Lämplig hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bubbsan
  • Startdatum Startdatum
B

bubbsan

Jag har ett varmblods sto som jag har tankar på att betäcka. Hon är snart 12 år så ja tänkte vänta lite till. hon har inte haft något föl innan. Har sprungit på banan en tid men är nu en kanon rid häst. Hon är väldigt fin i kroppen, högrest och har fått bra gångarter, klok och pigg tjej med mycket motor. En väldigt snäll och lätt hanterlig häst. Hon är mörkbrun, nästan svart och ca 163 cm hög. Arbetsvillig och har kommit igång i både dressyren och hoppningen. I hoppningen är hon lite försiktig men tycker att det är roligt. Är lite tävlad i andra grenar.
Vill ha en rätt stor avkomma och gärna en hoppinriktad hingst.
Min tanke var att betäcka henne med ett halvblod för att få en ridhäst. Men vet inte nån som är villig att blanda dessa två raser. Kan ju inte ta vilken hingst som helst eftersom man vill hålla raserna så rena som möjligt.
Vet någon nåt? Är det en lämplig blandning? Finns det någon annan ras som är lämplig? Fullblod kanske?, eller blir det en avkomma som kommer bli alldeles för hispig och nervös?
Vill egentligen inte ta en varmblods hingst eftersom jag vill ha en passande ridhäst.

Jag är jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig me lite tips och synpunkter! Det finns ju så många hingstar nu och det är en salig blandning och alla har sina sidor. :bump:

Sv: Lämplig hingst?

Har sett några riktigt trevliga halvblodvarmblodskorsningar. För att få en trevlig ridhäst till sig själv så går det väl bra men ska man sälja så är det nog svårt att få ut några pengar. Ska du betäcka naturligt eller med semin? Om naturligt så är det ju bra att veta i vilken del av landet du bor...

Vill egentligen inte ta en varmblods hingst eftersom jag vill ha en passande ridhäst.
Nu kommer det där som du inte vill se/höra... ;)

Vill man ha en passande ridhäst så är chansen störst att få det man vill ha om man parar två individer som är avlade för detta ändamål och som har de egenskaper du vill ha hos avkomman.
SÅ jag tycker du ska fråga dig än en gång om ditt sto verkligen är det bästa att avla på när du har det mål du har. HON är avlad för att trava fort franför en vagn och även om hon nu är en väldigt trevlig ridhäst så är det inte alls säkert att hon nedärver de egenskaperna till sin avkomma. Chansen att det blir "rätt" är ju större om även hennes förfäder är avlade för ridning.
Kom ihåg att det kostar lika mycket att föda upp en skräpavkomma som en toppdito...
Och JODÅ, visst förstår jag att det är just ditt sto du vill ha en avkomma efter, men fråga dig själv en gång till om hon är rätt material för den avkomma du vill ha.

Sen ett tips: det finns massor av trådar om travarston som betäcks med ridhästhingstar, bläddra ett antal sidor bakåt så lär du hitta några. (och kommentarer liknande min ovan kommer du nog hitta i samtliga)

Du vill inte ha en varmblodshingst eftersom du vill ha en passande ridhäst? Om nu märren din är varmblod och inte passande ridhäst pga det, varför ska hon då avlas på?

Tycker det där är lite konstigt, alla som ska ta föl på sitt trav-varmblodssto gör det för att hon är så underbar och så bra ridhäst mm. Men ändå så ska man blanda in nått annat?

En anledning kan vara att travhingstarna är mkt dyrare att använda sig av. Man kanske inte vill lägga 30 000 på språngavgift om man inte tänkt använda avkomman till trav.

Jag tror att det bästa att korsa med är fullblod el arab. Dessa raser har ju båda använts bland vbl-travarna tidigare. Det är inte så många år sen som det var tillåtet att korsa med fullblod och avkomman registrerades som vbl-travare och därmed tillåtet att även starta den.

Å andra sidan är det mkt, mkt billigare att köpa sig en ridhäst som passar de målen man har satt upp.

Det är inte billigt att föda upp, samt att man vet inte vad som kommer ut. Att avla är en chansning, man måste hitta rätt hingst till rätt ston, men inget garenterar att det fölet som kommer ut uppfyller ens mål!

Är ens enda mål att få en ridhäst så är det som sagt mkt billigare att köpa en ridhäst än att försöka tillverka en själva!

Cilva skrev:
En anledning kan vara att travhingstarna är mkt dyrare att använda sig av.

Finns massor av travhingstar för under 10.000:-

Fast om jag ska vara elak så är det ju oftast så att de hingstar som passar:angel: "rid"-travstona de som finns inom ett par mils avstånd, och kostar gratis-1000:-:cool:

Tycker du ska kolla ut en hingst du gillar och sen kontakta hingsthålleren och ställa de frågor du vill.

Har ridit ganska många halvblod/ varmblodskorsningar, och de har varit riktigt fina.

Fast å andra sidan är 10 000 dyrt i jämförelse med en del ridhingstar. Kvalitén på dem kan jag ju däremot inte uttala mig om.

Jag tycker inte att man ska korsningsavla men jag kan förstå dem som vill ha ett föl på sitt vbl-travarsto men inte vill lägga massor med pengar på en bra travhingst. Ofta är det de bra och därmed dyra travhingstarna som har en kropp lämpad för ridning. Fast jag har bara sett de bra hingstarna på bild och aldrig live.

Men om man nu vill korsa så tycker jag att fullblod och arab är de bästa valen.

MissFideli skrev:
Du vill inte ha en varmblodshingst eftersom du vill ha en passande ridhäst? Om nu märren din är varmblod och inte passande ridhäst pga det, varför ska hon då avlas på?

Tycker det där är lite konstigt, alla som ska ta föl på sitt trav-varmblodssto gör det för att hon är så underbar och så bra ridhäst mm. Men ändå så ska man blanda in nått annat?

Men man kan ju avla för att förstärka något? I detta fallet bra ridegenskaper. Vill man det så skulle inte jag betäcka med en travarhingst.

Sedan är ju priset en annan fråga som också tagits upp. Egentligen är det rätt märkligt, travarhingstarna kostar i många fall multum att betäcka med och ändå blir avkommorna i de flesta fall inte värda många ören. Halvblodshingstarna däremot är förhållandevis billiga och fölen blir sedan dyra. Rätt knasigt...

I alla fall, ska man sedan sälja fölet kan jag garantera att du med all säkerhet får bättre betalt för en korsning, än för en renrasig travare med halvtaskig stam.

Men, som med all annan avel gäller det ju att kunna se för -och nackdelar med stoet och fråga sig vad man vill ha avkomman till.

I trådskaparens fall skulle jag betäcka med en godkänd halvblodshingst, om du nu tycker att ditt sto har något att tillföra.

// Thera (som hade lovat sig själv att inte ge sig in i fler såna här diskussioner.. :smirk: )

vi han två fullblods hingst som han betäckt en del trav sto(som ser ut som hlb och inte travar) och där har fölen blivit ganska bra men en travarkorsning får du inte mycket för vare sig den e bra eller inte och den inte har tävlat typ msv-sv! typ 10 000 till max 20 000kr och ett rent hlb föl får man minst 25 000kr!
bara en tanke!
vår fullblods hingstar e Comefast och stravinky, har fler!
hemsida http://www.equistrian.net!;)

Är detta verkligen på riktigt?
En användare som skriver sitt första inlägg i ett ämne som är så flitigt diskuterat och upprör många känslor.
Dessutom lämnar användaren tråden sedan, inte ett svar...?

Är det inte bara någon som tycker det är lite kul att busa med oss??
Vilket i o f lyckades ganska bra.... :rofl:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30