Långa hår, brist på något?

Blomskan

Trådstartare
Om hästen har långa hårstrå som sitter kvar vid fällning, är det då tecken på att det saknas något i hästens foderstat?
Har för mig att jag hört detta någonstans..

Sv: Långa hår, brist på något?

Jag märker på mina ponnyer att de fäller olika srters päls olika fort. Dvs underullen, pälsen och sist "skägget". Tror det är normalt. Men att de inte fäller vinterpälsen förrns väldigt sent har jag hört kan vara mask.

Min gamla ponny hade lite längre hår på sidorna den sista vintern innan vi tog bort honom.

Tackar alla för svaren.

Träckprov är inskickat i går så snart vet jag om hon har mask.
Hon är bara 9 år så någon åldersursäkt har hon inte att behålla de långa håren.. :)
Hon har fällt pälsen väldigt fint på främrehalvan av kroppen men inte bakre. Visst, hon fäller ju men allt har inte släppt ännu.

När har era tappat all päls?
Det kanske är normalt att det fortfarande sitter endel kvar..?

Angående proteinet så måste jag erkänna att jag inte analyserat sista omgången ensilage. :o
Men eftersom kvaliteten har varit ruskigt olika fast de kommer från samma åker och samma skörd så hade den antagligen inte varit till någon nytta iaf.

När har era tappat all päls?
Det kanske är normalt att det fortfarande sitter endel kvar..?

Angående proteinet så måste jag erkänna att jag inte analyserat sista omgången ensilage. :o
Men eftersom kvaliteten har varit ruskigt olika fast de kommer från samma åker och samma skörd så hade den antagligen inte varit till någon nytta iaf.

Min är rätt rolig när han fäller, sa typ poff så hade han svidat om till sin sommar outfit:p

Ang hösilaget så hade jag tagit analys oavsätt, då har man en liten susning om vad man har att jobba med.

När vi började fodra med grovfoder så började vi med andra skörden (allt grovfoder kommer från samma åker). Då analyserade jag detta så något litet hum om hur det ser ut har jag. Vi hade väldigt bra värden på andraskörden - nästan lite för bra för våra hobbyhästar.
Under vintern har hon varit konvalecent men hållt sig fin kroppen.

Vilket foder är bäst att tillsätta för att få upp proteinen, om det nu inte visar sig att hon har mask..?

Har haft en ponny med Cushings, hästar med Cushings fäller inte vinterpälsen riktigt. Har även en fjording i stallet med Cushings med lång och tjock päls på sommaren.

Jag hoppas att det inte är Cushings! Håller tummarna på proteinbrist!

Vad innebär cushings? Yttrar det sig på något annat sätt än dålig pälsfällning?

Har fö fått svar på masken. Ingen mask här inte! :)

Hackad Lusern så är du säker på att det innehåller aminosyror som hästen kan tillgodogöra sig. En del foder innehåller inte alltid den aminosyresammansättning som hästen kan tillgodogöra sig som ex majs och soja. Då använder hästen det som energikälla istället.
Om hästen äter grovfoder kan den äta upp till tre gånger så mycket protein som den behöver utan att må dåligt av det.
(källa, veterinär med stor hästkunskap)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tackar för det svaret!

Tänkte faktiskt på dig häromveckan (fast jag inte känner dig).. ;)
Ett av fullblodsstona i stallet började plötsligt bete sig märkligt och ägaren som känner sin häst väl tyckte att hennes sätt liknade det hon har strax innan hon skall föla. Hon hade under förra året gått med en flock islandshästar - även hingstar så vi misstänkte genast att det råkat bli en tjuvbetäckning.
Tänkte då på din signatur med islandsfullblod..
Hade blivit en riktigt spännade korsning. :)

sidospår..

Frågan är om det fortfarande är fullblod då, har en känsla av att Islandshästen är mer renrasig efter 1000 år utan inblandning av annat ;)

Rolle
IpL

Bäst är det nog om du googlar på Cushings, men det är en typ av hypofysfel som gör att det blir fel på en mängd saker. Bland annat kan de få fång som en bisjukdom. De tappar muskler i rygg och rumpa, får ganska stor mage och fäller inte hår. Det finns säkert fler tecken.

Min ponny hade det för typ 20 år sedan och då kunde inte vetrinärerna härikring så mkt om det så han avlivades. Nu kan man mer, men jag kan inte så mkt om det. Hästen i stallet ser ut som min ponny gjorde (bortsett från att min ponny var en ponny och hästen är en fjording :D) med stor mage, långa strån och liiite muskelfattig över rygg och rumpa.

Det ska jag göra i utbildningssyfte.
Men ingen av de andra symptomen stämmer in på min pålle så det är det nog inte då.

Kanske är det inget som är fel. Hon kanske inte riktigt ha hunnit göra av med all päls bara. :)

Jag är som du och suger åt mig lite här och där i utbildningssyfte. Om inte annat kan man ha saker i bakhuvudet och kolla upp det om man behöver.

Jag vet inte vad som visar sig först när det gäller Cushings. Om det är långa strån och det andra kommer långt senare eller det omvända. Men jag är jätteglad att din häst inte har övriga tecken. Jag är inte så insatt men jag vet att många med Cushings får äta medecin, dock klarar sig hästen i stallet utan.

Jag hoppas det löser sig med lite mer proteiner! :laugh:

Vår äldsta häst har alltid långa hår som sitter kvar vid fällning, och det in i det sista. Han har varken brist på protein eller aminosyror, han har ej heller cushing. Detta är helt enkelt hans sätt att fälla på, så har han gjort alla år jag har ägt honom. Han fäller alltid sina överhår snabbast och lämnar kvar ett litet sädesfält som vajar för vinden, sedan ger han sig på underhåren med mer energi och om ett par veckor så har han fällt klart.

Härlig beskrivining! :)

Tror kanske att min dam också samlar lite kraft för att bli av med de sista så jag väntar med att ringa vet och starta en utredning.. :)
Har ju inte så bra koll på hur hon brukar fälla eftersom det är våran första fällning tillsammans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 730
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross