Sv: Lämplig förstahäst
Jag är uppvuxen med russ som första ponny han var 3 år och inte inriden imp fr lojstahed. Men min mamma tävlade svår LA på den tiden och är/ var hemskt duktig. Visst är dom envisa men himla lugna och goa oxå. vi kunde vara tillsammans i timtal. Jag parkerade honom under körsbärsträden där fanns de gräs och jag satt på ryggen och plockade och åt körsbär så jag fick ont imagen.
Jag kunde ha han uppbunden på stallgången och pyssla i timmar med honom och han bara stod där. Johannes var helt underbar. Jag hade honom till jag var 13 el 14 år sen var jag tvungen att byta till en annan häst men då blev de fullblod istället.
Jag och Johannes hade våra duster ibland, när han tröttnade på mig drog han bara ner huvudet i backen och jag satt och försökte stoppa honom i tygeländen (på ryggen).
Han gillade INTE volten de var skittråkigt tyckte han.
Var hos Ylva loven swärd på ridläger 2ggr och han gjorde likadant där. Ylva bara skakade på huvudet och jag fick låna en ponny av henne ena ridpasset en connemara.(vitt sto helt underbar.)
Men hoppa kunde han jäklarimej han var 127cm imanken och hoppade 120cm som jag vet när jag hade han.
Jag tävlade ponnygalopp och hoppning med honom och han var vildare än en vildhäst när han kom tilltäbygalopp.
Jag brukar säga att jag har lärt mig den hårda skolan och jag har klarat mig jätte bra i livet med andra hästar för jag hade Johannes. Han slutade sina dagar på Åland vet jag. Han var musblack efter Gullding.
Jag älskade detta lilla russ och jag kommer aldrig glömma honom.
Nu har jag egena barn och köpet först en shettis sen en jätte fin och trevlig welshponny.
Lycka till med ditt ponnyköp.