Lämplig kvot protein/energi?

C

cafu

Hej!

Jag har 2 kallblod, 1 ung (1 år) och en gammal (20 år) som jag vill kunna ge samma hösilage om möjligt.

Vad kan vara en lämplig kvot protein/energi för att unghästen ska få i sig tillräckligt och det samtidigt inte ska bli alltför mycket protein för den gamle?

Tänkte komplettera med kraftfoder i form av kornkross samt mineraler.

Sv: Lämplig kvot protein/energi?

En gammal häst har faktiskt högt proteinbehov..så sätt alla 3 på samma kvot. Varför vill du inte den gamle hästen ska få så mycket protein då ?

Var lite snabb på sändknappen i mitt meddelande, det jag egentligen menar är att den gamle inte skulle behöva ha så energirikt foder, och protein är väl ganska energirikt om jag inte har helt fel?

Mynta2 skrev:
En gammal häst har faktiskt högt proteinbehov..så sätt alla 3 på samma kvot. Varför vill du inte den gamle hästen ska få så mycket protein då ?

Öhh, protein och energi är ju 2 olika saker...Är det något foder du menar som skulle vara energirikt eller ?? Fattar inte riktigt...

Lämpliga värden för hösilage?

Jag vet inte heller riktigt vad jag menar :confused: har precis börjat sätta mig in i det här med grovfoderanalyser.

Formulerar om frågan:

Jag ska köpa hösilage som jag vill kunna ge till både en ung (som behöver lägga på sig lite) och en gammal (som är rejält rund och inte behöver så mkt energi) häst. Vad kan vara ett lämpligt värde för protein respektive energiinnehåll som fungerar att ge till dem båda?

Jag tänkte komplettera med kornkross samt mineraler och ev. ngt ytterligare?

Mynta2 skrev:
Öhh, protein och energi är ju 2 olika saker...Är det något foder du menar som skulle vara energirikt eller ?? Fattar inte riktigt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat