Lång rygg, långa bakben och överbyggd = ingen barockhäst?

L

Lord Owen

Ja, jag sitter inne med ett stooort nyvaknat intresse för den klassiska ridkonsten efter att ha pluggat på lite. Hela inriktningen stämmer in på vad som alltid varit mitt mål med hästar.

Nu funderar jag lite på om min älskling (läs:häst) öht duger något till inom detta rent exteriört sett. Jag vill ju anpassa vad vi sysslar med efter vad han klarar. Även om jag inte ens tragglat mig in på den klassiska ridkonstens långa bana än så är det klart att jag vill ha lite koll på vad hästens kropp är byggd för.

Han ser alltså ut som så, att han är överbyggd, har rätt lång men stark rygg (hur det nu går ihop) samt rätt långa bakben. Det underlättar ju inte direkt för samling, vad jag vet. Han står en aning under sig med frambenen, tror jag. Han har en del resning. I temp. är han lugn, stabil, sammarbetsvillig för det mesta, tålmodig, orädd och intelligent. Normalt påskjut, kan inte uttala mig om han har så luftiga rörelser då jag inte tittat på det direkt på det sättet. :crazy: Långt steg med övertramp i alla fall. När han går gungar han i hela kroppen.

Bilderna är tagna idag (förlåt om de är något stora).

Här ser man att han står något under sig, detta är den första bild man verkligen ser det på. Han brukar inte stå så här mkt under sig annars, eller i alla fall har inte jag sett det förut.
DSCN0571.jpg

DSCN0562.jpg

DSCN0558.jpg

DSCN0566.jpg

Så vad tror ni? :D

Sv: Lång rygg, långa bakben och överbyggd = ingen barockhäst?

*putt putt putt putt* :bump:

46 visningar och inte ett enda svar? :crazy:

Nu såg jag bilderna, det gjorde jag inte förra gången jag kollade. :)
Din häst ser väl ut som en helt ok pålle. Inga större exteriöra avvikelser. Jag har helt klart sett hästar som varit mer överbyggda, och ändå kunnat prestera ganska bra, även om det såklart är bättre om den inte är det.
Vad gäller att den står med frambenen under sig. Med korrekt träning förbättras detta, eftersom det har att göra med hur hästen balanserar sig. Återigen, om hästen från början ställer sig med frambenen lodräta, har den från början bättre balans.
Resningen tycker jag är helt normal, dvs kunde vara bättre, men kunde helt klart vara mycket sämre också.
Sätt du igång och jobba med din häst, det lär inte vara exteriören som sätter stopp för utvecklingen än på ett tag i allafall! :)
Sedan är det ju så att det är dressyren som är till för hästen, och inte tvärtom. Med andra ord: Bra träning kommer att få din häst att utnyttja sin fulla potential. Kommer du dit, brukar det inte behövas så mkt mer... Men självklart är det lättast att komma dit på idealhästen, men vem har råd med en sådan...?

Balansen i hesten sitter ikke i overlinjen, men lenger ned. D.v.s. mellom hofteleddet og pivot-punktet i skulderen (stedet skulderen roterer). En hest som er overbygd kan derfor godt være bygget i 'oppoverbakke', noe man ser hos mange barokke hesteraser som fra naturens side har kraftig bakpart og lav manke, men alikevel har balansen 'oppover'.

0f0f42c0.jpg

Det er lettest å se dette når hesten skritter ganske langsomt.

Det finnes helt sikkert noe akkurat din hest har talent for, og det er din oppgave å finne ut hva det er, og trene det fram. Ingen hester har talent for å kunne gjøre alt. Lykke til!

Den har forresten lang lend og kort kryss, ikke så lang rygg.

Anne

Fiiiin häst!!!
Lycka till! :bump:

via skrev:
Nu såg jag bilderna, det gjorde jag inte förra gången jag kollade. :)
Din häst ser väl ut som en helt ok pålle. Inga större exteriöra avvikelser. Jag har helt klart sett hästar som varit mer överbyggda, och ändå kunnat prestera ganska bra, även om det såklart är bättre om den inte är det.
Vad gäller att den står med frambenen under sig. Med korrekt träning förbättras detta, eftersom det har att göra med hur hästen balanserar sig. Återigen, om hästen från början ställer sig med frambenen lodräta, har den från början bättre balans.
Resningen tycker jag är helt normal, dvs kunde vara bättre, men kunde helt klart vara mycket sämre också.
Sätt du igång och jobba med din häst, det lär inte vara exteriören som sätter stopp för utvecklingen än på ett tag i allafall! :)
Sedan är det ju så att det är dressyren som är till för hästen, och inte tvärtom. Med andra ord: Bra träning kommer att få din häst att utnyttja sin fulla potential. Kommer du dit, brukar det inte behövas så mkt mer... Men självklart är det lättast att komma dit på idealhästen, men vem har råd med en sådan...?

Tack för svaret! Jag är inte så bra på det här med exteriör så. :crazy: Självklart så vet jag ju att dressyren är för hästen, inte tvärtom. Det är bara lite kul att veta vilka förutsättningar hästen har. Sedan är det egentligen skit samma, för jag kommer ändå att göra det han tycker är roligast och som är bäst för honom. :)

Agrundvig skrev:
Balansen i hesten sitter ikke i overlinjen, men lenger ned. D.v.s. mellom hofteleddet og pivot-punktet i skulderen (stedet skulderen roterer). En hest som er overbygd kan derfor godt være bygget i 'oppoverbakke', noe man ser hos mange barokke hesteraser som fra naturens side har kraftig bakpart og lav manke, men alikevel har balansen 'oppover'.

0f0f42c0.jpg

Det er lettest å se dette når hesten skritter ganske langsomt.

Det finnes helt sikkert noe akkurat din hest har talent for, og det er din oppgave å finne ut hva det er, og trene det fram. Ingen hester har talent for å kunne gjøre alt. Lykke til!

Den har forresten lang lend og kort kryss, ikke så lang rygg.

Anne

Tack för svaret! Mkt bra svar, lärde mig något nytt också! :bow:

Ja, det är ju det som är utmaningen. Han är mitt stora projekt, den här hästen. Först var det att göra honom frisk och nu är det att hitta det han och jag vill syssla med. :) Spelar egentligen inte roll hur han ser ut, jag kommer ändå syssla med det han trivs bäst med och det som är bäst för honom. Men det är alltid roligt att veta hur hästen rent exteriört passar ihop med olika grenar.

Okej, ja, jag är ju ingen exteriörexpert så tack för att du sa det. :D Vad innebär det för hästens sätt att röra sig och sätta under sig att den har lång länd och kort kryss? Att länden är lång kanske innebär att den är svag eller?

Senast ändrad av en moderator:

Tack! :):)

Det betyr at du må være nøye med å bygge den opp, det beste er å kombinere ridning med 'vektløst' arbeide, som longering, arbeide for hånd, lange tøyler etc. En lang lend er svakere enn en kort, men med korrekt oppbygging trenger du ikke tenke på at den er svak.

Levadehester har kort rygg og lend, og langt kryss. Hvilket vil si at hesten din ikke har eksteriør til å gjøre levade. Pesade handler mest om balanse, og er derfor en øvelse 'alle' hester kan gjøre. Lang lend og kort kryss er ikke til hinder for øvelser som piaff, passage, eller piruetter. Sidebevegelser, spesielt traverser (sluta) går som regel lettere når hesten har lang lend, så her har du en fordel.

Kort sagt er det bare å trene ivei, men det er fint om du er litt forsiktig med å belaste den med ryttervekt inntil den har musklet seg mer. Det er iallefall mitt råd.

Anne

Jätte kul att få se fina bilder på din häst!
Lycka till med barock ridningen!

Tack igen! :bow:

Så du tycker alltså att han ser svag ut i ryggen eller? Att man ska tänka på att hästar med lång länd behöver stärkas mkt innan man kräver mer i rent förebyggande syfte? Att innan jag börjar kräva mer av honom i ridningen så ska jag bygga upp honom ordentligt för hand? Förstår inte riktigt hur du menar. :crazy:

Tack! :) Ja, jag hoppas det ska gå bra jag med.

Jag tycker egentligen inte att han har särskilt lång rygg , men däremot har han ett väldigt kort kors och en svag ländrygg, han är inte särkskilt överbyggd heller tycker jag.
Jag skall ta ett kort på min tant så får du se.

Ja, bygge han opp for hånd, uten ryttervekt; Longering, arbeide for hånd, lange tøyler osv. Sammen med ridnng selvsagt.

Nå er jeg veldig tilhenger av nettop det at man skal bygge opp hesten og forberede den uten at den har stress av ryttervekt, ikke alle som legger like stor vekt på det i hesten utdannelse.

Lang lend er en 'feil' som man kan gjøre noe med, d.v.s. gjøre sterkere gjennom trening.

Fin hest, forresten. Høyreist og flott.

Anne

Men du menar att man ska bygga upp honom för hand innan man börjar med mer krävande arbete? Inte att han behöver byggas up för vanlig ridning, sk skogsridning. Förstår inte riktigt om du menar uppbyggande arbete inför högre prestationer eller rent generellt. ;)

Hur ser man om en häst med lång länd har en stark länd? Eller är det något man bara känner?

Just nu tömkörs han flera gånger i veckan, dock utan några krav på honom efersom jag nyss börjat med det. Alltså, inga kav på form eller liknande. Sedan promenerar jag med honom i mkt kuperad terräng och gör samma sak när jag rider honom. Mycket klättring.

Tack för svaret! Du är till stor hjälp i att reda ut saker för mig! :)

Rufsan. skrev:
Jag tycker egentligen inte att han har särskilt lång rygg , men däremot har han ett väldigt kort kors och en svag ländrygg, han är inte särkskilt överbyggd heller tycker jag.
Jag skall ta ett kort på min tant så får du se.

Ja, jag är ju inte s himla duktig på exteriören så jag skrev bara vad jag trodde. Men det är ju bara bra om han inte är så som jag trodde. :D Visa gärna bild! :bow:

Jag tycker inte att han har så kort kors, inte så kort som det först ser ut i alla fall. Linjen över kruppan är rund, och det gör att högsta punkten av korset ser ut att vara nära "sittbenet" = kort kors. Men det är nog Gluteus som är lite bullig. Jag tror att sacroiliac-leden (bäckenets fäste i ryggen) ligger länger fram än man tror på denna häst.

Han är väldigt söt. Ni blir nog fina tillsammans. Vad är han för sort..?

Theresa

Noir skrev:
Jag tycker inte att han har så kort kors, inte så kort som det först ser ut i alla fall. Linjen över kruppan är rund, och det gör att högsta punkten av korset ser ut att vara nära "sittbenet" = kort kors. Men det är nog Gluteus som är lite bullig. Jag tror att sacroiliac-leden (bäckenets fäste i ryggen) ligger länger fram än man tror på denna häst.

Han är väldigt söt. Ni blir nog fina tillsammans. Vad är han för sort..?

Theresa

Haha. Det där kunde lika gärna vara grekiska för mig. Du kanske kan förklara med målande så att amatörer som jag förstår? :) Tack i alla fall.

Han är av okänd härstamning, eller i alla fall är han inte registrerad som något. Var jakthäst på Irland tills han inporterades som 6 åring. Har tänkt ringa importören för att kolla om jag inte kan få fram vad han är men har fått ändan ur vagnen men det än. :crazy:

Till alla:
Hur ser en överbyggd häst ut då om min inte är det så mkt? Jag tycker han ser rätt överbyggd ut men det kanske bara är för att det ser så spetsigt ut. :crazy:

Et eksempel på hvordan det kan se ut.
Her er en Tinkerhingst, 'før og etter' han har arbeidet i ca et halvt år på lange tøyler (han er enda ikke innridd).

Før
Han har litt lav rygg, noe som gjør at han ser enda høyere ut bak. På bildet har han lite ryggmuskler.

Etter
Samme hest noen måneder senere. Her ser man en helt annen overlinje, selv om han helt sikkert kommer til å bygge mer (husk at han er ung og ikke innridd enda).

Først og fremst har det liksom fyllt seg ut over lenden. Denne hesten har blitt arbeidet jevnlig for hånd og på lange tøyler, siden sist sommer. Han skal ikke rides inn før til neste år, men fortsette å arbeides på samme måte, samt i kjøring.

Jeg synes ikke du skal legge for stor vekt på hvordan hesten ser ut nå, da det ikke er rettferdig ovenfor en ung og utrent hest. Tenk heller på hvordan du kan arbeide ham for å hjelpe ham til å bære vekt. Om to år, kan du legge inn bilde her på forumet og vise hvor fin han har blitt...

Anne

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
F
Avel Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år. Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt...
2
Svar
28
· Visningar
2 375
Senast: gragge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV