Lämna valp ensam

Gottan

Trådstartare
Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr varannan vecka på ca 15min där ingen av oss är hemma. Tanken är att vi ska börja ensamhetsträna valpen ganska tidigt men då endast korta korta stunder till en början. Men vi är lite kluvna gällande dem här glappen.

Alternativ 1: jag tar med mig valpen och åker till sambos jobb på morgonen tills han slutar (funkar om han ej behöver jobba över)

Alternativ 2: valpen lämnas ensam hemma under den korta stunden

Alternativ 3: jag lämnar hunden hos en kompis där min sambo sen får hämta hunden (isåfall kommer hunden vara där max 10min, dock är det kl 6 på morgonen som gäller)

Hur hade ni gjort och när tycker ni en valp är tillräckligt gammal för att bli lämnad 15min? Självklart förstår jag att det också är väldigt beroende på individ och träning.

Min valp blev lamnad fran 3 manaders alder. Nu har jag aldre hundar ocksa, men alla ar i olika "kompost hagar" i vart sovrum da jag inte litar pa att Rottisen skoter sig.

Jag har kamera pa hundarna sa jag ser och hor vad som hander ... de sover sott alla tre nar de ar ensamna. Nu nar valpis ar 4.5 manad sa far hon vara ensam med de andra i 3 timmar tva ganger om dagen medan jag kor skolbuss.

Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr varannan vecka på ca 15min där ingen av oss är hemma. Tanken är att vi ska börja ensamhetsträna valpen ganska tidigt men då endast korta korta stunder till en början. Men vi är lite kluvna gällande dem här glappen.

Alternativ 1: jag tar med mig valpen och åker till sambos jobb på morgonen tills han slutar (funkar om han ej behöver jobba över)

Alternativ 3: jag lämnar hunden hos en kompis där min sambo sen får hämta hunden (isåfall kommer hunden vara där max 10min, dock är det kl 6 på morgonen som gäller)

Hur hade ni gjort och när tycker ni en valp är tillräckligt gammal för att bli lämnad 15min? Självklart förstår jag att det också är väldigt beroende på individ och träning.
Jag hade lämnat valpen i en hage under de 15 min. Självklart med träning innan. Så kanske från 3-3,5 månaders ålder, då har man hunnit träna i 4 veckor i alla fall.
Ni behöver dock ha en plan B ifall det visar sig att er valp behöver mycket mer träning än så för att känna sig trygg.

Nu är det såklart olika mellan olika valpar, men 15min vid klockan 6 på morgonen, det hade nog mina valpar fixat ganska omgående. Dels för att de oftast är inställda på att sova då, dels för att de inte ens dag 1 hemma får följa med mig in på toa eller så.
Ska jag då ta en dusch, ja då blir de ensamma under den tiden. Nu är jag ingen som duschar länge, men jag har svårt att se att en valp bryr sig om huruvida jag är instängd i badrummet eller utanför lägenheten i några minuter.

Det jag däremot skulle vilja ha, det är en vän med nyckel till lägenheten, så att vännen kan åka till valpen om det blir övertid på jobbet, kaos i trafiken eller annat som gör att det istället för 15 min glapp blir betydligt mer.

Vi har liknande förutsättningar med skiftarbete och generellt väldigt lite ensamtid men då och då blir det från en kort stund till några timmar (nu när hunden är van och ensamtränad) och för oss har det fungerat bra med flera individer att redan från början göra det normalt att matte eller husse går in i ett annat rum, går ut en kort stund, kastar sopor, springer över gatan till paketutlämningen det vill säga vänja hunden vid korta stunder där de snabbt inser att man kommer tillbaka snart och det är helt normalt. Vissa individer kan i början bli oroliga men är man lugn och bara normaliserar det slutar de bry sig och sover vidare.
Det kan ju även vara så att man ser en liten oro men hunden kan hantera den, man kan prova sig fram med att ge någon godsak eller ben att pyssla med. Det blir en bra start för ensamträningen och vi har varit noga med att varje individ har en egen plats där de känner sig trygga och där de gärna går och lägger sig själva, ett mindre rum som går att stänga i vårt fall. Vi brukar också tidigt introducera att vara i bilen i sin bur, där vilar man och är lugn, vilket gör det enkelt att lösa av varandra på tex jobbet eller om man handlar eller annat.
Hundar är som du skrev så himla olika, visar oro på så olika sätt men jag upplever att de gärna vill ha koll och veta vad som ska hända, att ha en trygg plats är a och o.
Vi använder oss av hundvakt (släkt) ibland när det blir längre bortavaro tex om vi ska på något event eller reser bort men jag upplever att det inte alltid blir mindre stress då hunden undrar vad som ska hända nu, ska jag vara här eller där typ och vid korta stunder trivs den bättre hemma på sin plats än om den ska fundera runt vad som ska hända. Samtidigt så ger det ju en annan stimulans att vara borta med och vår hund trivs väldigt bra och är social det är mer att matte och husse är i hennes fokus.

Har lämnat mina så länge efter bara några dagar hemma. De har varit trygga med det.

Träna valpen från dag 1 att den inte får följa efter er hela tiden. Bygge ett tryggt avgränsat område där den får ta "time out" (vila) både när ni är hemma och när ni inte är det. Fyll kong eller tomma märgben med uppblött torrfoder/färskfoder och frys in. Perfekt sysselsättning vid ensamhetsträning.

Råkar ni inte få en individ med medfödd separationsångest så är 15 minuter ingenting i den åldern.
Mina valpar har lämnats 15 minuter typ dagen efter jag hämtat hem dom, jag bor ensam så att hundarna ska klara sig själva när det behövs är viktigt för mig därför lägger jag in det i vardagen direkt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 443
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 481
Senast: anna_panna
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 204
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar