Jag och sambo ska skaffa hund. Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr varannan vecka på ca 15min där ingen av oss är hemma. Tanken är att vi ska börja ensamhetsträna valpen ganska tidigt men då endast korta korta stunder till en början. Men vi är lite kluvna gällande dem här glappen.
Alternativ 1: jag tar med mig valpen och åker till sambos jobb på morgonen tills han slutar (funkar om han ej behöver jobba över)
Alternativ 2: valpen lämnas ensam hemma under den korta stunden
Alternativ 3: jag lämnar hunden hos en kompis där min sambo sen får hämta hunden (isåfall kommer hunden vara där max 10min, dock är det kl 6 på morgonen som gäller)
Hur hade ni gjort och när tycker ni en valp är tillräckligt gammal för att bli lämnad 15min? Självklart förstår jag att det också är väldigt beroende på individ och träning.
Alternativ 1: jag tar med mig valpen och åker till sambos jobb på morgonen tills han slutar (funkar om han ej behöver jobba över)
Alternativ 2: valpen lämnas ensam hemma under den korta stunden
Alternativ 3: jag lämnar hunden hos en kompis där min sambo sen får hämta hunden (isåfall kommer hunden vara där max 10min, dock är det kl 6 på morgonen som gäller)
Hur hade ni gjort och när tycker ni en valp är tillräckligt gammal för att bli lämnad 15min? Självklart förstår jag att det också är väldigt beroende på individ och träning.