Låna för att köpa häst?

Ainon

Trådstartare
Någon som tagit ett lån för att kunna köpa en häst?

Hur mycket?
Vars ifrån?
Hur mycket betalar ni av i månaden? och under hur lång tid?

Kanske en jätte dum grej men undersöker alla möjligheter ;)

Sv: Låna för att köpa häst?

Jag kommer att ta lån.
Någonstans mellan 30-50' kommer jag att låna.
På banken :-), men med medlemslån från facket, lite extra förmånligt. :bow:

Jag tog ett lån till min häst jag köpte. Han kostade 15 000 men eftersom att jag tog ett medlemslån så var minsta beloppen 20 000 kr.
Jag som är lite snål eller dum kan man med säga, tog det på 4 år:crazy: Kostade 460 kr/månad.
Och lånade från swedbank.

50.000kr från banken, bra ränta tack vare personliga kontakter.

900pix i månaden (lite mindre men jag betalar lite extra för att bli av med det), har betalat 2 av 7 år på det.

tills ganska nyss har ja alltid undrat hur folk har råd med dyra hästar..alltid liksom trott att folk har massa pengar o kan lägga ut direkt massor bara sådär...

men aldrig tänkt på att man faktikst kan ta lån för att köpa dom med..hästar på lån har ja inte ens tänkt på...men blir ju precis som med bilar..ser ja nån med en dyr bil tänker jag alltid...lån..men så tänker/tänkte ja aldrig när ja såg alla dyra hästar folk har..då tänkte ja bara att dom måste vara väldigt rika som har råd med dom..

mm..lån e jobbigt.

Intressant tråd. Har aldrig ens reflekterat över att låna tll en häst, men det är ju faktiskt en möjlighet !

Dem allra flesta "vanliga" människor får ju ta lån för att klara av att köpa häst.. I alla fall i min bekantskapskrets.

Ytterst få som har dem pengarna att punga ut med på en hobby...

jag lånade till min häst.. 30 tusen avbetalt i dagsläget.. Tror att jag betalade runt 800/mån. Minns inte hur lång tid det tog..

Hur mycket?
Vars ifrån?

Oh yes :p

45 000:-
Först SEB, nu flyttat till Handelsbanken
Omkring 500:-/månad tror jag, 10 år

Jag tycker (förståss :crazy: ) inte alls att det är dumt att låna till inköpskostnaden, bara man har räknat på att man har råd med avbetalningar, stallhyra, försäkring, utrustning osv.
Jag köpte min häst medan jag pluggade, hade såklart inte 45 000:- att slanta upp bara sådär, det var inte planerat förståss, trodde inte hästen jag var kär i skulle bli till salu, då hade jag sparat lite innan :idea:

Så du fick låna medan du studerade?
Var du tvungen att ha någon borgenär eller liknande?

Lånade 45 000 kr över fem år. Betalar ca 1000 kr i månaden (bara ett och et halvt år kvar :)).

Jag tog ett lån till min häst jag köpte. Han kostade 15 000 men eftersom att jag tog ett medlemslån så var minsta beloppen 20 000 kr.
Jag som är lite snål eller dum kan man med säga, tog det på 4 år:crazy: Kostade 460 kr/månad.
Och lånade från swedbank.

Mycket bra att ta det pa sa kort tid! :bow:

Som den finansratta jag ar har jag svart att kopa motivering till att kopa en hast helt pa lanade pengar, om man nu inte jobbar med hastar, dvs, har sk egen verksamhet inom avel, tillridning, rider pa hog niva (fast da brukar man val fa en sponsor efter inte all for lang tid, eller?). Den dagen jag koper hast (som kommer vara en lamastare saklart :d ) kommer jag betala hasten pa check/kontant.

Hur mycket?
Vars ifrån?

tog lån på huset

Är du student och vill låna? Nordea har studentlån upp till 20 000:- som ska betalas av inom 5 år.

Jag har funderat på att ta lån när jag ska köpa min nästa häst, men det kommer att dröja några år till.
Skulle nog vara beredd att låna upp till 60- 70.000, men det beror alldeles på vad jag hittar för häst, det kan ju bli bara 25- 30.000 också

kl
Har lånat till ena hästen och avbetalar på 3 år, amoterar ca 1300 i mån.
Som sagt, kalkylera med kostnaden och tänk på om hästen sjunker eller stiger i värde.Ex om du köper en äldre häst kanske du ska betala av lånet snabbare. Det är inget kul att ha lånet kvar och inte ha någon häst... :crazy:

Har lånat 25000 för att slippa fortsätta avbetalningen till säljaren. Kändes mycket bättre att betala säljaren och ha en skuld till banken istället. Hon utnyttjade att skulle betala, och påpekade alltid skulden, och jag fick betala en massa annat oxå, förutom hästen vid sidan av, så jag såg till att hon fick resterande beloppet på hästen, -25000 kr, rakt i handen. Sen flyttade jag hästen därifrån. Lånet var på 1000 kr i månaden, men jag jobbade på och sparade ihop så jag hade betalt av det på strax över året. (man får nog se till att hästen är försäkrad för beloppet man lånat, så man har nånstans att ta pengar ifrån och betala av lånet med ifall det skulle hända hästen nått.

Annars är det väll endast i undantagsfall jag tycker att man ska låna pengar till sina hästar. Det är min mening.

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 773
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar