Lämplig utrustning?

kryddelydd

Trådstartare
Jag har en treårig fjording som inte är så stor, ca 132-133 cm i mkh. Eftersom jag är vuxen, känns det "sådär" att börja rida på henne.

Hon är lugn och obekymrad till sättet så jag tänker att inkörning kunde vara bra och att hon skulle kunna bli en körponny.

Om vi nu en stund utgår från att jag har förmågan att dels tömköra henne och lära henne styrning med hjälp av körpisk också, och dels har förmågan att lära henne att tolerera vagn.

Och så låtsas vi en liten stund att jag funderar på tävlingar, kanske brukskörning, kanske precisionskörning.

Och så kommer vi ihåg att jag har ett par SM-kuskar i närheten som jag kan ta hjälp av vid behov med lektioner och liknande.

Vilken utrustning är smartast att skaffa? Loksele eller bröstsele?? Hästen har hyfsat sel-läge för brösta än så länge.

Vilken sorts vagn??? Maratonvagn? Flakvagn eller liknande går ju att köpa begagnat till ganska snäll penning.

Är inte riktigt gjord av pengar så jag är inte så frestad att skaffa alla sorter, hellre så få utrustningsdetaljer som möjligt men av vettig kvalitet.

Sv: Lämplig utrustning?

Jag skulle ta med henne till någon av buskarna, när du har förmånen att ha de så nära :)

Jag skulle ta med henne till någon av buskarna, när du har förmånen att ha de så nära :)

Jo, självklart.
Men jag kan inte åka dit varje gång jag vill köra eller träna. Visst är hon snäll att stoppa i transporten och köra - inga problem. Men det tar ändå tio-femton minuter enkel väg (längre än så är det inte till den närmsta, Karin Söderqvist) och det är en j-a procedur och jag har fler hästar.

Så visst är tanken att ta hjälp!
Har tidigare gått tömkörningskurs för Anders E med en annan häst, och varit hos en annan B-tränare för inkörning av en annan häst så har därför lite koll på grunderna.

Till de absoluta grunderna duger de grejer jag har: en enkel bröstsele - ja, med separata remmar för däckel respektive brösta, jag har baksele dock lite för stort för den aktuella hästen, jag har rejäla draglinor inskaffade på floby överskottslager, jag har en svängel och däck eller annat lämpligt att hänga efter för att dra lite vikt i draglinor plus svängel.
Jag har ett par lokselar också men tror att de är för stora för den aktuella ponnyn.
Utrustningen ovan duger utmärkt till grundarbetet med tömkörning och att låta hästen dra lite.
Jag har en ridbana som är tillräcklig för tömkörningen, jag har koner och andra saker för att träna precisionen i tömkörningen/styrningen.
Jag har trädetaljer för att vänja hästen vid en skakel i taget som går emot benen.
Jag har en enkel "skräprockard" utan svängel. Den duger för att åka i en gång varannan månad men det är ju inget att ha om man ska köra "på riktigt". Den får duga för att hästen ska kunna dra lite, och träna sig på att svänga i skaklar.

Om vi nu ska utgå från det frågan gällde.

Är det smart att köpa en rejäl loksele och låtsas att den går att använda till flera grenar? Jag kan inte se i TR att loksele inte skulle vara tillåter i exempelvis dressyr eller precisionskörning eller maraton, och då vore det kanske mest intelligent att skaffa loksele, som ju också kan användas vid brukskörning?

Och när det gäller lämpligt åkdon, antar jag att det vore klokt att köpa en fyrhjulig vagn, gärna med spårvidd 126 cm??

Eller är det något jag inte tänkt på?

Och som sagt, självklart ska jag ta hjälp av tränarna. Men det kan jag inte göra varje dag.

Det var inte det jag menade. Utan att de kan hjälpa till att resonera fram till vad som passar dig och hästen eftersom de kan se er på riktigt.

OK, då blev ditt svar rimligare.

Då tolkar det som att du egentligen håller med om att de grejer jag har duger till grunderna och att jag egentligen inte ska ha för bråttom att skaffa "bättre" eller "rejälare" saker?

Tycker du kan fråga de där kuskarna jag om
de grejer du har och hästens möjligheter. :)

Tycker du kan fråga de där kuskarna jag om
de grejer du har och hästens möjligheter. :)

Trots den glada gubben, upplever jag detta som ett direkt avsnoppande svar som verkligen inte är till någon hjälp.

som jag skrivit: jag avser att ta hjälp men jag kan och vill inte åka varje dag eller vid varje träningstillfälle till tränare.

Jag skulle gärna få lite input och gärna olika tankegångar kring lämplig/vettig typ av vagn.
På Ädelssons, som jag hittade tack vare vänliga och konstruktiva tankar i en annan tråd, finns det exempelvis start-paket med sele och rockard.
Rockard är ju snällare i pris jämfört med många andra.

Men jag skulle gärna höra/läsa resonemang kring för- och nackdelar med att välja maratonvagn jämfört med spider eller träningsvagn om man tänker sig blandad körning med möjlighet för tävlingskörning.

Jag inser att maratonvagn är robustare och mer "stryktålig" för tuff körning.
Men andra tankegångar kring val??

Men som jag skrivit: jag kan inte se i TR att man inte får använda loksele i exempelvis dressyr- eller precisionskörning och generellt verkar det ju som om loksele kan vara lämpligare till fjording, med tanke på halsansättning och liknande och en större drag-yta på lokorna jämfört med en brösta. Därav min tankegång kring loksele hellre än bröstsele.

Ja visst kan jag resonera med kuskarna/tränarna här i närheten. Men jag tänker att man kan få fler infallsvinklar genom att vända sig till ett öppet forum där många personer har varierande erfarenheter och kunskaper och synpunkter.

Detta blir ju ett nytt inlägg som är mer eller mindre lika med mina tidigare men som sagt, jag upplever att jag blir helt avsnoppad av ditt svar och det är inte så vänligt.

Jag tycker att du kan börja med de saker du har, tills du vet att hästen fungerar. Jag är oftast själv när jag kör in hästar, men tar hjälp vid kritiska moment när vi spänner för kälk eller vagn de första gångerna. Jag börjar med tömkörning och hästen måste kunna lyssna ordentligt, särskilt på halter, jag vill att de stannar så fort man prrrt. Sedan leder jag hästen och håller linan med kätting mot hästens sida, så att de är helt bekväma med ljudet. Sedan hänger jag fast den. Nästa gång gör jag likadant fast på andra sidan. Sedan har jag gjort långa skaklar av reglar, där kör jag likadant igen. Hänger aldrig fast ngt som hästen inte är bekväm med. När hästen tycker det är ok med skaklarna, då hänger jag fast en på var sida, hästen kan bli stressad när det ligger mot på båda sidor så att man är beredd på detta. Nästa steg är att spänna för vagn, kälk eller däck, men ta hjälp av ngn kunnig. Jag hade köpt en bättre rockard, med svängel, hög sits och gärna broms att börja med. Loksele är ok att tävla med, även rockard, men bra om spårvidden är 125 cm. Lycka till!

Du har ju bra saker redan! En svängel kan du köpa och sätta på rockarden, den kostar några hundralappar. Loksele får du tävla med i alla klasser mig veterligen och det finns riktigt fina. Spider har man när man kör dressyr och möjligtvis precision. Du kan tävla med rockard också, maratonvagn är inget måste. Flakvagn har man i brukskörning endast.

Jag tycker att du kan börja med de saker du har, tills du vet att hästen fungerar. Jag är oftast själv när jag kör in hästar, men tar hjälp vid kritiska moment när vi spänner för kälk eller vagn de första gångerna. Jag börjar med tömkörning och hästen måste kunna lyssna ordentligt, särskilt på halter, jag vill att de stannar så fort man prrrt. Sedan leder jag hästen och håller linan med kätting mot hästens sida, så att de är helt bekväma med ljudet. Sedan hänger jag fast den. Nästa gång gör jag likadant fast på andra sidan. Sedan har jag gjort långa skaklar av reglar, där kör jag likadant igen. Hänger aldrig fast ngt som hästen inte är bekväm med. När hästen tycker det är ok med skaklarna, då hänger jag fast en på var sida, hästen kan bli stressad när det ligger mot på båda sidor så att man är beredd på detta. Nästa steg är att spänna för vagn, kälk eller däck, men ta hjälp av ngn kunnig. Jag hade köpt en bättre rockard, med svängel, hög sits och gärna broms att börja med. Loksele är ok att tävla med, även rockard, men bra om spårvidden är 125 cm. Lycka till!

+ shetlandskusk.

Tack för bra, konstruktiva förslag! Så som du beskriver grunden är precis som jag jobbade tillsammans med B-tränaren för ett par år sedan på min dåvarande häst.

Mina draglinor är trossar med kätting, och den lösa svängeln är i metall så det låter fint om den...
bra idé med reglar som "start-skakel". Man kan ju tänka sig att borra eller såga ett hål och dra igenom ett gammaldags gult hösnöre som går av "lagom lätt" och så fästa med karbinhake till exempel så att grejerna kan gå sönder om det behövs.

Inte meningen att snäsa av.

Jag har rockarden Oxer från ädelssons.
Den är rejäl och stabil, jag gillar den mycket!! Kändes
bra att köpa en "budget-vagn" innan jag vet vad jag vill ha, så tänkte jag. Nu efter bara några månader känner jag att en maratonvagn kunde vara nåt -
men så länge jag inte tänker tävla så...
Jag kan verkligen rekommendera Ädelssons oxer- riktigt bra vagn!
Däcken är rejäla och hela vagnen stabil, på ett ställe när jag kör passerar jag ett "stenparti" och det känns inte nämnvärt där
man sitter. Men min ponny är ca 120 cm i mkh. Det står att den passar upp till 150 hästar då den är ställbar men jag kan tänka mig att den "känns liten" ....

Jag valde dock att köpa en "bra" sele på en gång. Jag antar att det är en budget-sele man får med utifrån priset.

Sen generellt skulle jag nog testa mig för lite med de grejer som du beskriver att du har innan du vet om hästen passar för körning.

Senast ändrad av en moderator:

Kändes
bra att köpa en "budget-vagn" innan jag vet vad jag vill ha, så tänkte jag. Nu efter bara några månader känner jag att en maratonvagn kunde vara nåt -

Sen generellt skulle jag nog testa mig för lite med de grejer som du beskriver att du har innan du vet om hästen passar för körning.

Ja, det är lite så jag är orolig för - att man snart efter inköp av en modell kommer på att man vill ha något annat.

Jag lutar kanske mentalt åt att använda det jag har till att börja med, och sedan antagligen kasta mig över en maratonvagn för det känns som att det öppnar flest dörrar så att säga.
Å andra sidan verkar ju rockard vara smart på så sätt att flera tycks vara mer eller mindre nedmonteringsbara så det går att få med dem i samma hästtranport som hästen vilket ju är en stor fördel.
Har fantastiska sandvägar någon mil härifrån (helt OK förutsättningar att både rida och köra här hemma också, men de vägarna är underbara) och det kunde ju vara riktigt kul att ta med häst och vagn och variera sig. Och jag har ingen hästlastbil utan personbil plus trailer...

Å tredje sidan är min rockard rätt dålig i utförande så den kommer inte precis att öka nöjet med körning utan borde nog bytas till något vettigare och rockard/gig är ju betydligt billigare jämfört med maratonvagn.

Jaja, det finns många sätt att resonera.

Om ett år har jag betalt färdigt studielånet och då får jag tre tusen mer per månad att leka med så då går det ju fort att spara ihop till en vettig vagn. Man ska tänka långsiktigt...

Selen är visserligen en enkel bröstsele men så långt jag kunnat se rätt OK ändå med separat bukgjord och däckelgjord, och dragögla. Så den är det inte katastrofalt att fortsätta använda. visst kommer den att bli för liten för fröken när hon breddar sig, men jag har en storlek större också, utlånad till en kompis så där är det inte så bråttom än.

Liknande trådar

L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 669
Senast: _L_
·
Körning Frivilligt att svara, och anledningen till enkäten är enbart min egen nyfikenhet på vilka ni andra är! :) 1. Vilken häst/vilka hästar...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 610
Senast: AKB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar