Lämna ut häst på foder men ev. senare köp

kardemumma

Trådstartare
Jag ska lämna ut min häst på foder men om allt känns bra för båda parter vid periodens slut så kommer fodervärden få möjlighet att köpa hästen. Min fråga är hur detta ska formuleras i avtalet? Vi kommer skriva ett fodervärdsavtal nu och om det blir aktuellt med försäljning av hästen skrivs då ett köpekontrakt. Men jag skulle redan i fodervärdsavtalet vilja nämna att fodervärden har möjlighet att köpa hästen vid periodens slut, samt för vilken summa. Brukar man göra så?

Kan man helt enkelt skriva t.ex. "Fodervärden har vid detta avtals slut _______ möjlighet att för xx xxx kr köpa hästen samt viss medföljande utrustning om fodervärd och ägare är överens om försäljning. Fodervärden skall även anmäla och stå för kostnaden för ägarbyte i hästregistret".

Tips och erfarenheter tack!
 
Sv: Lämna ut häst på foder men ev. senare köp

Är det bara efter kontraktstidens slut som hästen är till salu?

Jag brukar formulera det något i stil med
"Under fodervärdstiden är hästen till salu. Fodervärden har under kontraktstiden förköpsrätt till xx 000 kr. I det fall hästen säljs till annan spekulant äger fodervärden rätt att behålla hästen avtalstiden ut om denne så önskar".
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna ut häst på foder men ev. senare köp

Jag har köpt foderhästar och vi har använt Deckermans fodervärdsavtal

Vi har skrivit avtalstiden, och sen kryssat i punkt 16 Övrigt, där det står " Fodervärden äger rätt att köpa hästen under följande förutsättnigar " ...

Sen har vi skrivit vanligt köpekontrakt.

På en av hästarna skrev vi att om fodervärden inte vill köpa hästen vid fodervärdens slut så denne meddela detta 3 månader innan slutdatum, så att ägaren hinner skaffa stallplats eller köpare. Ägaren får då sköta provridning och försäljning av hästen
 
Sv: Lämna ut häst på foder men ev. senare köp

Ja egentligen är det först efter kontraktstiden som hästen är till salu...
Jag lånar ut hästen nu pga. studier och min framtid är väldigt oklar gällande var jag ska bo efter min examen etc. Om jag känner att jag har läget under kontroll, har stadgat mig och fått jobb, så kanske jag inte är intresserad av att sälja...
 
Sv: Lämna ut häst på foder men ev. senare köp

Jag skrev i mitt fodervärdskontrakt (av Lars Deckerman).

Fodervärden äger rätt att köpa hästen under följande förutsättningar:
"Att hästen blir till salu."

För jag var i samma situation som dig kan man säga, plugg och osäker framtid. Och visste inte om jag ville ta tillbaka hästen eller sälja den. Och det sa jag till fodervärden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 397
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 461
Senast: pulkaskurk
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Har lite funderingar angående brytande av fodervärdsavtal. Jag har min ponny utlånad på foder sedan 5/10-13, och kontraktet...
Svar
5
· Visningar
2 887
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja ha lite reflektioner över detta. Jag lånade ut mitt halvblod i slutet av 2011, som tränings/tävlingshäst, då var...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 055
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp