Lång o låg

Sparvoga

Trådstartare
Min häst behöver komma ner i formen speciellt i traven och komma in under sig baken mer, och få ett längre vilande steg, har ni några bra tips på övningar?? hoppas ni förstår hur jag menar

Sv: Lång o låg

du kan testa att pröva med att jogga hästen lugnt, rid på lite längre tyglar, rid lätt sakta och låt hästen söka sig framåt neråt och länga på steget, jag tränar mina hästar 1 gång i veckan med 1 trav pass, det går ut på att jag skrittar fram 10-15 minuter och sedan joggar i ca 20-30 minuter och sedan skrittar av 10-15 minuter. Det har gjort att dom lätt kan hitta en bra form och både setg och taktmässigt bra trav, dom tycker det är jätte roligt och så blir dom snygga i kroppen ;)

Jag vart tipsad om att rida så här för ca 2 år sedan, av en "känd" ryttare, jag tycker det e super bra. :)

vilket bra tips! Ska testa detta på min häst. Får lägga in trav övning till schemat!

Det ska jag absolut prova, låter ju som en enkel övning i sig. Rider du ute eller på plan? min häst blir så otroligt spänd ute, fast har jag sällskap går det ju bra... får dra med mina stallkompisar ut på ny träningstur

jag har alltid gjort så att jag varit i skogen, dom flesta av mina hästar har tyckt det varit okej, :) meh ade en 5 årig häst som var väldigt het i skogen, den hästen började jag på plan och gick sedan vidare att göra det i skogen, jag har också sådan tur att jag har en nerlagd galopp barna där jag bor, så jag brukar nyttja den till sådant. :)

Men det går alldeles utmärkt att vara där man vill ioch känner sig trygg, jag är mest ute på alla grusvägar som finns här :D

Rid korta repriser o skritta ofta.
Att rida hästen lång o låg är ok, men den måste ha bakbenen med.
Annars blir det nerförsbacke a lá skottkärra.
Gör små halvhalter för att hjälpa den att komma tillbaka till sin balans.
Försök att inte rida iväg från bakbenen:idea:/ för fort

axel skrev:
Rid korta repriser o skritta ofta.
Att rida hästen lång o låg är ok, men den måste ha bakbenen med.
Annars blir det nerförsbacke a lá skottkärra.
Gör små halvhalter för att hjälpa den att komma tillbaka till sin balans.
Försök att inte rida iväg från bakbenen:idea:/ för fort

Precis, det e just därför amn ska rida väldigt sakta, för att absolut intr få hästen att gå på bogarna, men offtast gör inte en avslappnad häst det, som går lång o låg, den annvänder ryggen och får då med sig bakdelen också, är man väldigt osäker på om hästen får me sig bakdelen kan man rida lite mer "uppe" och ha ett spö i handen som lite då o då nuddar hästens rumpa, så hästen tar i lite och verkligen annvänder bakdelen, det brukar också funka super. :)

Tycker inte alls att man ska rida väldigt sakta.
Hästen ska ARBETA, men inte forceras.

Bra tips ^^

Mitt tips är att rida över ngt upphöjda bommar på raken så att hästen får lyfta på benen rejält. Få den att trava på och ha en stadig hand så att hästen tar stöd mot bettet. Tömkör med en gjord som har ringar långt ner så att hästen lär sig gå i den formen. Försök rida i skogen så hästen vänjer sig, sen är det väl bara att öva på och rida för instruktör iaf en gång i veckan så du får hjälp med formen om det behövs.

ut i skogen med er;)
Skritta lite offroad så hon får lyfta på benen mer och titta vart hon går. har du ingen skog, använd bommar

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
674
Senast: Red_Chili
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka