Lämplig "alltiallo" motorredskap till gård

Iglatjarn

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Kan någon rekomendera en bra maskin typ fyrhjuling eller liknande som man kommer en bit med på en mindre gård? Den ska kunna köra betesputs och helst kunna sprida gödning också, plogblad är ju inte fel. Dvs den ska ha tillgång till bra tillvalsutrustning. Mina föräldrar har en betesputs men ingen traktor, det har grannen. Tanken var att de skulle dela på maskinerna och utnyttja putsen bägge två men det har inte riktigt blivit av så nu vill de ha någon mindre maskin att kunna sköta gården och sina beten med. Hagarna är mycket kuperade och går bara att köra på bitivs, därav vill de inte ha en traktor utan någon mycket.

Vad har ni på era gårdar som fungerar bra?
Nämner ingen prisklass för tillfället. Får se vad ni svarar först :)

Sv: Lämplig "alltiallo" motorredskap till gård

Vi har tre alternativ hemma...

1. Fyrhjuling, en rejäl arbetsmaskin om 680kubik, fyrhjulsdriven.
2. Gammal traktor, tvåhjulsdriven
3. Nyare traktor, fyrhjulsdriven med frontlastare.

Jag gillar fyrhjulingen bäst, enkel att köra med och enkel att ha i arbete på gården, stängsling, skogsvård, jakt. Tar sig fram precis överallt!
Den nya traktorn är dock bäst till skötsel av åkrarna, för att hantera storbalar o så. Den gamla traktorn fyller sitt syfte oxå och fungerar aldeles utmärkt för en liten peng, men kanske inte den man kör ut med på en blöt sluttande åker...

Jag gillar minilastare, typ Avant, som har massor av redskap att ansluta. De kan ploga, tar sig fram, lyfter, släpar, drar, gräver, planar av. Dessutom lättkörda, låg dieselförbrukning, smidiga och ändå starka.

Det finns ju betesputsar, gödselspridare, snöplog och alla möjliga redskap till fyrhjulingar nuförtiden. När vi hade både fyrhjuling och traktor var det utan tvekan fyrhjulingen som användes mest.

Allt beror ju på behovet men på en mindre gård tror jag man kan komma långt med en 4-is + redskap.

kl
Det lutar ju starkt åt fyrhjuling då. Vad ska man tänka på där då? Någon speciell motorkraft man eftersträvar eller något annat som man måste tänka på när man letar? Det blir definitivt begagnat iallafall. Avant nämdes, något mer märke ni kan rekomendera?

Honda och Polaris sägs vara dom bästa arbetsmaskinerna på marknaden. Undvik "billiga kineser", de går sönder och krånglar. Tänk på att lämna in den för service enligt manualens instruktioner, då undviker man problem. Välj en maskin med fyrhjulsdrift om du skall köra i oländig terräng eller om du skall ploga snö. Köp gärna till snökedjor om den skall gå på vintern.

Tänk igenom oxå om det skall vara en arbetsmaskin(terrängskoter räknas dom som) eller en vägmaskin. En arbetsmaskin får inte användas på allmän väg mer än till och från arbete. En vägreggad fyrhjuling har helt andra krav, mer likt motorcyklar/bilar.

Vi kör Honda TRX 680, den har på sina fem år inte krånglat en enda gång. Kan verkligen rekomendera den!

Fast Avant är en minilastare, inte en fyrhjuling. I samma kategori finns bland annat Widemann som jag också provat och tycker är bra, men inte lika enkla. Fördelen med en minilastare istället för fyrhjulingen tycker jag är just frontlanstningen. De större Avanterna lyfter 500 kg på gafflarna utan några större problem.

Du bör fundera både en och två gånger innan du verkligen väljer fyrhjuling. Det är ett bra redskap, men räcker långt ifrån hela vägen. Att t ex betesputsa med en fyrhjuling är i min mening onödigt okomfortabelt. Det är dyrt och rätt krångligt att hitta vissa (bra) redskap. Den är inte tillräckligt stark för att klara de tyngre uppdragen (d v s de jag absolut inte klarar manuellt).

För mig är vår fyrhjuling ett bra komplement, men skulle jag bara välja ett blir det ofelbart en traktor med frontlastare. Varje gång.

Betesputsa kommer definitivt vara en utav huvudsysslorna, menar du att den är för svag för det? Finns det ingen puts/klippmaskin som är anpassad till fyrhjulingen då? När den oländiga terrängen i hagarna räknas bort blir det kanske 1,5 ha att putsa, så det är ju inte jättemycket.

Föräldrarna rynkar på näsan lite åt traktor, vår gård är väldigt kuperad så det är svårt att ta sig fram i hagarna med den. Sen består även marken till största del av lera, så så fort det kommer minsta lilla regn så försvinner bärigheten i marken helt. Tyvärr.

Vi fick bygga om ett aggregat för att putsa beten effektivt, vi hittade inget tillräckligt bra på marknaden (krävs dessutom separat motordrift för detta redskap). Kan ju ha hänt en del sedan dess (två år sedan), men kolla NOGA att de redskap ni behöver finns att köpa och framförallt: fungerar IRL på den maskin ni funderar på. Prissättningen är också rätt mastig (lite/inget begagnat) så det blir ofta en betydligt dyrare lösning än att köpa en bra begagnad traktor med begagnade redskap.

Tyvärr var det massor av mindre seriösa som ville sälja på oss saker som sedan visade sig inte alls fungera som det var tänkt (eller inte alls), och det gäller att ha bra kunskap för att sålla bort dessa, annars blir det snabbt dyra grejor på gårdsplanen som varken går att använda eller sälja.

Kolla alltså noga innan och gör en priskalkyl (seriös), det kostar en del.

vi har en polaris. En rejäl sak med 4 hjulsdrift, vinch, dragkrok. Har plogblad o harv till paddocken till den än så länge. Funkade jättebra o ploga i vintras, jag skötte hela vintern på gården med den. Även paddocken. Faktiskt lättare än traktorn. Vi har även en stor valtra som används mest i skogen samt o köra hösilagebalar med. Fyrhjulinge är oerhört bra för mig i stallet. Lätt att ställa 2 dunkar i utrymmet där bak o köra iväg, lägg o haka på släpkärra med stolp på o köra ut. Den tar sig fram överallt, drar inte speciellt mkt bensin. Lågdrift o högdrift har den också. Utan den skulle jag känna mig handikappad!

En sak som funkar bra som betesputs i lite svårare hagar (naturhagar) är faktisk de små trädgårdstraktorerna med klippaggregat. Jag har en sådan sedan många år tillbaka som komplement till våra stora traktorer. Den går bra att klippa gräsmattan, putsa bete med och dra en mindre vagn där inte de stora traktorerna kommer fram. Finns annan utrustning också och är klart prisvärda jämfört med fyrhjulingar.

Tänkte föreslå det jag också, min pappa brukar ibland klippa beten om det behövs när han är klar med trädgården.

Vi funderar också på traktor, hittils har vi harvat ridbana, dragit upp stubbar, kört grus osv med en Mercedes SUV haha. Funkar faktisk riktigt bra. :p

En sak som funkar bra som betesputs i lite svårare hagar (naturhagar) är faktisk de små trädgårdstraktorerna med klippaggregat. Jag har en sådan sedan många år tillbaka som komplement till våra stora traktorer. Den går bra att klippa gräsmattan, putsa bete med och dra en mindre vagn där inte de stora traktorerna kommer fram. Finns annan utrustning också och är klart prisvärda jämfört med fyrhjulingar.

Vilken modell på trädgårdstraktor då?

Som alltså fixar gräs som blivit högt (+ lite sly??).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka