Låna avelssto/mage

tramp

Trådstartare
Jag har ett sto f.14 som jag skulle vilja betäcktes som 3.åring efter treårstest för att sen utbildas vidare upp i klasserna efter fölet. Vill kolla lite olika möjligheter om det är så att jag själv inte har möjlighet eller intresse att behålla avkomman då. Ni som lånat ut era ston, hur har ni gjort med kontrakt, upplägg, kostnad osv?
 
Jag har ett sto / mage på lån..
Vi har skrivit kontrakt att jag har henne på foder till feb 2017 (från maj 2015)
Ett vanligt fodervärdskontrakt där det står vad jag får använda henne till, dvs betäcka 2015, jag står för alla kostnader för fölet och hennes underhåll så som mat, verkning vaccinering osv. Ägaren vill inte ha något för "hyra" av magen.. När fölet är avvant åker stoet hem och fölet blir kvar :) undra om jag har glömt nått nu:cautious::)
 
Jag gjorde en sådan deal för massor med år sedan. Jag valde hingst och stod för alla kostnader direkt relaterade till betäckning/dräktighet. Stoet stod kvar hos ägaren som var en rutinerad uppfödare. Vid leverans av fölet till mig när det var avvant skulle jag betala en summa vi kommit överens om. Nu var det så olyckligt att fölet dog vid fölningen. Jag hade tagit en fosterförsäkning som täckte de kostnader jag hade haft.
 

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: Pudlan
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: KickiH
·
Hästmänniskan Jag har ett nyblivet treårigt halvblod sto som jag själv fött upp. Fick ett jobberbjudande för ca ett år sedan som jag inte kunde tacka...
Svar
9
· Visningar
1 440
Senast: Capel
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 973
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp