av med all vinterpäls. Viktigt att du ger rätt foder av bra kvalitet och att denne får rätt proteinupptag.!

Sedan får man ju se till sin egen häst, din häst kanske fäller av allt vid en lite senare period.

Min äldre val fick sånt hår i vinter, men har sett det även på mkt välutfodrade unghästar just i år bara. Nu är det bara ngt enstaka kvar o det ska nog trimmas bort:devil:
Fick oxå skav på båda mina hästar i vintras vilket jag aldrig lyckats med förut.

För att det ska vara Cushing bör det vara ganska mkt päls som ännu sitter- fäller knappt. De brukar oxå se tunna o bukiga ut. Skulle tippa att såna borde ha mer protein o ridas mer för att må bra- förutom medicinering.

Helt ot
Men jag har funderat lite på det här med PPID..
Vet en häst som hade det sen fölsben, ärvt av sin mor enligt ägaren. Hon var fet som ett hus (utfodrades helt uppåt väggarna också, massa havre och skräp), reds i sporsträck så gott som dagligen och hade den största mest groteska fettnacke jag någonsin sett. Den var som en stor korv över hela mankammen, fick halsen att ligga dubbelvikt stora delar under året.
Hästen i fråga hade inga problem med att tappa vinterpälsen. Under sommaren var hon som en säl i pälsen.

"Måste" PPDI hänga ihop med långa hår?

Nej de behöver inte ha det, men jag undrar hur pass sannolikt det är med ditt ex. att den utretts för cushing/ PPID.

PPID är ju ett hormonellt fel o de kan få fång fast de är smala osv.

Ditt ex. låter mest som ett överutfodrat IR-exempel. EMS.

Senast ändrad:

Hon var inte kollad, ägaren brydde sig inte ett skrot :grin: Hon ville mest ha en häst att rida och ta föl på..
Har också funderat på om det egentligen är EMS. Det är väl också ärftligt till en viss del om jag inte minns fel.

Jag har alltid fått höra att långa strån som inte fälls under magen beror på att hästen inte mår riktigt bra, något är fel helt enkelt.

Stämmer utmärkt på mitt arabsto. Hon har visserligen alltid varit ganska sen med att ha fällt färdigt, men i år sitter det kvar långa strån under magen som inte vill försvinna. Hon har hela vintern kämpat med en inflammation i livmodern som inte ger med sig trots behandlingar i parti och minut. Allmäntillståndet börjar så sakteliga påverkas på henne, och ett av tecknen är de här långa stråna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 730
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024