Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

xet

Trådstartare
Hejsan!
Skulle vilja ha lite reflektioner över detta.
Jag lånade ut mitt halvblod i slutet av 2011, som tränings/tävlingshäst, då var hon i en utbildningsgrad av 110 hoppning, LB/LA dressyr samt debutant fälttävlan. Hon är född 2005, alltså 8 år nu. Hästen lånades ut med ett fodervärdsavtal som säger att under tiden ska hästen kontrollera sina tänder en gång 6mån då hon har överbett. Skos, avmaskas och vaccineras efter givna intervall och så vidare. Avtalet var väldigt utförligt.

I november då hästen vart borta i 11 månader så vill fodervärden lämna igen hästen och det är ok, det måste man ju få. Men sedan september har hon haft ordentligt med mugg/rasp och även lymfangit. På nått vis har detta utvecklats till trycksår också, när jag beställer ut journalerna så har en del sår vart så stora som 10x15 cm av dessa trycksår på bakbenen. Muggsåren har gått in till både sträck och böjsena och dessa sår har legat blottade i över tre veckor. Detta är i mitt tycke en mugg som man sett lätt på och skitit i att behandla för ens det blev riktigt allvarligt. I besiktningsprotokollet som utfördes hos mig, i slutat av nov -11 var hästen felfri, förutom ett överben på bakbenet och galla på ett bakben, det står i det att hon haft mugg 10 mån tidigare och att man ska vara noga med uppsikt och torkning av hennes ben dessutom. Hästen har stått på boxvila i tre månader hos fodervärd pga denna skada... Jag får veta att hästen fått lite mugg.. och lite trycksår då antog jag de var ett litet skavsår...

När det bestäms att hästen ska hem igen så vill jag givetvis ha henne besiktad innan för att få veta hur allvarligt detta är... Fodervärden bråkar och vill inte besikta, i helsike tänker jag den ska besiktas! Det slutar med att jag och min sambo får gå in med 1000:- på besiktningen för att den ska bli av... Vid besiktningen visar det sig att hon utöver dessa fula otäcka sår på benen, har fått ett grad två tidigt diastoliskt blåsljud, att hennes tänder är oskötta. Jag får veta att hon är inte vaccinerad... jag blir ju :cry: när jag vet hon stått med fula sår på benen. Hur lätt är de inte då att få ex stel-kramp... Dessutom så lånade jag ut en tävlingshäst, hon besiktas som en motionshäst.

Dagens prognos är mycket oviss, hon markerar på böjt spår, hon har blivit aggressiv och både sparkat och bitit folk. Hon är nu så pass annorlunda att jag känner inte längre igen henne.
Jag vet att många tycker att jag skulle hälsat på henne, men vi lånade ut henne då vi hade väldigt dålig ekonomi just då, samt att jag mått så psykiskt dåligt ett tag att kliva upp har vart dagens största utmaning.
Vi har vart i juristkontakt och de säger att jag kan få juridiskt rätt men kan ha svårt att få ersättning då hon inte har så mycket tillgångar...
Men helsike ska man få göra hur man vill då man inte har pengar?! :(
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Bita i det sura äpplet och inse att det var en kostsam läxa. Det kan du göra.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Man måste vara väldigt noggrann med vem man lånar ut till, ta flera referenser osv.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Det här är alltför vanligt tyvärr, som ägare är man ansvarig för hästen och om man inte klarar att se till den själv med jämna mellanrum bör man be någon annan som man litar på göra det.

Beroende på hur kontraktet är utformat så kan ju fodervärden vara skyldig att betala veterinärvården tills hästen är felfri igen. Tyvärr lär ni få ligga ute med pengarna och skicka egna fakturor till FV och sedan vidare till KF om de inte betalas.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Man måste vara väldigt noggrann med vem man lånar ut till, ta flera referenser osv.

Hon hade fina referenser, tydligen blev det dyrt att ha häst och så vidare... men då kan man ju ringa innan det gått så långt som det nu gjort...

Vadå bita i det sura äpplet? och lära mig en läxa? av vad? att man inte kan lita på någon alls? Kontraktet skrevs väldigt utförligt och har man då skrivit på har man ju tagit på sig att göra som det säger? :confused:

Vad är det jag ska lära mig?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

okej, jag har lärt mig vid närmare eftertanke lita inte på nån, ett kontrakt betyder noll, man får behandla djur hur man vill så länge man inte har pengar och så vidare...
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Ja, ungefär så är det. Lånar man ut en fin häst, och får en skadad stackare tillbaka, så är det som det är.
Inga kontrakt i världen kan skydda en, och finns inga pengar hos fodervärden, så hjälper det inte att ropa på kronofogde heller.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Vad är det jag ska lära mig?

Att oavsett hur noggrant kontraktet är utformat så är det ALLTID en risk att låta någon annan förvalta sin investering? Att det kan bli mer kostsamt att låna ut än att behålla hemma?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

en jurist ska titta över alla papper och se vad hon kan göra, hon har fått filmer/bilder från innan och så. min fina häst får 2013 på sig att se om hon håller för att komma igång funkar de inte kanske en bebis till henne annars ja då vet jag inte. Finns de inga försäkringar som går in och betalar om man förlorar en rättegång om man inte har pengar? eller ska jag nöja mig med jag hade rätt i alla fall...
Kan man få ut en personlig konkurs på en sådan person? vi funderar om man kan anmäla till länsstyrelsen för det är ju en form av vanvård hon utsatts för?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Att ge sig till rätten med detta tror jag varje juridiskt bevandrad person kan avråda dig från. Oavsett utgång kommer det att kosta ungefär 50 gånger mer än det smakar (även om segern är aldrig så söt). OM du skulle gå vinnande ur (troligast är väl förlikning varpå var och en tar sina egna kostnader) finns det ju förmodligen ändå inga pengar att få ut. ÄVEN om du sätter personen i konkurs. Det går inte att lugga en skallig.

Tänk på att bara juristens "snabba genomgång" av ärendet lätt springer iväg till 10 000 kr vilket inte täcks av något annat än ditt eget bankkonto. Och då har ni inte ens börjat göra något (brev etc).
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Att oavsett hur noggrant kontraktet är utformat så är det ALLTID en risk att låta någon annan förvalta sin investering? Att det kan bli mer kostsamt att låna ut än att behålla hemma?

I det här fallet var hon väldigt speciell för mig, men i efterhand skulle jag kanske sålt hästen och haft ett problem mindre nu....
Kostsamt... kommer de bli nu ja. men ju vill jag bara hon ska bli frisk. så frisk det går.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Då är frågan hur mycket pengar du har att lägga på en rättsprocess. Säg att hästen kostar 30 000 kr att få i skick, har du ytterligare 50 000 kr att lägga på jurister?
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Det är ju din egendom som blivit skadad, kolla din hemförsäkring och se vilken juridisk hjälp du kan få..

(Men utsikterna är väl kanske inte helt lysande när man lånat ut egendom och levande djur är lite speciella av naturen)...
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Tyvärr så spelar det ingen roll om personen ifråga inte har pengar att betala. Visst, du kan skicka krav till kronofogden, men problemet återstår - du kommer ha ett oavslutat kapitel i många år framöver. Det finns inga försäkringar som täcker om du förlorar i rätten, endast hemförsäkring som i sådant fall kan täcka ens egna rättegångskostnader, men i övrigt så nej. Har du en livförsäkring på hästen så kan du förstås försöka få henne utdömd, men om jag var du hade jag tyvärr "gett upp", eftersom det annars är du som kommer få lida med detta länge. Personen ifråga har uppenbarligen inte grubblat länge över att förstöra hästen.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Man måste vara väldigt noggrann med vem man lånar ut till, ta flera referenser osv.

Fast ibland hjälper ju inte ens det.
Jag har tex lånat ut min ena häst till en kompis som jag känt i 20år, har haft mina hästar hemma hos dem i hur många år som helst innan jag flyttade till en annan stad.
De har alltid skött sina hästar klanderfritt, men nu när de lånat min häst har motionen uteblivit, han har fått gå på alldeles för fett bete och för mkt mat under vintern och otroligt illa skötta hovar.
När jag lämnade ifrån mig honom var han i tävlingskondition och det fanns ingenting att anmärka på någonstans :/
Så nu när han kommer tillbaka blir det att börja om från 0 och hovisen har en hel del att försöka återställa..

Trist minst sagt, framförallt när den andra hästen de har både motioneras och har underhållna hovar..

Så jag tycker inte man kan klandra TS hen har mest troligt gjort allt hen kan för att hästen skulle ha det så bra som möjligt.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Tyvärr så spelar det ingen roll om personen ifråga inte har pengar att betala. Visst, du kan skicka krav till kronofogden, men problemet återstår - du kommer ha ett oavslutat kapitel i många år framöver. Det finns inga försäkringar som täcker om du förlorar i rätten, endast hemförsäkring som i sådant fall kan täcka ens egna rättegångskostnader, men i övrigt så nej. Har du en livförsäkring på hästen så kan du förstås försöka få henne utdömd, men om jag var du hade jag tyvärr "gett upp", eftersom det annars är du som kommer få lida med detta länge. Personen ifråga har uppenbarligen inte grubblat länge över att förstöra hästen.

nej det har hon alldeles säkert inte :(
Jag menade om det inte finns nån försäkring från hennes sida som kan ge oss något vid en rättegång. Jag har rättskydd via min hemförsäkring. Men det ger mig inte så mycket att få juridisk rätt om jag inte får något för det...
Vi grubblar hur vi ska göra jag vill ju hellre lägga pengar på att få henne frisk än att betala 20% av rättegångskostnaderna för mig.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Tyvärr så spelar det ingen roll om personen ifråga inte har pengar att betala. Visst, du kan skicka krav till kronofogden, men problemet återstår - du kommer ha ett oavslutat kapitel i många år framöver. Det finns inga försäkringar som täcker om du förlorar i rätten, endast hemförsäkring som i sådant fall kan täcka ens egna rättegångskostnader, men i övrigt så nej. Har du en livförsäkring på hästen så kan du förstås försöka få henne utdömd, men om jag var du hade jag tyvärr "gett upp", eftersom det annars är du som kommer få lida med detta länge. Personen ifråga har uppenbarligen inte grubblat länge över att förstöra hästen.

Ungefär så, det är här man får bita i det sura äpplet. Även om nu TS skulle bli tilldömd några pengar så är det fortfarande det där att få dem också och advokater tar betalt direkt så oavsett. Får man inte ut några pengar trots en dom så har man ju ändå stått för fiolerna själv, och det kan kosta rejält. Trist men sant.
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Ja och då ska du veta att det alltså handlar om 20000 kr per 100000 kr, det rinner iväg snabbt med en advokat som kostar ca 1500 kr timmen och tar betalt för varje penndrag och varje stavelse de får ur sig i ditt ärende.:crazy:
 
Sv: Lånat ut häst får tillbaka nått helt annat än vad som lånades ut...

Jag har gjort samma erfarenhet tyvärr när jag lånade ut en saluponny till en intresserad köpare. På tre månader lyckades de förstöra ponnyn totalt och jag fick hem ett vrak fysiskt och psykiskt. Det tog 6 månader innan man kunde leda henne som en normal häst. Att lastas och åka transport blev aldrig riktigt bra igen. Ändå hade de varit och provridit ponnyn tre gånger innan de lånade henne. Jag lastade och körde ponnyn till ridhus där hon fick rida, min dotter red ut i skogen tillsammans med henne en gång och en gång var och här hemma och hoppade ponnyn i paddocken. Så hon hade ju sett hur ponnyn var, totalt okomplicerad, men trots det hävdade de att hon inte gick att lasta, inte gick att rida själv på, stack när det var hoppning, kunde inte lyfta benen för att kratsa hovar och jag vet inte allt som var fel.
När de återlämnade ponnyn dröp svetten av henne så det bildades en pöl på golvet, stora sår på ögonbryn, knä, höfter etc, revbenen lyste och ögonvitorna blänkte. Ponnyn var fullkomligt panikslagen! Jag grät och bad dem lämna gården inom 2 sekunder! Jag tog foto på hur hon såg ut vid återlämnadet, men insåg tyvärr också att jag riskerade mer än vad jag kunde betala i en process. Så vi bet ihop och rehabiliterade henne ett år och sålde henne sedan till en mycket bra familj där hon fungerat utan några som helst problem i flera år.
Vad vill jag med detta? Ja, hur noga man än tycker man är så blir det fel ibland och tyvärr blir det dyra läropengar och lidande för djuret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 272
Senast: Piaff
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 748
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 866
Senast: Boj
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 258
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp