Lång bilresa + ond rygg, tips?

Mammas

Trådstartare
Jag kommer att åka minst 200 mil i bil i veckan. Och de senaste veckorna har jag haft väldigt ont i ryggen. Det är spänningar, så ingen fara med ryggontet, men tja, kan jag undvika att ha spänningshuvudvärk hela semestern så vore det ju positivt. ;)

Ska till min massör idag, sedan drar vi. Jag åker med en person som gillar att köra bil, så jag tror inte att jag kommer att behöva köra så mycket. Tigernalsam ligger redan i necessären. Vad kan jag mer göra för att underlätta för ryggen? Tänkte försöka undvika att somna i bilen och såklart ta bensträckarpauser, men mer? Är nackkudde värt det? Har ni något annat bra att tänka på? :)
 
Nackkudde är bra! Jag hade tagit med mig sovkudden eftersom man kan forma den som man vill. Många korta pauser hellre än få, långa. Stretching i pausen. Extra kudde att lägga i svanken har jag inte testat själv, men tänker ha det på nästa resa.
 
Om du har möjlighet så köp ett back on track ryggbälte/skydd. Det gör enormt stor skillnad för ryggen med det stödet. Nu eftersom du ska åka redan idag så kanske du får hålla på och ta av och på det lite då och då och/eller ha ett tunt linne under eftersom back on track ska vänjas in. Back on track ökar blodcirkulationen och man kan få mer ont om man har på det för lång tid innan det är invant just för att blodgenomströmningen ökar så mycket. Även andra ryggskydd kan hjälpa. Gärna med en platta i som stödjer svanken.

Var noga med att ställa in sätet så att du sitter bekvämt rakt upp och får stöd av sätet för både ryggen och nacken. Ju mer man "ligger" ner desto sämre stöd får man och man frestar på svanskotan. Ändra också ryggstödet lite då och då så att du sitter i olika vinklar för det är när det blir statiskt som man får ont oftast. Rör på benen och fötterna ofta. Trampa upp och ner då och då och "stampa i takt med musiken" så håller musklerna igång blodcirkulationen.

När ni stannar så gå gärna en power walk så att blodcirkulationen kommer igång i ryggen igen.

Trevlig resa :)
 
Jag kommer att åka minst 200 mil i bil i veckan. Och de senaste veckorna har jag haft väldigt ont i ryggen. Det är spänningar, så ingen fara med ryggontet, men tja, kan jag undvika att ha spänningshuvudvärk hela semestern så vore det ju positivt. ;)

Ska till min massör idag, sedan drar vi. Jag åker med en person som gillar att köra bil, så jag tror inte att jag kommer att behöva köra så mycket. Tigernalsam ligger redan i necessären. Vad kan jag mer göra för att underlätta för ryggen? Tänkte försöka undvika att somna i bilen och såklart ta bensträckarpauser, men mer? Är nackkudde värt det? Har ni något annat bra att tänka på? :)

Var i ryggen gör det ont?
Jag har ont i svanken och ryggslutet och passar på att stretcha höftböjarna i bilen, det gör stor skillnad.

Sätesvärmaren är också en god vän :)

Annars är mitt bästa tips att röra mycket på dig när du inte sitter i bilen. Kör inte mer än fyra timmar utan en bensträckare.
 
För min ländrygg är en kudde placerad mellan den och bilsätet något som underlättar långa bilresor och som sagt stretcha höftböjaren ibland under färd.
 
Jag gör så genom att trycka bak axlarna mot sätet, lyfta på rumpan, sträcka ut benen så gått det går och skjuta fram höften, typ som ett småvertikalt höftlyft på nått vis :D
 
Tack för alla tips! :love:

Jag har ont i bröstryggen, som strålar upp och ned när spänningarna sprider sig.

Vi kommer att ta mycket pauser oavsett eftersom vi har barn med oss. :)
 
Hur gör du det i bilen?

Jag höjer sätet så att jag kommer upp lite, sen lägger jag ena vristen över andra knäet och fäller överkroppen långsamt framåt. :)

Egentligen är det mer noga med vinklar och höjder, men det fungerar mycket bättre än ingenting.
 
Tack för beskrivningarna både @Gnist och @Blueberry!
Tror mina höftböjare behöver lite mer vinkel än Gnists övning, men även ryggen brukar må bra att böjas bakåt så den är nog bra att prova ändå. Ska testa dom nästa gång vi kör 120 milsturerna med max ett stopp ;)
 
Uppblåsbar sån där bananformad resekudde kan du ha både bakom korsryggen och som den är tänkt, runt halsen för att stötta huvudet. Blås upp den lite lagom mycket bara.
 
Vinkeln kan man justera till viss mån genom att flytta bak sätet och sänka/höja ryggstödet och höjden på sätet om man har en sån bil. Det är inte superoptimalt för att stretcha ut fullt såklart, men klart bättre än ingenting och för min rygg hjälper det vid långa bilresor :)
 
Se till att du inte hamnar i drag! Jag får svinont om det blåser för mycket på mig i bilen!
Nu kör jag ju inte själv, men finns det inte typ "kulsitsar" att fästa på ryggstöden? I så fall kanske en sådan kan hjälpa?
En annan tanke är om någon form av spikmatta, eller spikkudde kan vara något?
Och avslappningsövningar! Titta på internet/Youtube om där kan finnas något.
 
Jag höjer sätet så att jag kommer upp lite, sen lägger jag ena vristen över andra knäet och fäller överkroppen långsamt framåt. :)

Egentligen är det mer noga med vinklar och höjder, men det fungerar mycket bättre än ingenting.

Du blandar inte ihop fram- och baksidan av kroppen nu? :D Det du beskriver är en stretch för sätesmuskeln, inte höftböjaren.

piriformis-stretch.jpg
 
Jag kommer att åka minst 200 mil i bil i veckan. Och de senaste veckorna har jag haft väldigt ont i ryggen. Det är spänningar, så ingen fara med ryggontet, men tja, kan jag undvika att ha spänningshuvudvärk hela semestern så vore det ju positivt. ;)

Ska till min massör idag, sedan drar vi. Jag åker med en person som gillar att köra bil, så jag tror inte att jag kommer att behöva köra så mycket. Tigernalsam ligger redan i necessären. Vad kan jag mer göra för att underlätta för ryggen? Tänkte försöka undvika att somna i bilen och såklart ta bensträckarpauser, men mer? Är nackkudde värt det? Har ni något annat bra att tänka på? :)
Vi har precis bilat genom USA i två veckor och jag brukar också få väldigt ont i ryggen, både vid långa flygresor och bilresor men nu köpte jag en nackkudde i memoryfoam, vilket lindrade otroligt mycket! Har tidigare provat dom uppblåsbara men inte gillat att när man trycker på en plats putar det mer någon annanstans. Med den här kudden kunde jag både vila och sova avslappnat i en i princip helt upprätt position så det blev aldrig några snedbelastningar. Sov exempelvis djupt under 8 av 11 timmars flygresa. Superskönt! :love:
 
Jag säger bara skyll dig själv som åker så långt och på semester dessutom :devil:










;)
Nämen, jag har inte så mycket att bidra med. För mig fungerar det bäst att ändra inställningar på sätet lite då och då, ta pauser och sen smörja in med tigerbalsam eller använda vetekudde när jag är framme och det har du ju typ redan koll på :) Hoppas att ni får det fint!
 

Liknande trådar

Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Squie
·
Övr. Barn Vi ska åka och hälsa på dotterns farmor framöver. Dit är det ca. 40 mil, dvs en halv dags bilresa ungefär. Normalt kör vi på ca. 6...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp