Lång eller kort man?

A

Ann73

Hej!
Jag har en gammal fjording (19 år) som man har klippt manen på,och nu var det ett tag sen så han har fått rätt så lång man, och han är jätte tjusig med den.
Men så fick jag höra av en person att det var skadligt att ha lång man ,för då kan de skada nack muskeln, så om man har jämt klippt manen på honom måste man fortsätta med det eller går det att spara ut den utan problem??:confused:

Sv: Lång eller kort man?

Du kan spara ut den.
Att nackmuskeln tar skada är rent trams, i så fall innebär det att fjordningen är så sönderavlad att den aldrig skulle överleva i det fria.

De enda som tar skada är de riktiga "fjordisfreaken" :p eftersom rasstandarden säger att manen ska vara stubbad!:) Personligen är jag kluven, jag är traditionellt lagd och gillar stubben, men en fjording med lång man kan vara jättefin! :angel:

Hästen kan absolut inte bli skadad av att den har lång man:eek:.
Du får ju välja om hästen skall ha lång elr kort man!

Ytterligere en udda idé:eek:
Jag har aldrig hört det förr och ridit flera fjordingar med lång man, inte har det skadat dom iallafall.
Spara du ut manen för dom blir sååååå mycket mysigare med mycket man!

Okej då kommer jag nog låta manen växa ut på gammel gubben. :)

Ja låt manen växa!!!! Han tycker nog att det är underbart i sommar med en man som hänger som han kan försvara sig med mot de små otäcka stickande vingförsedda krypen!

Kan man inte få se lite fjordingar med långa manar? det är så vackert tycker jag...

Jag kan visa en...

En bild innan med stubb och sedan den andra när han håller på och
lägger. STallägaren spar nämligen ut på sin fjording :) Å den växer för fullt..

Hstarna080103017.jpg

Hstarna080202009.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka