Lång rygg, långa bakben och överbyggd = ingen barockhäst?

Sv: Lång rygg, långa bakben och överbyggd = ingen barockhäst?

Agrundvig skrev:
Et eksempel på hvordan det kan se ut.
Her er en Tinkerhingst, 'før og etter' han har arbeidet i ca et halvt år på lange tøyler (han er enda ikke innridd).

Før
Han har litt lav rygg, noe som gjør at han ser enda høyere ut bak. På bildet har han lite ryggmuskler.

Etter
Samme hest noen måneder senere. Her ser man en helt annen overlinje, selv om han helt sikkert kommer til å bygge mer (husk at han er ung og ikke innridd enda).

Først og fremst har det liksom fyllt seg ut over lenden. Denne hesten har blitt arbeidet jevnlig for hånd og på lange tøyler, siden sist sommer. Han skal ikke rides inn før til neste år, men fortsette å arbeides på samme måte, samt i kjøring.

Jeg synes ikke du skal legge for stor vekt på hvordan hesten ser ut nå, da det ikke er rettferdig ovenfor en ung og utrent hest. Tenk heller på hvordan du kan arbeide ham for å hjelpe ham til å bære vekt. Om to år, kan du legge inn bilde her på forumet og vise hvor fin han har blitt...

Anne

Tack för bilderna. Ja, det var en stor skillnad det!

Fast min häst är 10 år. Så han är mitt i livet, men det ska väl inte ha så stor betydelse tycker jag.

Hur menar du med lange toyler? Menar du arbete i töm antar jag? :D

Här har jag manipulerat en bild så att samma häst (godkänd hingst) har sin vanliga bulliga bak och sen har jag plattat till honom och gett honom lite mera fett längre fram. Han har skelettet med sig och jag har markerat hävarmarnas ändar med blått. Den sträckan är vad man måste titta efter och inte överlinjen, för då blir man lurad, i synnerhet på foton. Du har ju hästen hemma, så det är lättare för dig än för oss ;-)

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/round_croup.gif

Om du tittar på Marwin (halvblodshings) så är han överbyggd. Jag tror inte att lite överbyggd är ett problem. Men man vill ha en stark länd. Bred...

Tessan

Noir skrev:
Här har jag manipulerat en bild så att samma häst (godkänd hingst) har sin vanliga bulliga bak och sen har jag plattat till honom och gett honom lite mera fett längre fram. Han har skelettet med sig och jag har markerat hävarmarnas ändar med blått. Den sträckan är vad man måste titta efter och inte överlinjen, för då blir man lurad, i synnerhet på foton. Du har ju hästen hemma, så det är lättare för dig än för oss ;-)

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/round_croup.gif

Om du tittar på Marwin (halvblodshings) så är han överbyggd. Jag tror inte att lite överbyggd är ett problem. Men man vill ha en stark länd. Bred...

Tessan

Tack, det var en bra bild! :)

Men är en lång länd, som min hästs, automatiskt svag? Det borde vara så. Fast bred är hans länd, om du menar på bredden, som när man tittar ner på den uppifrån. *svårt att förklara* :D

Det beror på så mycket om hästen är stark eller svag. Om länden, området från sista bröstkotan till bäckenet är brett och har mycket synliga muskler på ovansidan är det bra. Det kan även vara bra om länden är lång för under den sitter de kraftiga höftböjarmusklerna som jobbar vid samling. har hästen bra och starka såna så orkar den samla sig trots lång länd. Sen bör hasorna vara breda, och skenorna vara relativt korta, och så, och så.

Det allra viktigaste verkar vara ett gott samarbetsvilligt temperament. Hästen i min profil är kortryggad, kortländad, småhasad och het. Inte helt lätt. Men vill så gärna. Annars hade det varit omöjligt.

Tessan

"The broader and shorter the loins the more easily will the horse raise his forequarters and bring up his hindquarters under him."
Så säger Xenofon om länden.

Nu är det INGEN som har sagt det jag trodde alla skulle säga, så jag får väl bidra med den gamla klyschan:

ridkonsten ska vara till för hästen och inte tvärtom!

Sen beror det ju på om man vill kunna göra en massa levader och diverse hopp, isåfall krävs det en viss fysik av hästen. Men annars så är ju filosofin bakom akademisk ridkonst just att den ska kunna förbättra varje häst utifrån dess egenskaper. Tanken är att man ska bygga upp hästen så att han kan bära sig på bästa sätt och därför minimera skadan av det onaturliga i att det sitter en människa ovanpå.

Lycka till!

Hej!
Lord Owen skrev den gamla klyschan själv i inlägg nr 7 fast hon använde inte riktigt dina ord

beijon skrev:
Nu är det INGEN som har sagt det jag trodde alla skulle säga, så jag får väl bidra med den gamla klyschan:

ridkonsten ska vara till för hästen och inte tvärtom!

Sen beror det ju på om man vill kunna göra en massa levader och diverse hopp, isåfall krävs det en viss fysik av hästen. Men annars så är ju filosofin bakom akademisk ridkonst just att den ska kunna förbättra varje häst utifrån dess egenskaper. Tanken är att man ska bygga upp hästen så att han kan bära sig på bästa sätt och därför minimera skadan av det onaturliga i att det sitter en människa ovanpå.

Lycka till!

Precis som rufsan säger så har jag redan nämnt det. Och jag tror någon annan också gjort det.

bobo skrev:
"The broader and shorter the loins the more easily will the horse raise his forequarters and bring up his hindquarters under him."
Så säger Xenofon om länden.

Förvisso, men jag har sett åtskilliga frieser göra exeptionella piaffer, och jag har inte sett någon frieser med kort länd. Undantaget som bekräftar regeln.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Jag är inte så säker på det. Vi har nog inte sett samma frieserhästar, då de jag har sett har, förutom lång rygg och länd, alldeles fel vinklar för att kunna klara att samla sig riktigt.

Sem står det i citatet "the more easily..." vilket betyder att det inte är omöjligt för en häst med lång länd. Bara svårare. :smirk:

Desto svårare, desto mer utmaning! ;)

bobo skrev:
...förutom lång rygg och länd, alldeles fel vinklar för att kunna klara att samla sig riktigt...

Exakt. Jag har alltid undrat varför man använder dem som barockhästar när se är byggda som vagnshästar. Och i trav och andra framåt gångarter rör de sig som man förväntar, men som på något magiskt sätt kommer de under sig bak och lättar jättemycket framtill i piaffen. Jag undrar om det är så att de har sån otrolig förmåga att ta till sig träning, att de gör allt för att klara det, eller vad.

Tessan

jag vet inte jag, men jag tycker inte alla har lång rygg.

bild

Noir skrev:
Exakt. Jag har alltid undrat varför man använder dem som barockhästar när se är byggda som vagnshästar.

Där har vi det där med att dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren. Om hästen tycker barocken är roligare än vagnskörningen och den ridningen är bra för hästen så ska man ju inte springa runt med vagn efter den bara för att den är byggd för det.. :cool:

Om hästen har lång rygg och lite svårt att få med sig sina bakben under sig så är ju den här typen av träning desto viktigare. Han behöver ju träna på att bära sig. (och bära upp dig så effektivs som möjligt) Jag är säker på att det går jättebra att träna AR med din häst. Är själv väldigt nyfiken på det och tänker prova med den nya häst jag just skaffat. Hon är lite lik din i typen. Lycka till.

Tack! :) Ja, jag har i alla fall uppfattningen att desto svårare hästen har för att bära sig rätt och att bära upp ryttaren på rätt sätt, desto mer behöver den AR träningen. Han har ju rätt långa bakben och det krånglar till det hela för honom, han står liksom på framdelen och baken bara släpar efter. :crazy: Men jag tror att han kan blir mycket bättre om han bara får rätt träning. :banana:

Jag skulle bli förvånad om de korrekta "måtten" på din häst visar att han är överbyggd.
Han har en rejäl manke :d och möjligen (kan ha fel) något sänkt rygg och på så sätt kan man luras att tro att hästen är överbyggd.

Jag gillar din häst :).......om han passar som barockhäst eller inte är jag däremot fel person att uttala mig om.

Jo jag har också tagit mig en funderare på det där och jag tror att hand långa länd och korta kors får honom att se mer spetsig ut på baken än vad han egentligen är. :crazy: Ryggmusklerna är inte sådär toppen efter 4 år med fel sadel men jag tror inte att hans rygg är sänkt(?).

Ja, jag ska testa ovh sedan får vi se vad han tycker om det. :)

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 375
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV