Lång päls?

pajaztar

Trådstartare
min häst har väldigt lång päls. Den är inte tjock, utan stråna är bara långa. Vad kan det bero på? Hon är pigg o frisk i övrigt, men pälsen ser konstig ut.

Hästen kan vara maskangripen..Ta ett träckprov för att utesluta.
Min ena häst hade långa hårstrån på och under magen. Detta berodde på mask.

Jag kom i håg att när jag köpte min unghäst var hon otroligt långhårig,hon såg förjäääävlig ut.Ursäkta svordommen)Men vad som var problemet där var att hon var undernärd enl. veterinä.Hon kanske även var omaskad när jag köpte henne.Hon fick fri tillgång till hö ,samt avm.efter konstens alla regler .Detta hade effekt. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 363
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka