Lämplig förstahäst

L

Linnéa

Planerar att köpa sonen en häst som han både kan rida och köra. Han är 5 till sommaren, så det blir hans första. Funderar på gotlandsruss - men hur är deras lynne? Shetlandsponny känns lite för "litet", vill gärna att han ska kunna ha glädje av ponnyn lite längre. Finns det någon annan ponny, som är "lagom stor" och som lämpar sig för körning? Jag vill gärna ha tips på trevliga raser!

Sv: Lämplig förstahäst

Planerar att köpa sonen en häst som han både kan rida och köra. Han är 5 till sommaren, så det blir hans första. Funderar på gotlandsruss - men hur är deras lynne? Shetlandsponny känns lite för "litet", vill gärna att han ska kunna ha glädje av ponnyn lite längre. Finns det någon annan ponny, som är "lagom stor" och som lämpar sig för körning? Jag vill gärna ha tips på trevliga raser!

du har ju bla welsh i olika storlekar, sen har du dartmoor, exmoore och nordlandshästen. Det är dom jag kommer på för tillfället men det är bra hästar i både körning och ridning.:D

Har inte så stor erfarenhet om russ mer än att dom är envisa ;)

En shettis modell "större" är inte helt fel som första häst till en 5-åring! har en själv till min lilla grabb i samma ålder,funkar jättebra!

Min erfarenhet av gotlandsruss från den tiden då jag jobbade som ridlärare är att de är ... ja ... russ helt enkelt:).

Skämt å sido, jag har aldrig ägt ett eget gotlandsruss, så min begränsade erfarenhet får väl tas med en nypa salt, men de jag har träffat på är ganska lika shettisar i humöret. Genomsnälla, men envisa som åsnor när det inte passar dem.

Min erfarenhet av gotlandsruss från den tiden då jag jobbade som ridlärare är att de är ... ja ... russ helt enkelt:).

Fast hittar man rätt russ finns det inga bättre barnhästar eftersom dom kan ta vara på både sig själva och sin lilla ryttare.

Vårt russ Bracke var rätt besvärlig de första åren vi hade honom....( han hade antagligen blivit misshandlad) men sen när han hade bott in sig hos oss var han GULD som barnhäst!

Tex om han hoppade hinder och man tappade balansen så liksom gled han "in" under en så man satt kvar....och en gång när en liten tjej red honom och en annan häst backade mot honom och sparkade så liksom skuttade han undan ( i galoppfart) som en känguru baklänges men så mjukt att tjejen inte ramlade av...( litet svårt att beskriva men det var ungefär så det såg ut....) tjejen var 4 år.

Min bror galopperade runt på honom avskjutandes knallpulverpistoler vid ett tillfälle mm mm.

/KT

Den erfarenhet jag har av russ är just envishet och egen vilja, men arbetsglädje så det sjunger om det! :p Annars finns ju som tidigare nämnts; welsharna, dartmoor, exmoor, knabstrupper i mindre variant, liten korsningsponny kanske?

Jag rekomenderar russ:love:

Köpte ett russ till min dotter när hon var 4,5 år gammal. Då var ponnyn 4 år. Han va helt gudomlig med henne. När hon var liten så var han hur snäll som helst, när hon blev äldre och krävde mer så fick hon visserligen slita lite för att få honom att göra det hon ville men alltid med glimten i ögat. Jag behövde aldrig vara orolig när hon höll på med honom.

Han va alltid sådan att med nybörjare eller väldigt små barn va han en ängel, men med mer rutinerade ryttare hittade han gärna på lite bus. Så tycker jag att russ är överlag.

Jag lärde mig själv att rida på ett russ. Det som jag tycker är bra med russen är att dom tänker själva och många gånger räddar ungen när den ger sig ut på tokigheter.
Det har jag lärt mig av egna erfarenheter. Men visst, dom är envisa men oftast väldigt ärliga.

MVH Russin8

detta har väl antagligen någon sagt, men det hänger snarare på individen än rasen, fast det är klart att vissa raser lämpar sig mer än andra.

och sedan storlek såklart!

jag har bara mött (ursäkt) förjävliga shettisar, så aldrig att jag köper en sådan bara på känn:angel: men många har ju lärt sig på sådana.

Jag är uppvuxen med russ som första ponny han var 3 år och inte inriden imp fr lojstahed. Men min mamma tävlade svår LA på den tiden och är/ var hemskt duktig. Visst är dom envisa men himla lugna och goa oxå. vi kunde vara tillsammans i timtal. Jag parkerade honom under körsbärsträden där fanns de gräs och jag satt på ryggen och plockade och åt körsbär så jag fick ont imagen.
Jag kunde ha han uppbunden på stallgången och pyssla i timmar med honom och han bara stod där. Johannes var helt underbar. Jag hade honom till jag var 13 el 14 år sen var jag tvungen att byta till en annan häst men då blev de fullblod istället.
Jag och Johannes hade våra duster ibland, när han tröttnade på mig drog han bara ner huvudet i backen och jag satt och försökte stoppa honom i tygeländen (på ryggen).
Han gillade INTE volten de var skittråkigt tyckte han.
Var hos Ylva loven swärd på ridläger 2ggr och han gjorde likadant där. Ylva bara skakade på huvudet och jag fick låna en ponny av henne ena ridpasset en connemara.(vitt sto helt underbar.)
Men hoppa kunde han jäklarimej han var 127cm imanken och hoppade 120cm som jag vet när jag hade han.
Jag tävlade ponnygalopp och hoppning med honom och han var vildare än en vildhäst när han kom tilltäbygalopp.
Jag brukar säga att jag har lärt mig den hårda skolan och jag har klarat mig jätte bra i livet med andra hästar för jag hade Johannes. Han slutade sina dagar på Åland vet jag. Han var musblack efter Gullding.
Jag älskade detta lilla russ och jag kommer aldrig glömma honom.:love:
Nu har jag egena barn och köpet först en shettis sen en jätte fin och trevlig welshponny.
Lycka till med ditt ponnyköp.;)

Senast ändrad:

Exmoorponnyer är coola - har ett SÅ bra temperament! Jättebra första ponny som dessutom är viktbärande så att även en vuxen kan rida den. Jag har inte haft någon - men träffat flera underbaringar och blivit så förtjust i rasen!

vi är inne på vårt andra russ :)
Det första, Nemo, fick vi tyvärr avliva i oktober p g a tumörsjukdom.
Nu har vi ett nytt, Fröding.
Min dotter fick Nemo när hon var 4 år, men även min bonusdotter som är 14 år rider honom regelbundet, eftersom hon är liten till växten.

Min erfarenhet är bara bra.
Båda russen har varit lugna och lätthanterliga, både att rida och köra.
Lilltjejen som nu är 5½ år, pysslar om och rider Fröding på egen hand. Jag får hjälpa till att baxa upp sadeln och dra gjorden. resten klarar hon själv.

Welsh är ju också en trevlig ras.
Likaså shettisar, men se då till att den är välutbildad och mycket hanterad. De kan vara grymt envisa, de små rackarna men även helt underbara! ;)

Man får ju titta på individen.
Viktigast i Ert fall tycker jag är att Ni hittar en välutbildad ponny med bra temperament.

Lycka till!

Här kan Du se Fröding
http://www.pixbox.se/pic_show_id16205627.html

Här är Nemo och lilltjejen
http://www.pixbox.se/pic_show_id14198900.html

Jag häller med ngn annan här. Det gäller nog att se till individen. Vi har ett russ som vi köpte till barnen för femton år sedan. Det är en mkt trevlig häst med en otrolig vilja och mkt motor. Men om det är en bra barnhäst kan man undra. Det har varit en rejäl utmaning för våra tre barn att rida honom. Tyvärr blir det nog ofta så att när de väl klarar av hästen så växer de snart ifrån den. Nu har alla i familjen utom jag vuxit ur honom. Han är snart tjugotre och får nog stanna här. Men som sagt det beror nog mer på individen, jag tror inte att alla russ är likadan.

Vi köpte en welshmountin till vår son som förstahäst. Den ponnyn var guld värd och gick både att köra, rida och så småningom tävla på.
Mycket trevlig ras som jag varmt rekommenderar:love:

Russ är - i regel - pigga, smarta och tåliga! Jag älskar russ just för dessa egenskaper! För att klara ett russ bör man dock inte vara för liten - vare sig i ålder eller till växten. De är i regel ganska starka och behöver en ryttare som kan sätt emot lite tyngd och ben! Som körhästar är de underbara! En förstahäst bör ju, oberoende av ras, vara välutbildad och inte alltför ung. Men hittar du ett sådat russ så är det en perfekt barnponny!

Gotlandsruss är ju den klassiska ridskolehästen! :D De är ju superhäftiga! Visst, de har sin egna lilla vilja då och då, men det har ju de flesta ponnyerna. Man släpper väl dock aldrig iväg en 5 åring på en ponny själv, så bara hästen inte har en massa fula olater, så kan det väl vara vilken ras som helst, som har rätt storlek såklart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar