Låna avelssto, tips?

R

Raderad medlem 124573

Jag har planer på att låna/leasa ett sto för säsongen och har hittat ett par lämpliga kandidater. Funderar nu på hur man går vidare.....
Hur skriver man ett bra avtal? Vad finns det för fallgropar och vad är viktigt att tänka på?
Ngn med erfarenhet av detta? Eller har ni några tips/tankar?
 
Skriv noga avtal vem som betalar vad och hur länge.Kolla försäkringar , ifall det händer stoet något.Ska du ha stoet hemma eller är det kvar hos ägaren?
 
Skriv noga avtal vem som betalar vad och hur länge.Kolla försäkringar , ifall det händer stoet något.Ska du ha stoet hemma eller är det kvar hos ägaren?

Tack! Tanken är att hon ska stå hemma, dock har vi dräktiga ston hemma nu så min tanke var att hon kunde stå kvar hos ägaren tills dom har fölat i maj. Känns inte bra att flytta dit ny häst precis innan fölning.

Jag tänker också att det kanske är bättre för det nya stoet att stå kvar hemma tills vi vet att hon är dräktig? Jag vill undvika onödig stress för både henne och stona hemma.
 
Jag har ett sto som är utlånat till avel - tredje gången nu och denna gång är det på långtidsfoder (varit för 1 föl de andra två gångerna). Vi har haft ett fodervärdskontrakt som modifierats för att passa syftet, och andra gången hade vi ytterligare ett kontrakt från Svensk Travsport (tror jag det var, minns dåligt) som specifikt rörde leasing för avel. Denna gång har vi ett fodervärdskontrakt.

Våra avtal har fungerat bra, de har reglerat vem som betalar vad, hur länge avtalet gäller, uppsägningstid - och vad som händer med ev föl om någon av parterna bryter avtalet under tiden hästen är dräktig osv. Nu sista gången la vi till en punkt som rörde att om stoet inte blev dräktigt inom normal säsong (med slutdatum) så skulle hon tillbaka till oss (detta efter att en bekant hamnade i en tvist där fodervärden inte lämnade tillbaka stoet då det inte blev dräktigt - och de "skulle ha ett föl").
 
Jag har ett sto som är utlånat till avel - tredje gången nu och denna gång är det på långtidsfoder (varit för 1 föl de andra två gångerna). Vi har haft ett fodervärdskontrakt som modifierats för att passa syftet, och andra gången hade vi ytterligare ett kontrakt från Svensk Travsport (tror jag det var, minns dåligt) som specifikt rörde leasing för avel. Denna gång har vi ett fodervärdskontrakt.

Våra avtal har fungerat bra, de har reglerat vem som betalar vad, hur länge avtalet gäller, uppsägningstid - och vad som händer med ev föl om någon av parterna bryter avtalet under tiden hästen är dräktig osv. Nu sista gången la vi till en punkt som rörde att om stoet inte blev dräktigt inom normal säsong (med slutdatum) så skulle hon tillbaka till oss (detta efter att en bekant hamnade i en tvist där fodervärden inte lämnade tillbaka stoet då det inte blev dräktigt - och de "skulle ha ett föl").

Jag har också hört om ett sådant fall så det bör vara tydligt i kontraktet vad som gäller om stoet ej blir dräktig 2017. Samt väldigt tydligt vem som betalar vad och äger vad, samt vad som händer om någon part vill avsluta kotraktet.
 
Jag har ett sto som är utlånat till avel - tredje gången nu och denna gång är det på långtidsfoder (varit för 1 föl de andra två gångerna). Vi har haft ett fodervärdskontrakt som modifierats för att passa syftet, och andra gången hade vi ytterligare ett kontrakt från Svensk Travsport (tror jag det var, minns dåligt) som specifikt rörde leasing för avel. Denna gång har vi ett fodervärdskontrakt.

Våra avtal har fungerat bra, de har reglerat vem som betalar vad, hur länge avtalet gäller, uppsägningstid - och vad som händer med ev föl om någon av parterna bryter avtalet under tiden hästen är dräktig osv. Nu sista gången la vi till en punkt som rörde att om stoet inte blev dräktigt inom normal säsong (med slutdatum) så skulle hon tillbaka till oss (detta efter att en bekant hamnade i en tvist där fodervärden inte lämnade tillbaka stoet då det inte blev dräktigt - och de "skulle ha ett föl").

Tack för bra svar!
Det där avtalet från travet hittade jag på nätet men man var tvungen att köpa det för att kunna läsa... Var det bra? Eller är det enklare att utgå från ett vanligt fodervärdsavtal?

Bra det där med att skriva in vad som händer vid utebliven dräktighet, jag är rädd för motsatt senario där jag blir stående med ett icke dräktigt sto i 1,5 år :crazy:
 
Jag har också hört om ett sådant fall så det bör vara tydligt i kontraktet vad som gäller om stoet ej blir dräktig 2017. Samt väldigt tydligt vem som betalar vad och äger vad, samt vad som händer om någon part vill avsluta kotraktet.

Precis, tror det är viktigt att ha med.
Gällande vad som händer om någon bryter kontraktet har vi sagt såhär (obs - ej ordagrant): att om stoägaren (vi) avbryter under pågående avtal och tar hem stoet så betalar vi för fölets uppehälle fram till avvänjning men det tillhör fortfarande fodervärden, och om de avbryter och skickar hem stoet under tiden så tar vi över fölet (med allt vad det innebär med kostnader - och ägande).
 
Tack för bra svar!
Det där avtalet från travet hittade jag på nätet men man var tvungen att köpa det för att kunna läsa... Var det bra? Eller är det enklare att utgå från ett vanligt fodervärdsavtal?

Bra det där med att skriva in vad som händer vid utebliven dräktighet, jag är rädd för motsatt senario där jag blir stående med ett icke dräktigt sto i 1,5 år :crazy:

Ah, de fodervärdarna var engagerade inom travet så det var de som hade kontraktet. Minns inte länrge vad som stod i det men det var ett komplement till det andra vi hade. Men som sagt - de andra två gångerna vi gjort såhär har vi klarat oss bra med vanligt fodervärdskontrakt med en bilaga till.

Jätteviktig bit att ha med, för allas skull.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 631
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Petronilla
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 829
Senast: nyttnick
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
809
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp