landslagen 2006

Sv: landslagen 2006

Rent prestationsmässigt tycker jag ungarna sitter kvar för länge på ponnytiden, om man ser till Christoffer så kommer han vara superrutinerad när han blir YR.
Nu har ju inte alla dom förutsättningarna givetvis men kvaliteten på ridningen i klasserna är ju verkligen uppenbar med den rutinen han har i så ung ålder.
Engelsmännen har ju ungefär det mönstret på sina unga ryttare som rider Badminton när dom är 18-20 år :eek: Det blir lite löjligt när man jämför liksom:crazy:

Förhoppningsvis i framtiden så kan Sverige komma lite nära med utbudet tävlingar särskilt i lätt och * klass för juniorer så dom får mkt MER rutin på den nivån och för YR mer ** tävlingar att skaffa rutin på än dom löjligt få som finns idag.

Om man har riktigt bra ponnytid, tycker jag att man kan rida till man är 16, men kanske ha häst också de sista eller sista året.Om man vill satsa vill säga.Problemet som jag ser det kommer en del från B-ponny tiden.Att gå över på D-ponny i tid och kanske inte sitta på sina B-ponny in i det sista.Får ju ganska mycket mer rutin i Msv A för D-ponny än lätt för B-ponny.......sen handlar det ju åter om pengar , vad man har råd med........

Jag vet att någon har fått din häst...
Men vad ryttaren och hästen heter har
jag ingen aning om så... ;)

*hugger en knapp*

en del av problemet som jag ser det är att det finns så få tävlingar i * och ffa **, så det är svårt att skaffa sig rutin som junior, särskilt om man "bara" har en häst...och ännu värre om hästen är orutinerad och man behöver rida många tävlingar i samma klass för att få hästen etablerad innan man klättrar uppåt i klasserna

jag kan tycka att för att komma på fråga för spetstrupper ska man väl helst ha ridit en klass högre nationellt iaf än vad EM går i, medan medlemmarna i utmanargrupperna är de som är på god väg dit, men har tex lovande hästar, och kan tänkas utvecklas under säsongen..dvs de kanske inte har ridit så höga klasser än, men kommer att göra det

fälttävlansnörd skrev:
Jag vet att någon har fått din häst...
Men vad ryttaren och hästen heter har
jag ingen aning om så... ;)

Nja, tvärtom, vi har fått låna en 3* häst.Sedan har vi en blivande 5-åring som också skall ut och debutera.Tänkte sälja D-ponnyn, men ångrade oss när vi så att lillasyster red henne riktigt bra.

PrinceFair skrev:
*hugger en knapp*

en del av problemet som jag ser det är att det finns så få tävlingar i * och ffa **, så det är svårt att skaffa sig rutin som junior, särskilt om man "bara" har en häst...och ännu värre om hästen är orutinerad och man behöver rida många tävlingar i samma klass för att få hästen etablerad innan man klättrar uppåt i klasserna

jag kan tycka att för att komma på fråga för spetstrupper ska man väl helst ha ridit en klass högre nationellt iaf än vad EM går i, medan medlemmarna i utmanargrupperna är de som är på god väg dit, men har tex lovande hästar, och kan tänkas utvecklas under säsongen..dvs de kanske inte har ridit så höga klasser än, men kommer att göra det

Jag, håller med, men tror att 2 hästar är ganska nödvändigt, för man kan ju inte rida hur många starter som helst per år.Utan behöver kanske ta lite tid på sig att få upp en häst, men ändå själv få rutin.Kan kanske rida något fler starter i de lägre klasserna.Såg klar skillnad på dotterns ridning när hon hade 2 D- ponny i MsvA, hon blev mer säker.Hon började rida D-ponny när hon var 10 år och hästen 5 år.Sålde B-ponnyn när hon var 12 år , då red hon sitt första SM på D-ponnyn.Vi tycker att det har fungerat bra, hon har fått många år i MsvA på ponny.Tjuvstartade med stor häst som 12-åring , med min gamle häst tom lätt.Fick stor häst när hon var 14 år., han var ganska orutinerad som fälttävlanshäst.....
Vi försöker att ha en långsiktig planering, för ekonomins skull, men ibland spricker det ändå.

förr var det betydligt fler ryttare inom fälttävlan oxå....:angel:

+ att juniorerna både red steppelchase och distans innan terrängen....

det är inte det lättaste heller att få tag på en rutinerad läromästare som är fräsch nog att fortsätta på */** nivå med chans att vinna med och som inte kostar över 250 tusen....:crazy:

om man har möjlighet att ha två hästar är det det bästa ja....men annars får man göra det bästa av saken iaf

PrinceFair skrev:
om man har möjlighet att ha två hästar är det det bästa ja....men annars får man göra det bästa av saken iaf
Så sant så..

Utmanartruppen tycker jag låter löljligt! Behöver väl inte vara några speciellt utvalda, Utmanare är väl ALLA som har ålder eller rider den klass som krävs för att vara aktuell för landlagsuppdrag. Jag tycker att det är bra att man får anmäla sitt intresse för utlandstävlingar . Janne brukar vara bra att ta med ryttare som får visa vad de går för internationellt. Det är ju oftast ryttaren själv som får stå för de flesta kostnader. SATSA endast extra på de som verkligen har kapasitet att rida EM.

När tycker ni ma ska skaffa stor häst då? så svårt tycker jag..

Jajaja, sak samma om den är lånad, köpt eller skänkt.
Hästen rids iaf av dig? Eller ditt barn?

Birke skrev:
Utmanartruppen tycker jag låter löljligt! Behöver väl inte vara några speciellt utvalda, Utmanare är väl ALLA som har ålder eller rider den klass som krävs för att vara aktuell för landlagsuppdrag. Jag tycker att det är bra att man får anmäla sitt intresse för utlandstävlingar . Janne brukar vara bra att ta med ryttare som får visa vad de går för internationellt. Det är ju oftast ryttaren själv som får stå för de flesta kostnader. SATSA endast extra på de som verkligen har kapasitet att rida EM.

Spetstruppen Senior får även resebidrag till sina tävlingar men jag håller med!

fälttävlansnörd skrev:
Jajaja, sak samma om den är lånad, köpt eller skänkt.
Hästen rids iaf av dig? Eller ditt barn?

Förlåt, jag trodde du menade att vi lånat ut en häst......

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det största, svenska namnen saknas när SM i fälttävlan börjar i morgon, lördag. För tredje året i rad arrangeras mästerskapet av Gärds...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förbundskapten Fredrik Bergendorff har utsett landslaget i fälttävlan 2022, med utmanartrupp och en särskild Nations Cup-trupp. Och...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 805
Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
23 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka