Lämplig kvot till småttingar?

Mia_R

Trådstartare
Liten är ju uppfödd på mjölkersättning och har nu fått flytta till sitt nya hem den kommande tiden. Jag fick analys på hösilaget av stallägaren och funderar nu över vilken kvot man ska räkna med till föl? Jag tycker ju att han ser lite senare ut än sina jämnåriga kamrater som han lämnat och hönsmammar mig lite över det :angel:, men vill ju samtidigt inte att jag proppar i honom mer än vad som är nyttigt "bara" för att jag tycker att han behöver växa tills sig. Han är piggelin och glad och har "moster" med sig som barnvakt första tiden innan hon kommer hem och han får gå själv med de andra slynglarna.

Så, vad räknar ni för kvot till årets primörer? :idea:

Sv: Lämplig kvot till småttingar?

Tabell-kvot från SLUs häfte "Utfodringsrekommendationer för häst" är en kvot på 10 för 5-6-månadersföl och kvit på 8,5 för 7-12 månader.

Min erfarenhet är att det brukar vara svårt att få i dem allt vad de behöver i proteinväg, så jag tvivlar på att du lyckas elda för kråkorna...
Lycka till!

Oj, vad är lämpligt att höja med då? Det är tyvärr bara en kvot på 5,7 enligt analysen. :eek:
Vad kan små magar tåla, luzern?

lucernhack är väl snällt mot magen för de flesta hästar. ger ju mycket att tugga på också.

Ser när jag kollar att jag inte får upp kvoten tillräckligt mkt genom att ge varesig luzern eller krafft protein. Kan linfrökaka eller soja vara ett alternativ, eller är det helt hysteriskt fel med soja till föl?

Oj, vad är lämpligt att höja med då? Det är tyvärr bara en kvot på 5,7 enligt analysen. :eek:
Vad kan små magar tåla, luzern?

Det är just här som de speciella fölfodren passar. I den här ålder är inte matsmältningen fullt utvecklad så vanliga foder bryts inte ner fullt ut som hos en äldre häst. Vilket som är bäst är mycket beroende på både individ och grovfoder.

Erfarenhet från den av mina som var yngst när hennes mamma dog är att hon inte orkade äta mer än ca 4 - 5 kg grovfoder på ett dygn. Lucern oavsett om det var hack eller pellets tog också lååång tid för henne att äta. Så det blev på långa vägar inte vad hon behövde. Räddningen för min del var D & H:s fölfoder för fullblod och lite senare det för växande fullblod. Detta fölet har ändå inte mycket fullblod i generna.:confused:
Föl nummer två som hade sin mamma kvar längre, var mycket mer lätt född. Så i hennes fall blev räddningen istället D & H:s "vanliga" fölfoder, lite lucern pellets och grovfoder.
Så för mina var det klar skillnad i vad och hur mycket de behövde. Föl nummer ett behövde hela dygnet på sig för att lyckas peta i sig maten. Föl två var istället mycket matfrisk och skulle gärna tagit ett pat omgångar till.:d

Jag har köpt D&H:s creepfeed men om jag ska följa rekommendationen på påsen så blir det ju ändå för lite protein. :( Ska jag ge honom krubban full inför natten, finns det ingen risk att han blir sjuk av allt, eller hur 17 ska jag göra? Det finns inga möjligheter att lagra eget foder på gården och om ca en månad ska han och en massa andra småpojkar gå på lösdrift så då kraftfodras de där ett par ggr/dag. Då kan jag inte ge honom ngt som han får gå och ta en tugga av när han känner för det för det slutar väl med att jag står och föder fem andras föl ur min ficka! :crazy: Han har mkt högt fulllodsinslag, mamma var rent xx och Szkopul är väl ~75 - 80% xx har jag för mig?

Känns som jag håller på att bli gråhårig av att försöka hitta något vettigt. :confused:

Svara från min erfarenhet. Det är att föl nummer aldrig hade kunnat hålla hullet på lösdrift dygnet runt. Det tog alldeles för lång tid för henne att äta.
Föl nummer två hade klarat sig utmärkt för det tog inte lång tid för henne att få i sig maten. Det kunde man gått ut och gett henne direkt ett par gånger på dygn och väntat medans hon åt upp.
Sedan har jag en egen hingst med mycket fullblod i som fått en vanlig uppväxt med mamma och normal avvänjning. Men inte heller han fungerar på lösdrift. Jag provade förra året då som var hans första vinter utan mamma. Men jag fick ta in honom i box efter någon månad för han tappade alldeles för mycket. Även han behäver lugn och ro för att äta allt han behöver.

Nu kan jag inte värdena på din pellets men jag hade beroende på häst och hur den äter antingen valt D&H:s fullblodsfoder eller gett lucern eller soja som tillskott. Själv är jag ingen fantast av soja, fast det är av miljöskäl. Men som tillskottsfoder till unghästar är det ibland ett bra alternativ.

Ja, vi får väl se hur det går. Funkar det inte så får han stå på stall istället. Svenska Foder ska tydligen ha GMO-fri soja så jag ska kolla om det stämmer.

Är det ok att ge soja till föl efter avvänjning för att få upp proteinet?

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 895
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 201
Senast: Niyama
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 487
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka