låna ut eller inte...

Vili

Trådstartare
Ja nu står jag här i valet eller kvalet över att låna ut min tävlingshäst under ett år.

Historian är följande..

Jag köpte ny häst i Maj , i Juni fick jag reda på att jag var gravid, red en månad efter det tills jag trillade av, en kombination av vinglig häst och vinglig ryttare. Nu har hästen alltså stått sen slutet av Juni.

Nu har en tjej erbjudit sig att låna honom under 1 år träna och tävla honom, jag känner tjejen ytligt, vet att hon rider bra och har goda kontakter med tränare men ändå velar jag.

Hur hade ni gjort?

Jag ska föda i slutet av Januari men inser väl själv att tiden med nyfödd inte kommer räcka till för att komma ut och rida igång fet häst som stått i alldeles för många månader.

Det som talar mot är att hästen är en mycket känslig individ, liten i själen och ingen man kan vara elak eller hård mot.

Tjejen vill låna honom 1 år , men tänk så blir jag mega ridsugen redan i Maj nästa år så får jag inte tillbaka hästen förrän i Oktober?!

OM jag beslutar mig för att låna ut honom ska besiktning självklart ske innan han åker och innan han kommer hem, tycker ni det är drägligt att tjejen som lånar honom ska betala båda?

jaaa alla kloka människor...kom med tips och råd och allt ni bara har främst tips på om jag ska eller inte ska låna ut min älskling!

Sv: låna ut eller inte...

jag tycker nog att det är en bra ide att låna ut hästen just pga att du antagligen inte kommer hinna med hästen så mycket efter du har fött.

eftersom att hästen du har är en känslig individ så kanske ni kan skriva att hon ska ha honom i 3 månader som en prövotid innan ni förlänger det till ett helt år? på så sätt ser du om hästen mår bra och om de passar ihop. om de inte gör det så kan du ta hem hästen igen.

eller om du inte riktigt vill lämna iväg honom direkt utan att veta så mycket om tjejen kanske du kan ha henne som medryttare några månader?

Jag tror inte du förstår vilken chans det är för dig. Att bli förälder förändrar hela livsinställningen. Självklart ska du låta hästen vara där den har det bäst. Ang. besiktning tycker jag ni ska betala var sin eller hälften av båda,eftersom det ligger i båda eras intressen att han hämtas och lämnas i bra skick.

eller så lånar du ut honom 3 månader i taget, så ni skriver nya papper var tredje månad :idea: då har du chans att avbryta utlåningen om du känner att det är dags för hästen att komma hem igen, och också hon som lånar honom att lämna tillbaka honom om hon känner att det inte är som hon förväntat sig. Ni behöver ju inte hämta/lämna hästen var 3e månad, bara skriva ett nytt kontrakt.

Ang. besiktningskostnaden så kan ni väl betala hälften var? Det är två besiktningar = varsin att betala. :p

Jag hade inte lånat ut hästen på så lång tid, borde gå att lösa på annat sätt. Jag har själv ett barn och väntar ett till i februari och jag kan säg att jag hade inte överlevt föräldralivet utan häst!

Nu rider jag fortfarande min häst och kommer rida ca en månad till, sen får en annan tjej ta över, men jag kommer fortfarande stå för planering och skötsel av hästen. För mig är hästarna nästan allt (familjen kommer ju först, eller nästan först).

Har du möjlighet att rida/pyssla någon annan häst om du lånar ut din? Eller bor hon såpass nära att du kan hjälpa till och kanske ta något ridpass själv i veckan? I så fall är du ju inte helt hästlös.

Det var mina åsikter om småbarn och hästliv :)

Jag tror att du själv vet vad du behöver göra innerst inne. Lånar du ut hästen kan du ju se till att personen i fråga kommer ut och provrider flera gånger samtidigt som du kollar på och att hon sen kan ta hem hästen. Du kan ju skriva i kontraktet att du ska ha möjlighet att hälsa på och rida hästen även under "hennes" tid.

Besiktningen skulle nog jag dela på. Alltså du står för den innan du skickar iväg hästen och hon står för den när hon skickar hem. Blir det ombesiktning får den som hade hästen stå för det men det är bara så jag hade gjort.

Ett bra alternativ hade ju varit om du gör så som sassiball skrev, du ser till att någon kan komma och rida under tiden du inte kan. Det kanske tjejen som erbjöd sig kan göra med om hon bor såpass nära.

svarar till alla!

Tack, jag behövde lite peppning för att känna att jag inte är dum som lånar ut honom. Dock var det en klok idé någon kom med att låna ut i 3 månaders perioder, då får ju även jag chans att avbryta om jag blir super ridsugen efter någon månad.

Hon bor väldigt nära mig så säkerligen hade jag fått komma ut och rida under hennes lånetid också.

Men behöver mer råd kring besiktningar för jag tänker som så här , har jag kvar hästen tillkommer ju ingen kostnad, borde de inte vara så att det är för hennes vinnings skull som vi besiktigar? Att det är för hennes skull vi kollar upp att hästen hon ska låna är frisk?

jag gnäller inte över en sådan liten summa men jag betalde nämligen både besiktningarna när jag lånade en häst..så ville mer höra vad ni hade gjort

Jag tycker att ni ska dela faktiskt, för det ligger ju i bådas intresse att det är en frisk häst. Du vill ju också ha tillbaka en frisk häst, eller hur?
Men jag vet inte, den enda häst jag haft på foder besiktade vi inte, det var mammas bästa kompis häst så vi visste ju redan det mesta om honom.

Jag tycker nog att man i vissa fall kan be fodervärden betala båda besiktningarna... Det beror lite på hur länge de får låna hästen, för tid under tre månader hade nog jag inte velat begära mer än en besiktning av fodervärden.

(Jag själv har iofs oftast bett såna som fått låna mina hästar att de betalat besiktningen när hästen åkte dit, sen har jag inte alltid brytt mig om att besikta vid hemresa.)

ja för det är ju ingen halvdan häst heller hon lånar, detta är en bra tävlingshäst som hon lånar gratis, då tycker jag ändå gott att man kan kräva att hon ska betala allt runt omkring hästen det året hon har hästen inkl båda besiktningarna . Eller tänker jag helt fel?

självklart vill jag ha tillbaka en frisk häst men känner lite såhär att det är ju hon som ska använda hästen under ett helt år borde det ändå inte åligga henne att betala sådant som uppkommer för att låna hästen?

Jg har när jag lånat ut min häst betalat besiktningen från mig och fodervärden betalat besiktningen från sig. Tycker det ligger i mitt intresse att veta att hästen är frisk när den lämnar mig och fodervärdens intresse att veta att den är frisk när den åker därifrån.

men håller du inte med mig lite i förmånen för henne att låna hästen gratis mot att faktiskt betala alla kostnader som uppkommer så även besiktningen eftersom den inte uppkommit om hon inte lånat honom?!

Jag tycker absolut att fodervärden ska få betala kostnaderna som uppkommer när hon lånar hästen. Några veterinärbesiktningskostnader är inte för mycket att begära!

Helt OT, är det hästen på din avatar du lånar ut? Isf är jag avundsjuk på tjejen :D

Är man fodervärd så betalar man ju hästens kostnader när man har hästen eller?
Jag betalar bara försäkringen på min utlånade häst.

Och min fodervärd har planer på svår hoppning. Så det är en rätt hyffsad häst.

Senast ändrad:

nej jag känner inte direkt det är något stort att begära när man lånar ut en såpass bra häst.

Nej hästen på min avatar är såld till danmark för en tids sen, men hästen jag lånar ut är i ungefär samma klass :)

ja men det är ju precis det jag menar att fodervärden står för kostnaderna när den är utlånad (förutom försäkringen som jag ska stå för) då tycker jag också att besiktningarna är något som uppkommer eller något som ingår i fodervärds grejen helt enkelt.

Jag tycker helt klart att du skall lämna ut hästen på foder. Och just på foder! Med allt som ingår i det för fodervärdens del. Hon betalar allt utom försäkringen, även kostnader som uppkommer om det händer något.
Skriv tydliga papper på allt!
Och lycka till!

/Malin

Jag tycker att du INTE ska låna ut hästen. Även kan du låta tjejen rida honom/henne några gånger i veckan. Resten av dagarna kan du eller din man/kille/sambo ta hand om hästen.
Det är så jag skulle gjort

Jag tycker att du INTE ska låna ut hästen. Även kan du låta tjejen rida honom/henne några gånger i veckan. Resten av dagarna kan du eller din man/kille/sambo ta hand om hästen.
Det är så jag skulle gjort
Kan du inte motivera varför du tycker så?
Om man känner att man inte riktigt har den tiden man behöver ge hästen under tiden man är gravid och sedan när barnet är litet, och man har en häst med stor potential, är det inte bättre att låta någon annan ta reda på den under tiden, om man hittat en människa som känns rätt? Då stannar ju inte heller hästen i utvecklingen och man behöver inte ha dåligt samvete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 153
Senast: gullviva
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama