domesticus
Trådstartare
Hit me! Skillnader/likheter i aktivitetsnivå/behov/förighet/annat som är bra att ha som underlag när man ska välja mellan raserna!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har nog mycket likheter - men heelern är mer "hund" på gott och ont. Västgöten är kofösare, liksom heeler. Båda kroppsvallare (även om inte alla individer har intresset). Västgöten ska ta värna om djuren på gården - heelern ska kunna ta hand om skadedjur (råttor, sork, kaniner) så även om det finns en hel del som har kaniner, så är det långt ifrån alla individer som det går att lita på. En heeler kan lätt klippa en kanin om driften kommer på.
Båda raserna är föriga över lag och vill vara till lags. Västgöte är nog lite mer välvilligt inställd till främmande hundar är heelern, men det beror även på individer
Jag föredrar heelern Något mindre, mindre fluffpäls som fälls, även om heelern med lämnar en del efter sig i fällperioder. Men jag skulle lätt kunna tänka mig även en västgöte.
men över lag är nog västgöten är lite mjukare i sinnelaget än lancashire heeler Aktivitetsnivån är nog snarlikt - troligen lite mer fart i heelern.
Stämmer ofta bra - du har vallhundens förighet i heelern, men även lite mer terrierhumör (inte i alla)Så sammanfattat är de nog ganska lika men att heelern är lite ettrigare.
På heeler behövs lite framförhållning. Jag hade många kö på min senaste kull och där blev typ alla utan troligtvis, då jag ännu inte bestämt om Elda blir kvar eller inte. Har skickat vidare flertalet till andra väntade kullar. Ska förhoppningsvis ha en kull till i höst, men har flera som väntar även där - och heeler föder oftast inte så stora kullar. Det kan skilja mycket där medTack för svar! Men åhh - det blev ju inget lättare Jag har viss koll på uppfödare och valpköer på västgötaspets, men mindre på heeler (är med i fb-gruppen, men har inte hunnit bilda mig så stor uppfattning om den biten). Hur lång tid skulle du säga att det kan ta/hur lång framförhållning behöver man normalt ha?
(Hoppas den lilla bollvalpen mår bra!)
På heeler behövs lite framförhållning. Jag hade många kö på min senaste kull och där blev typ alla utan troligtvis, då jag ännu inte bestämt om Elda blir kvar eller inte. Har skickat vidare flertalet till andra väntade kullar. Ska förhoppningsvis ha en kull till i höst, men har flera som väntar även där - och heeler föder oftast inte så stora kullar. Det kan skilja mycket där med
Så ibland kan de gå snabbt få tag i det man vill ha, ibland får man vänta längre.
Inte bara svårt att sälja för att hon är superhärlig, utan även för att det är min enda möjlighet till att ev kunna fortsätta med min "tiklinje"Jag kan tänka mig att det är lite extra svårt att sälja henne, när hon blev ensamvalp Vi har varit utan hund i 2,5 år nu och jag hade ju helst velat ha valp/hund igen typ igår Så, det är väl verkligen hög tid att börja kika efter bra uppfödare och planerade kullar - bättre sent än aldrig!
Inte bara svårt att sälja för att hon är superhärlig, utan även för att det är min enda möjlighet till att ev kunna fortsätta med min "tiklinje"
Imorgon ska ett brorsbarn till henne göra sitt BPH och sen inom kort ögonlysas och sen väntas löp i juli/augusti. Där hoppas jag få en kull supertrevliga snälla sociala valpar kanske dock inte några som kommer gå främst i utställningsringen, men mentalitet är viktigare för mig
Tack så mycket för all input hörni! Jag vet inte om jag är så mycket närmare ett beslut om vilken av raserna som hamnar på förstaplatsen, så jag får helt enkelt börja fälla ut tentaklerna mot uppfödare av båda och så får väl ödet (om det nu finns ett sådant...) säga sitt om vilken det blir