Låna ut unghäst?

E

elof01

Jag har lite funderingar och skulle vilja ha lite tips på hur jag kan tänka här om nån av er har vart i samma sits eller kanske tycker nåt ändå :)

Jag har just nu en unghäst, han har ingen tävlingsrutin alls, vilket inte är konstigt eftersom han är ung. Har dock tänkt tävla hoppning med honom så småningom. Jag har själv tävlat hoppning förut men det var ett tag sedan nu och har inte rutinen sådär "färskt i minnet" som man gärna vill ha när man ska ut med en orutinerad häst.

Nu har möjligheten dykt upp att ta en äldre och mer rutinerad häst på foder ett år, jag får tävla med den. En tanke jag har nu är alltså att ta denna häst på foder och låna ut min egen ett tag till någon som är van att tävla unghäst eller bara är duktig med unghästar generellt.

Nackdelen jag ser med att låna ut honom är ju att han då blir "formad" efter nån annan eller vad man ska säga, nu är han ju liksom i det läget att han blir det jag gör honom till och hittills har det gått väldigt bra.

Alternativet att ha båda hästarna finns tyvärr inte rent ekonomiskt, så så är det. Vad tycker ni, är det ett lite för enkelt sätt att komma ifrån problemet eller kan det funka? Eller har ni nåt annat tips på hur jag kan lösa situationen?

Tacksam för tips och idéer :)

Sv: Låna ut unghäst?

Nu är inte jag en ren hoppryttare, men jag svarar ändå:angel:

Tycker du verkar klok som 'slälvrannsakar' sig så, det är många som inte gör det men som borde..
Det absolut bästa hade ju varit att få tag i någon duktig ryttare som kan ta din unghäst på foder, men samtidigt låta den stå kvar i samma stall. (om boxplats finns). Då hade du kunnat vara med under utbildningen och ge ditt 'tänk' till ryttaren. Annars kan du råka ut för en negativ överraskning om du hälsar på en dag och inser att h*n format hästen på ett sätt som inte passar dig.
En annan möjlighet är att du tränar honom själv, men låter någon annan göra de första tävlingsstarterna. Alltså inte ta den äldre hästen på foder.

Ja, det där du säger om att någon erfaren människa skulle kunna låna min häst men stå kvar i samma stall vore ju det optimala, då skulle jag dessutom kunna låna den andra hästen och så får jag och min unghäst rutin på varsit håll innan vi vågar oss på att tävla tillsammans :rofl:

Men då återstår ju den snirkliga vägen till att hitta någon som dels ÄR duktig nog att ta sig an detta, och dessutom bor lokalt och dessutom ska passa för min häst. Det är ju mycket som ska klaffa liksom :)

Precis!
Sa ju aldrig att det var enkelt, bara att det skulle vara en optimal lösning. Optimalt varkar ju ha en benägenhet att även vara krångligt att lösa:)

Du får starta en utfrågning av alla du känner inklusive tränare m.fl så kanske du har tur. Är ju alltid bäst med någon som känner personen sedan tidigare. Kanske även kan göra en liten efterlysning på fodervärd på någon tävling i närheten. Kan ju vara någon medhjälpare som saknar häst som ser den.

Vet inte hur långt ni kommit i hoppningen än, men kan ni inte börja på någon klubbtävling då? Då kan ni ju starta på betydligt lägre höjder, men fortfarande på bortaplan och under tävlingslika former.
Efter start på låg höjd kan du utvärdera igen om du fortfarande vill skaffa ytterligare rutin innan du går vidare med ynglingen.

Tror nog det finns fler här som kan ge dig ytterligare förslag på lösningar.

Haha, ja exakt, vill man ha det på det bästa sättet är det ju alltid lite extra att styra upp med och kan ta tid också. Och en faktor är då att hon som ska låna ut sin häst behöver bli av med honom redan första april.

Visst skulle vi kunna ge oss ut på klubbtävlingar och pay&jump-hoppningar, det är inga problem. Men då har vi ju den omställningen båda två sen när vi ska ut "på riktigt". Men jag förstår precis hur du menar, och det jag vill åt är ju just det här att vi båda ska vara lite rutinerade på den nivån när vi börjar där.

Tack för tipsen, jättegulligt av dig att svara :love:

Frågan är väll mer vem som skulle vilja ta en unghäst på foder och samtidigt är nog duktig.

De flesta vill nog ha betalt.

Precis Ainon skriver så är det väldigt svårt att få bra och seriösa fodervärdar till unga hästar. De som är bra tar betalt för att rida och utbilda dem istället. De som eventuellt inte tar betalt vill ha dem längre om hästen har kapasitet att fortsätt upp i klasserna.

Som någon skrev kan du ju träna den själv och "hyra in" en duktigare ryttare lite då och då samtidigt som du låter den duktigare ryttaren tävla hästen (mot betalning om det krävs) det första året. Jag hade inte lämnat iväg en lovande unghäst på foder, låter för riskabelt.

kl

För att hitta en ryttare som har rutin men kanske ändå kan tänka sig att rida utan att få betalt och kanske till och med betala för det kanske du borde vända dig till någon duktig ponnyryttare som inte har möjlighet att rida ponny och häst paralellt. Många har ju inte ekonomiska förutsättningar eller tid att hålla både en ponny och häst men många vill ändå rida paralellt för att få en smidigare övergång. I och för sig hade ju inte du heller möjlighet att betala för två hästar men det kanske går att dela på det på något sätt...

kl

För att hitta en ryttare som har rutin men kanske ändå kan tänka sig att rida utan att få betalt och kanske till och med betala för det kanske du borde vända dig till någon duktig ponnyryttare som inte har möjlighet att rida ponny och häst paralellt. Många har ju inte ekonomiska förutsättningar eller tid att hålla både en ponny och häst men många vill ändå rida paralellt för att få en smidigare övergång. I och för sig hade ju inte du heller möjlighet att betala för två hästar men det kanske går att dela på det på något sätt...

Där sa du nåt :idea:

Jag ser att du bor i Örebro (visst finns det ett universitet där). Där borde det finnas en hel drös före detta ponnyryttare som nu inte har någon egen häst. En sådan som halvfodervärd kanske vore något.

Jag ser att du bor i Örebro (visst finns det ett universitet där). Där borde det finnas en hel drös före detta ponnyryttare som nu inte har någon egen häst. En sådan som halvfodervärd kanske vore något.

Jajämen, visst finns det ett universitet och det kryllar därmed också av ungdomar. :smirk: En halvfodervärd är inte aktuellt, det är inte den situationen det handlar om. Det handlar om att någon ska ta honom på helfoder, och det vet jag inte om en student har råd med. :crazy:

Som många säger så blir det nog svårt att hitta en duktig ryttare som "bara" vill ha hästen på foder.
Många erbjuder ju utbildning/tävling men det kostar ju då typ 5-6000 kr i månaden.

Själv skulle jag enbart kunna tänka mig göra det (dvs utbilda, tävla etc gratis och t o m få betala för hästens uppehälle) om det skrevs in i kontraktet att jag har rätt att köpa hästen sedan om jag vill och då till ett förutbestämt pris som är ungefär så mkt som hästen är värd innan utbildning/tävling.

Som många säger så blir det nog svårt att hitta en duktig ryttare som "bara" vill ha hästen på foder.
Många erbjuder ju utbildning/tävling men det kostar ju då typ 5-6000 kr i månaden.

Själv skulle jag enbart kunna tänka mig göra det (dvs utbilda, tävla etc gratis och t o m få betala för hästens uppehälle) om det skrevs in i kontraktet att jag har rätt att köpa hästen sedan om jag vill och då till ett förutbestämt pris som är ungefär så mkt som hästen är värd innan utbildning/tävling.

Ja, och en sådan lösning är inte utesluten, om jag i min tur skriver ett likadant avtal med ägaren till den hästen jag ska låna så att jag kan köpa den om jag vill det.

Gör du så att du skriver in förköprsrätt i kontraktet kan jag inte tänka mig att det blir några problem att hitta någon... (man kan ju även göra så att man skriver in att om hästen säljs till någon annan tillfaller 10% av summan utöver ert förutbestämda pris den som har utbildat hästen, hade ett sånt avtal en gång, känns schysst att man inte går helt utan pengar om man ändå själv inte har råd eller vill köpa hästen). Jag flyttade själv till Växjö som student och hade iofs med mig min häst hit men när han sedan avlivades hade jag inte pengar att köpa ny men jag hade ju utan större problem råd att hålla häst under tiden jag studerade. En sådan deal hade varit guld för mig då i det läget om jag hade stått helt utan häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka