Låna avelssto/mage

tramp

Trådstartare
Jag har ett sto f.14 som jag skulle vilja betäcktes som 3.åring efter treårstest för att sen utbildas vidare upp i klasserna efter fölet. Vill kolla lite olika möjligheter om det är så att jag själv inte har möjlighet eller intresse att behålla avkomman då. Ni som lånat ut era ston, hur har ni gjort med kontrakt, upplägg, kostnad osv?

Jag har ett sto / mage på lån..
Vi har skrivit kontrakt att jag har henne på foder till feb 2017 (från maj 2015)
Ett vanligt fodervärdskontrakt där det står vad jag får använda henne till, dvs betäcka 2015, jag står för alla kostnader för fölet och hennes underhåll så som mat, verkning vaccinering osv. Ägaren vill inte ha något för "hyra" av magen.. När fölet är avvant åker stoet hem och fölet blir kvar :) undra om jag har glömt nått nu:cautious::)

Jag gjorde en sådan deal för massor med år sedan. Jag valde hingst och stod för alla kostnader direkt relaterade till betäckning/dräktighet. Stoet stod kvar hos ägaren som var en rutinerad uppfödare. Vid leverans av fölet till mig när det var avvant skulle jag betala en summa vi kommit överens om. Nu var det så olyckligt att fölet dog vid fölningen. Jag hade tagit en fosterförsäkning som täckte de kostnader jag hade haft.

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 819
Senast: athena
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Hallå! Går och dagdrömmer lite om att betäcka mitt sto i framtiden. Hon är regristerad som Hannoveranare, e Don Vino och ee...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur