Lämplig bur till pygméigelkott?

Septicemia

Trådstartare
Är väldigt sugen på att skaffa en liten kotte och har läst en hel del om de.

Vad jag förstått så räknas de inte som husdjur i Sverige och att 20 kvm är vad som står i SJV's bestämmelser.

Om man vill ha en öppenbur till den där matskål och sovplats finns, vad är då en lämplig burstorlek? Är en normalstor 100*50 cm kaninbur ok?

Sv: Lämplig bur till pygméigelkott?

Jodå. Jag tror en sån bur räcker bra om det också ingår utevistelse.

Åh gud de är ju underbara:love:

Jag har flera filmer som är från veckan efter....i färg men det har inte blivit av att jag lagt upp dom på mitt photobucket (Kan iofs göra det ifall någon vill se dem). När småttingarna är ute på stallgången och vräker i sig mjukiskattmat som jag köpte in bara för deras skull!

Vår katt är så förstockad att han vägrar äta mjukismat. Han vill BARA ha sitt älskade torrfoder.

Var rätt kul när kottebarnen satt och åt och katten kom strosande förbi, Vi trodde han skulle bli arg på kottebarnen men icke! Han går fram till matskålen nosar i den, konstaterar att det är äcklig mat i skålen och sedan slickar han alla igelkottsbarnen över huvudet- precis som en kattmamma gör med kattungar och sedan hoppar han upp på ett bord vi har precis bredvid och äter torrfodret ur sin egen skål som i ställt upp där. ( Annars åt igelkottarna upp hans mat :) ).

Igelkottar är underbara djur och vi hoppas att honan ska lägga sina ungar i vårt stall även 2008. Hon kan ju vara säker på att barnen får en god start i livet med massor av mat! ( Vi bakade tom pannkakor till dom...)

/KT

Åhh jag vill jättegärna se fler filmer:)

Barnens farfar tog hand om ett gäng kottebarn som hade förlorat sin mamma i somras, det gick bra med tre, två var så medtagna att de dog:(
Han släppte ut de tre som klarat sig i höstas så de skulle få boa sig någonstans innan vintern:love:

De är ju helt underbara djur:love:

UPPDATERING

Nu är bur fixad, och en del av tillbehören.
Lyckades få kontakt med en jättetrevlig uppfödare och har alldeles precis tingat en 10 månader gammal albino-hane. :love: :love:

Han hämtas nästa vecka. :bump: :bump: :bump:

...och då vill vi ju såklart se bilder! :bump:
Om han nu inte tänker gömma sig under soffan eller så, det första han gör. :p

Självklart ska ni få se bilder, får passa på mellan transportbur och golv helt enkelt så ni säkert får se. ;)

åååh vad gulliga!! :love: älskar igelkottar!

men visste inte att dom fanns att köpa?

Har du hämtat din kotte än? Albino.. jag vill se bilder!

Själv har jag en vanlig liten plutt som heter Kjell.
Han går lös i mitt kök. Han har en sovkartong med filtar och grejjer där han sover på dagarna. Sen har han ett sandbad och ett hjul som han äääääääääääälskar. Så har du inte införskaffat dig ett än gör det! Innan jag köpte hjulet (letade någon vecka för att hitta ett tillräckligt stort) försökte han smita hela tiden. Nu behöver jag inte ens ha för kartongen för dörrn - han stannar hos hjulet.

Det som är lite tråkigt med Kjell är att jag inte orkat ta mig tid till att umgås så mycket med honom, så han är inte så social. Och så är han inte rumsren. Fast han skiter bara i hjulet och nån gång på golvet och det är bara å plocka upp.

Men han är så söt så jag förlåter honom för allt han gör :love:

Nej, men det är inte många dagar kvar nu. På torsdag är det hämtningsdags.
Hjul ska han såklart ha, problemet är att i stort sett alla här omkring enbart har s.k. hamsterhjul som är på tok för små. Däremot har jag hittat många nätshoppar som har inne. Ska göra ytterligare ett försök hos en av djuraffärerna idag och finns det inte där så blir det en beställning ikväll.

Jag längtar efter min lilla kotte!

Ja, det var knepigt att hitta något bra.
Kjells hjul köpte jag i Jönköping. Men eftersom det är ett gallerhjul är det även klätt med bävernylon av rivig variant som går lätt att tvätta och som han vässar klorna på bra. Sen har han även sandpapper på "bron" upp till hans hus, så slipper jag klippa klorna så ofta! :D

Bilder på Kjelle:

http://barbarella.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEwMzcxMjA4OCZ0PTExOTE2MjE2MDEmY3VycmltZz0w

Senast ändrad:

Är väldigt sugen på att skaffa en liten kotte och har läst en hel del om de.

Vad jag förstått så räknas de inte som husdjur i Sverige och att 20 kvm är vad som står i SJV's bestämmelser.

Om man vill ha en öppenbur till den där matskål och sovplats finns, vad är då en lämplig burstorlek? Är en normalstor 100*50 cm kaninbur ok?

Måste vara fel?

Men gärna mer fakta och bilder, dock är det inget husdjur för mig.

Nej, det är inte fel. De är inte klassade som husdjur ännu och därför måste vi vackert följa samma regler som djurparkerna har. Därför får man ha 10 igelkottar på 20 kvadrat (Vilket blir ca 2 kvadrat per kotte).
Det som förbryllar mig är att det låter som väldigt många solitära djur på väldigt liten yta.
I det vilda har inte igelkotttar så nära kontakt med varandra, tror att deras revir låg ca 30 meter ifrån varandra.

Däremot så har jag kollat mängder med amerikanska uppfödare då de är väldigt vanliga som husdjur i USA och där rekommenderar de minst 0,4 kvm/igelkott och håller de oftast i kaninburar eller gamla akvarier.

Är du intresserad av att läsa mer så är igelkottar.se en bra sajt.

Det var det sötaste. :love:

Dock ska jag inom en snar framtid införskaffa mig en igelkottsmus. :)

Liknande trådar

Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 529
Senast: Millz
·
Däggdjur min granne som bor typ 20 meter ifrån oss, har haft två kaniner.. ena dog för ett halvt år sen ungefär förmodligen då andra grannens...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Tinuri
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar